مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: برخورددهنده بزرگ هادرون (LHC) به یک سیستم عیب‌یاب و اخطار مجهز شده‌است

به گزارش بی‌بی‌سی، مهندسان مرکز CERN‌ امیدوارند این سیستم بتواند از وقوع حوادثی نظیر نشت مخازن هلیوم که سال پیش باعث تعطیلی برخورد دهنده بزرگ هادرون شد جلوگیری کند.

این حادثه که 19 سپمتامبر 2008 بر اثر اختلالی به نام Quench در یکی از آهن‌رباها باعث نشت هلیوم به داخل تونل شتاب‌دهنده شد.[چه بر سر برخورد دهنده بزرگ هادرون‌ آمد؟]

تحقیقات CERN در مورد این حادثه نشان می‌دهد که مشکل اتصالات الکتریکی بین دو تا از 1200 ابرآهنربای LHC باعث وقوع Quench شد.[گزارش سرن در مورد از کار افتادن LHC]

برای نصب سیستم اخطار جدید نیاز به نصب صدها سنسور در اجزای مختلف برخورد دهنده است. به این ترتیب تمام اتصالات داخلی آهنرباها مورد بازبینی دقیق قرار می‌گیرد.

پیشتر مسئولین برخورد دهنده بزرگ هادرون اعلام کرده‌بودند که LHC در اواسط ماه نوامبر 2009 شروع به کار خواهد کرد ولی بی‌بی‌سی به نقل از مقامات CERN‌ می‌نویسد که در نیمه دوم ماه اکتبر، یک پرتو کم انرژی ذرات برای تست دستگاه‌ها به درون تونل شتاب‌دهنده ارسال می‌شود.

برخورددهنده بزرگ هادورن، با شتاب دادن دو پرتو ذره در درون یک تونل و سرعت دادن به آن‌ها تا نزدیکی سرعت نور، رفتار این ذرات را در برخورد با یکدیگر بررسی می‌کند. دانشمندان می‌گویند از برخورد دو ذره، ذرات بنیادی جدیدی به وجود می‌آیند که به مطالعه و درک بهتر چگونگی پیدایش جهان هستی کمک می‌کند.

کد خبر 91436

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز