سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: تعداد زیادی از مردم گینه به دلیل اعتراض به رئیس جمهوری نظامی این کشور توسط نیرو‌های امنیتی کشته شدند.

به گزارش الجزیره، پس از اعلام این مطلب از سوی موسا دادیس کامارا رئیس دولت نظامی گینه مبنی بر اینکه وی بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد، مخالفان خشمگین در نزدیکی استادیوم ورزشی کوناکری تجمع کرده و دست به تظاهرات زدند.

در همین حین نیرو‌های امنیتی که به محل تظاهرات اعزام شده بودند با شلیک گلوله دست کم 87 نفر از معترضان را به قتل رساندند.

یک مقام  پلیس که خواست نامش فاش نشود با اشاره به محل برگزاری تجمع روز دوشنبه گفت: پس از برخورد ارتش با تظاهرکنندگان 87 جسد از داخل و اطراف استادیوم جمع‌آوری شد.

این منبع گفت: هم اکنون 47 جسد به  اردوگاه نظامی ساموری تور در کوناکری پایتخت گینه انتقال داده شده‌‌اند  که چهار تن از آن‌ها زن هستند.

منابع صلیب سرخ نیز اعلام کردند: پس از سرکوب تظاهرات علیه موسی دادیس کامارا، رهبر شورای نظامیان گینه و فرماندهان ارتش دستورالعمل‌هایی را برای انتقال تمام اجساد درگیری در استادیوم ورزشی کوناکری به اردوگاه نظامی آلفایایا دیالو به جای سردخانه صادر کردند.

قتل عام اخیر در گینه خشم و حیرت مجامع جهانی را برانگیخته است. بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در اولین واکنش خود نسبت به بروز ناآرامی و کشتار در گینه طی سخنانی استفاده بیش از حد از زور در گینه را محکوم کرده و گفت: از خبر کشته شدن مردم و آمار بالای مجروحین و تخریب اموال شوکه شده است.

خاویر سولانا مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز سه شنبه 29 سپتامبر توسل به زور بر ضد تظاهرکننده‌ها را در گینه محکوم کرد و آزادی فوری رهبران مخالف را خواستار شد.

سولانا در بیانیه ای گفت من به شدت توسل به زور را برای متفرق کردن تظاهرات روز دوشنبه( 28 سپتامبر) در گینه  که شماری کشته بر جای گذاشت، محکوم می‌کنم.

کد خبر 91552

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز