گروه ادب و هنر: همزمان با هفته دفاع مقدس جلد دوم از دایره‌‌المعارف دفاع مقدس در مجلس شورای اسلامی رونمایی شد.

در این مراسم که ظاهرا به‌علت نقش راهنمای رئیس کمیسیون فرهنگی در تدوین کتاب در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نه در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، غلامعلی حدادعادل بار اصلی سخنرانی را بر دوش گرفت. البته سردار باقرزاده، رئیس بنیاد در مراسم حضور یافته بود و سخنان کوتاهی نیز گفت.

از جمله اینکه از راهنمایی حداد عادل در تدوین دایره‌المعارف تشکر کرد و افزود: هزینه‌ هر جلد از این کتب 200 میلیون تومان است. فعلا 10جلد محدود از جلد دوم این دایره‌المعارف منتشر شده است و ما معتقدیم کار در حوزه‌ فرهنگ دفاع مقدس نیازمند انسان‌های اهل استقامت است.

حداد عادل هم گفت: همان‌طور که دفاع مقدس، مقدس بوده و هست انتشار اخبار و انتقال حقایق این دفاع به جامعه و نسل‌های آینده امری مقدس است و جزئی از دفاع محسوب می‌شود. چنانچه اگر راویانی مثل حضرت زینب(س) نبودند که واقعه‌ کربلا را گزارش کنند عاشورا در طول تاریخ به جریان نمی‌افتاد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، با اظهار خشنودی از فعالیت‌های بنیاد حفظ و نشر آثار و  ارزش‌های دفاع مقدس بر گسترش مطالب مربوط به این 8سال دفاع مقدس، افزود: امروز جای بسی خوشبختی است که جلد دوم دایره‌المعارف دفاع مقدس منتشر شده و قطعا این دایره‌المعارف مرجع قابل اعتماد برای همه‌ کسانی خواهد شد که در آینده قصد تحقیق در امر سال‌های دفاع مقدس را دارند.

رونمایی‌های دیگر

اما دیروز به جز این کتاب، چند کتاب دیگر نیز با موضوع دفاع مقدس در مجلس شورای اسلامی با حضور غلامعلی حداد عادل رونمایی شد. از جمله آنطور که فارس نوشته است، 110هزار قطعه بریده روزنامه منتشر شده در سرزمین‌های عربی و انگلیسی‌زبان و کشورهایی چون آلمان، ترکیه و اسپانیا درباره جنگ که در قالب مجموعه 16 جلدی «جنگ ایران و عراق از نگاه مطبوعات جهان» گردآوری شده است.

جلد‌های یک، 2 و 8 این مجموعه سال گذشته در هفته دفاع مقدس رونمایی شده بودند و امسال مجلدات سوم تا هفتم.

به جز این کتاب «نبردهای دشت آزادگان» نوشته محمدامین پوررکنی که به تشریح مناطق عملیاتی غرب اهواز و کارنامه عملیاتی آنها پرداخته است. همچنین «عملکرد شورای امنیت در جنگ ایران و عراق»، نوشته حمد عبدالعزیز الکواری که فعالیت‌های این نهاد بین‌المللی را در طول جنگ تحمیلی تشریح کرده است. این کتاب توسط محمدعلی عسگری ترجمه شده است.

امروز هم در فرهنگسرای رسانه، این فرهنگسرا و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در نظر دارند 21 عنوان کتاب دیگر را رونمایی کنند. در این برنامه رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به همراه تعدادی از نویسندگان کتاب‌ها حضور دارند.

اختتامیه ربع قرن کتاب دفاع مقدس

اما دیروز شاید مهم‌تر از اینها برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره ربع قرن کتاب دفاع‌مقدس بود که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی به‌عنوان میهمان ویژه و با تجلیل از 85 نفر برگزیده و تقدیری برگزار شد.

این جشنواره که با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بود، سرانجام روز گذشته کار را فیصله داد و سکه‌ها را بین برگزیدگان و تقدیری‌هایش تقسیم کرد و خلاص. خلاص از این نظر که در چند ماه گذشته، حتی سال گذشته، این جشنواره پرچالش آنقدر با خبرهای متناقص روبه‌رو بود که کار به درگیری لفظی ارشاد و بنیاد هم انجامید.

از جمله اینکه محمدرضا سنگری، دبیر علمی جشنواره چند روز پیش درباره همکاری با ارشاد به مهر گفت: ما در آغاز راه با هم همراه بودیم و دوستان، جلساتی را در خدمت آقای صفار هرندی و برای سیاستگذاری جشنواره تشکیل دادند اما بعدها وقتی ما راه را تا نیمه آمده بودیم با دوستان دچار اختلاف شدیم و آنها این نظر را مطرح می‌کردند که اصلاً چه نیازی به برگزاری جشنواره ربع قرن کتاب دفاع مقدس است؟

وی ادامه می‌دهد: در واقع نظر آنها این بود که از همه نویسندگان حوزه دفاع مقدس به‌نحوی تقدیر شود که ما اصلاً به نتیجه این کار باور نداشتیم و معتقد بودیم که با این کار اتفاق تازه‌ای نخواهد افتاد و ما نخواهیم دانست کجای کار هستیم.

نظر دوم دغدغه خاطری بود که آقای پرویز (معاون فرهنگی وزیر ارشاد) داشت و معتقد بود که ما نباید بگذاریم برخی آثار که شایسته نظام نیستند - به‌ویژه در حوزه ادبیات داستانی - بالا بیایند.

من البته چهار، پنج جلسه وقت گذاشتم و معیارهای جشنواره را یک بار دیگر خدمت ایشان تبیین کردم و یادآور شدم که ما آثاری را به‌عنوان برتر معرفی می‌کنیم که در حوزه دفاع مقدس یک نقطه عطف باشند و مسلماً مصالح نظام هم لحاظ خواهد شد.

با این حال دوستان دیدگاه‌های دیگری داشتند و در اینجا بود که دیگر کم کم ما از هم فاصله گرفتیم و با توجه به این مسائل کار هم داشت می‌خوابید. البته ما محکم ایستادیم و با وجود اینکه دوستان ما را هیچ یاری نکردند کار را با تاخیری 2ماهه انجام دادیم.

البته منظور از تاخیر 2ماهه، به جز تاخیرهای گذشته است؛ چرا که قرار اولیه برای برگزاری ربع قرن، چیزی بیش از 2 سال گذشته بوده است و همین امسال نیز ابتدا سوم خرداد اعلام شد و بعد به هفته دفاع مقدس محول شد، یعنی درست 4 ماه بعد.

به هر روی اگرچه مسئولان ارشاد نیز در نامه‌ها و جوابیه‌هایشان نکات جالبی را طرح کرده‌اند، اما به اندازه کافی در این باره بحث شده است. حالا بهتر است تنها این را بدانیم که دیروز عصر مراسم در حوزه هنری برگزار شد و تمام.

کد خبر 91379

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز