همشهری آنلاین: مسئول کمیته تحقیقات انجمن قلب ایران گفت: در ایران متوسط سن آنفارکتوس بر اثر گرفتگی عروق قلب هشت تا 10 سال از کشورهای پیشرفته کمتر است

محراب مرزبان در گفت‌وگو با ایلنا با بیان این خبر افزود، افزود: سن درگیری در کشورهای پیشرفته دهه شش زندگی و در ایران دهه پنجم را شامل می‌شود که علت‌های چند فاکتوری در غالب عادات ناسالم و زندگی شهرنشینی دلیل ابتلا به این بیماری است.

در ایران درصد روغن‌های خوراکی پایین‌تر از حد استاندارد و معیارهای قابل قبول بوده و کیفیت این روغن‌ها در فست‌فود و قنادی‌ها بسیار زیاد است. به طوری که بدترین روغن موجود هم‌اکنون در قنادی‌ها مصرف می‌شود.

مرزبان گفت: درصد زیادی از جوانان مبتلا به سیگار و قلیان که به صورت یک عادت و تفننی آن را استفاده می‌کنند به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند. اما نکته مهم در این موضوع این ایست که جوانان به این دقت نمی کنند که مصرف یک بار قلیان برابر با یک پاکت سیگار است.

مسئول کمیته تحقیقات انجمن قلب ایران کم‌تحرکی را در کودکان به خاطر بازی‌های رایانه‌ای از دیگرعوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروق در سنین پایین در کشور عنوان کرد و گفت: شهرنشینی به صورت غیرمستقیم باعث ایجاد استرس و افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی می‌شود و تحقیقات نشان داده که آلودگی هوا در کلان‌شهرها بیماری‌های قلبی را تشدید می‌کند.

وی گفت: ‌استرس، شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی را دو تا سه درصد افزایش می‌دهد و این در حالی است که بیماری قلبی و گرفتگی عروق کرنر در میان مردان نسبت به زنان شایع‌تر بوده اما در زنانی که دچار اضافه وزن و یا مبتلا به دیابت هستند بیشتر است.

مسئول کمیته تحقیقات انجمن قلب ایران در رابطه با ابتلای کودکان به بیماری‌های قلبی گفت: در کودکان و سنین جوانی بیشترین علت ابتلا به گرفتگی عروق قلب، استعدادهای ژنتیکی بوده است.

کد خبر 91330

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز