همشهری آنلاین: ساخت خودنویس 25 هزار دلاری برای بزرگداشت تولد ماهاتما گاندی توسط شرکت مونتبلانک، اعتراض گروه‌هایی از مردم هند را در پی داشته‌است

به گزارش بی‌بی‌سی، این خودنویس 25 هزار دلاری از جنس طلا و نقره، توسط شرکت آلمانی مونتبلانک برای بزرگداشت صد و چهلمین بزرگداشت تولد استقلال‌طلب هندی، ماهاتما گاندی تولید شده‌است.

به یاد 241 مایلی که گاندی در اعتراض به مالیات نمک در سال 1930 پیمود، تنها 241 عدد از این خودکار به فروش می‌رسد.

گروه‌هایی از مردم و انجمن‌های مختلف در هند تولید یک جنس لوکس و گران‌قیمت با نام گاندی را توهین به شخصیت و ارزش‌های وی خوانده‌اند و مرکز آموزش مصرف کنندگان در شهر کرالای هند، شکایتی بر علیه شرکت مونتبلانک تنظیم کرده‌است.

دیجو کاپن از اعضای این مرکز می‌گوید: "گاندی طرفدار زندگی ساده بود. بدون شک وی یک ملی‌گرا بود و اجناس ساخت هند طبیعت جنبش استقلال‌طلبانه او را تشکیل می‌دهد. استفاده از مرد بزرگی مثل وی به عنوان ابزار تبلیغاتی نوهین بزرگی به اوست."

از طرفی شرکت مونتبلانک از واکنش این افراد ابراز شگفتی می‌کند و می‌گوید که تنها قصد آن‌ها بزرگداشت مقام گاندی است.

رئیس شرکت مونتبلانک، لوتز بثتج می‌گوید که بخشی از فروش این خودنویس به انجمن خیریه گاندی اهدا خواهد شد.

گفتنی‌است که نوه گاندی، توشار گاندی رئیس انجمن خیریه گاندی نیز هست از این حرکت استقبال کرده‌است و می‌گوید که انجمنش تا به حال 145 میلیون دلار از مونتبلانک دریافت کرده‌است و از فروش هر خودنویس بین 200 تا هزار دلار به این انجمن می‌رسد.

کد خبر 91838

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز