گروه بین‌الملل: هو جینتائو رئیس‌ جمهوری‌ چین‌ که برای گفتگو با مقامات هندی در این کشور به سر می‌برد، چهارشنبه 22 نوامبر(اول آذر)‌ با بیان‌ این‌ مطلب‌ که‌ پکن خواهان‌ جهان‌ چند قطبی‌ است‌ افزود: چین‌ جهان‌ تک‌ قطبی‌ را قبول‌ ندارد.

وی‌ که‌ در سومین روز از سفرش در جمع‌ زیادی‌ از شخصیت‌های‌ سیاسی‌، علمی‌، فرهنگی‌ و نیز خبرنگاران‌ در دهلی‌ نو سخنرانی می‌کرد درباره روابط هند و پاکستان‌ نیز گفت: ما خواستار بهبود روابط هند و پاکستان‌ هستیم‌ و برای‌ منافع‌ خود حاضر به‌ تنش‌در روابط دیگر کشورها نیستیم‌.

هو همچنین‌ گفت‌، چین‌ برای‌ ایفای‌ نقش‌ مثبت‌ برای‌ بهبود و توسعه‌ آسیا آماده‌ است‌. وی‌ افزود:  آسیای‌ جنوبی‌ آرام‌ و با صلح‌ و ثبات‌، به‌ نفع‌ بهبود و توسعه‌در سراسر آسیا و حتی‌ جهان‌ است‌.

رئیس جمهور چین در ادامه سفرش به هند دیروز به بمبئی پایتخت تجاری هند رفت تا با امضای چندین توافقنامه و گفتگو با تجار خصوصی این کشور حجم مبادلات دو کشور هند و چین را تا سال 2010 به 40 میلیارد دلار برساند. او امروز در پایان سفر چهار روزه اش به هند عازم پاکستان می‌شود.

روابط میان هند و چین از مدتها پیش تا کنون به دلیل حمایت اقتصادی و نظامی‌پکن از اسلام آباد تیره بوده است. روابط دو کشور در سالهای اخیر بهبود قابل ملاحظه ای یافته اما همچنان دهلی نگران رابطه میان چین و پاکستان است.

از سوی دیگر پکن هم به رابطه رو به رشد میان هند و آمریکا خوش بین نیست و شاید به همین دلیل در سالهای اخیر تلاش کرده با نزدیکی به هند فرصت را از آمریکا بگیرد.

کد خبر 9131

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز