همشهری آنلاین: آیت‌الله الغظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه انتقاد سازنده زمینه اصلاح است گفت: ذهنیتی به‌وجود آمده که هر کس انتقاد داشته باشد به او اتهام مخالفت با نظام و انقلاب می‌زنند

به گزارش ایسنا آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به پیشینه‌ مبارزاتی و فعالیت‌های بسیار ارزشمند این حزب گفت: ما حزب موتلفه را هیأتی می‌دانیم که ظاهر و باطنشان یکی است و کسانی هستند که در مسیر سیاست و دین به خوبی عمل کرده‌اند.

وی در ادامه به مسائل اخیر در کشور اشاره ‌و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در درون کشور ما دردها را به خوبی می‌شناسیم؛ اما در درمان آن کوتاه می‌آییم و متأسفانه در حوادث اخیر برخی حالت نومیدی به آنها دست داده و از همه چیز مأیوس شده‌اند که این به عنوان یک عیب بزرگ شناخته می‌شود.

این استاد درس خارج فقه حوزه ناامیدی‌ را شایسته فرهنگ اسلامی ندانست و یاد‌آور شد: هر فرد مذهبی و دیندار باید بداند که بن بست در زندگی وجود ندارد و همه مشکلات قابل حل هستند.

مکارم شیرازی تصریح کرد:‌ شرایط کنونی‌ کشور را همه ما ‌می‌دانیم؛ بنابراین باید به دنبال راه حل درمان مشکلات کشورمان باشیم ؛ زیرا دشمنان به‌ آسانی از این فرصت بهره می‌گیرند و هم اینک با شرایط به‌وجود آمده آنها اعلام جنگ با مسلمانان کرده‌اند؛ به گونه‌ای که ادعا می‌کنند جنگ صلیبی دوم را با مسلما‌نان آغاز کردند.

وی به راه‌کارهای اساسی در خصوص مقابله با ادعاهای دشمن پرداخت و افزود: با نگاهی به شرایط پیش آمده در میان کشورهای اسلامی و داخل کشور و برخی اختلاف های به وجود آمده، اتحاد و یک‌دلی و دوری از اختلافات بهترین راه حل است که باید به صورت جدی این روند تقویت شود.

این مرجع تقلید تأکید کرد: عقل، تدبیر و توکل به خدا در شرایط کنونی ضروری است تا بتوانیم از برخی اختلاف‌های پیش آمده جلوگیری کنیم؛ زیرا دشمنان طوفانی تبلیغاتی بر ضد کشور ما به راه انداخته‌اند تا بتوانند از این راه برای منافع خود بهره ‌ببرند.

این مرجع تقلید در ادامه به راه کارهای مهمی برای خروج از اختلاف‌های سیاسی کشور اشاره کرد و افزود: در شرایط حاضر باید واقعیت‌های تلخ را بپذیریم و آن را توجیه نکنیم و به دنبال راه حل باشیم؛ زیرا گاهی دیده شده با وجود برخی واقعیت‌ها آن را توجیه می‌کنیم تا این‌که دامن‌گیر می‌شود و در آن زمان راه برون رفت نمی‌یابیم.

مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود انتقاد سالم و خیرخواهانه را در حل مسائل مهم برشمرد و تأکید کرد: متأسفانه در فضای به‌وجود آمده نقد دوستانه کمتر دیده می‌شود و بیشتر مواضع با مدح یا تخریب صورت می‌گیرد‌.

مکارم شیرازی به برخی مشکلات و مسائل داخل اشاره کرد و افزود: ما از رسانه‌ها و جراید داخلی به ویژه رسانه‌های پایبند به انقلاب و نظام انتظار داریم که تنها از یک سو به مسائل نپردازند و زمانی که مشکلی را در درون دیده‌اند آن را به صورت دوستانه و منطقی نقد کنند.

وی انتقاد سازنده و منطقی را زمینه اصلاح و رشد کارها دانست و تصریح کرد: برخی کارهای دولت دارای مشکلاتی است که باید آنها به صورت دوستانه و بدون قصد تخریب نقد شود؛ زیرا نقد دوستانه مقدمه‌ای برای اصلاح کارهاست.

مکارم شیرازی از برخی برداشت‌های نادرست نسبت به انتقادهای درونی گلایه و اظهار کرد: متأسفانه در فضای عمومی کشور ذهنیتی به‌وجود آمده است که هر کسی انتقادی داشته باشد به او اتهام مخالفت با نظام و انقلاب می‌زنند و این فرهنگ باید از جامعه برچیده شود و بدانیم که همه انسانها به غیر از ائمه معصومین (ع) و انبیای الهی لغزش‌هایی دارند و نمی‌توان افراد را معصوم تصور کرد.

وی یاد‌آور شد: در انتخابات، مردم سه گروه بودند که عده‌ای از آنها اکثریت 24 میلیونی و اقلیت 13 میلیونی ‌بودند و گروه سوم افراد محدودی مخرب و هدایت شده از خارج کشور بودند که به هیچ گروهی عقیده نداشتند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: پس از انتخابات گروه سوم آتش بیار معرکه و سبب ایجاد بسیاری از مشکلات در کشور شدند که این گروه باید شناسایی و با آنها برخورد شود.

وی خواستار برقراری آرامش میان گروه‌های شرکت کننده در انتخابات ‌شده و افزود: همچنان که رهبر عزیز انقلاب فرمودند در این انتخابات هر گروه بر اساس سلیقه خود عمل کرد؛ ولی نباید این اختلاف سلیقه‌ها سبب جدایی و جنگ داخلی شود.

مکارم شیرازی با اشاره به طمع دشمنان به اوضاع سیاسی پیش آمده گفت: بر اساس ادعای برخی کارشناسان، هم اینک دشمنان از حالت نا‌امیدی‌ خارج می‌شوند تا این که بتوانند علیه نظام، رهبری و اسلام در کشور کاری کنند؛ بنابراین ما باید با هوشیاری بیشتر این امید آنها را به یأس تبدیل کنیم.

این مرجع تقلید با اشاره به مذاکرات کشورمان با گروه‌ 1+5 گفت: امروز هر چه در جبهه داخلی قوی کار کنیم و اتحاد و یک‌دلی داشته باشیم می‌توانیم از موضع قوی‌تر در مذاکرات سخن بگوییم؛ ولی اگر این اتحاد کاهش یابد دشمنان شرایط را بیشتری می‌خواهند تحمیل کنند.

وی همچنین تصریح کرد: برخی از نویسندگان رسانه‌ها و جراید باید از ادبیات تند و خشن دوری کنند تا این ناآرامی خاموش شود و نامهربانی‌ها به مهربانی تبدیل شود و بد بینی‌ها برطرف شود.

کد خبر 91786

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز