گروه بین‌الملل: هو جین تائو رئیس جمهوری چین پس از مذاکرات با مان موهان سینگ نخست وزیر هند طی کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر هند گفت که تحکیم روابط با هند برای برقراری صلح و امنیت در آسیا و سراسر جهان ضروری است.

رئیس جمهوری چین ضمن ابراز اطمینان درمورد مذاکرات دو جانبه با نخست وزیر هند گفت:  ما برای برقراری صلح و امنیت در آسیا و سراسر جهان نیاز داریم به طور مشترک کار کنیم.

مان موهان سینگ نخست وزیر هند نیز گفت:  روابط با چین غیر قابل برگشت است.
نخست وزیر هند همچنین بیان داشت:  ما برای حل منازعه مرزی برای تسریع در مذاکره نیز موافقت کردیم.

مان موهان سینگ افزود:  ظرفیت زیادی برای رشد و توسعه مشترک دو کشور موجود است.

به گزارش واحد مرکزی خبر این نخستین سفر رئیس‌جمهوری چین پس از یک دهه به هند محسوب می‌شود و در این سفر چهارروزه، دهلی نو و پکن حدود 10 قرارداد همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله توسعه و حمایت از سرمایه‌گذاری دوجانبه امضا کردند.

دو طرف همچنین درباره مسایل دوجانبه ازجمله منازعه مرزی میان دو کشور و همکاری هسته‌ای غیرنظامی تبادل‌نظر کردند.

سفر رئیس‌جمهور چین به هند هنگامی صورت می‌گیرد که روابط دو کشور درپی اظهارنظر سفیر چین در هند درخصوص منطقه اروناچال پرادش به سردی گرایید.

سفیر چین مدعی شده بود ایالت اروناچال پرادش جزو خاک چین است اما هند با رد این ادعا، اروناچال پرادش را جزو لاینفک هند اعلام کرده بود. باتوجه به روابط اقتصادی دو کشور که درحال گسترش است، سفر رئیس‌جمهوری چین به هند حائز اهمیت تلقی می‌شود و هند نمی‌خواهد مسایل مورد منازعه همچون مسایل مرزی برسر منطقه اروناچال پرادش در روند گسترش روابط دوکشور مانعی ایجاد کند.

یادآور می‌شود، هند و چین برای حل‌کردن منازعه مرزی در سال 2003 نمایندگان ویژه را انتخاب کردند که آنها تاکنون چندین دور مذاکرات انجام داده‌اند که پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در این زمینه به‌دست نیامده است.

منطقه سیکم در هند و تبت در چین هم مورد منازعه دو کشور بود اما با پذیرش سیکم به عنوان بخشی از خاک هند از سوی چین و شناسایی تبت به‌عنوان منطقه خودمختار چین از سوی هند، این مسئله حل شده است.  منابع می‌گویند اگرچه دو کشور نظرات مختلفی درباره مسایل مرزی دارند، اما آنها خود را متعهد به حل این مسایل می‌دانند.

هند و چین تلاش می‌کنند روابط تجاری و اقتصادی خود را افزایش دهند و به همین خاطر دو طرف قرار است درباره تجارت آزاد گفت‌وگو کنند تا ارزش تجاری میان هند و چین در سال جاری میلادی به 20 میلیارد دلار برسد.

کد خبر 9018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز