چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک قانونگذار عراقی چهارشنبه 22 نوامبر (1 آذر) گفت دکترهای بلندپایه عراق که در معرض تهدید هستند و از کشور می‌گریزند، بیمارستان ها را در دست دانشجویان پزشکی و پزشکان جزء رها کرده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس خانم دکتر رجا الخوزی متخصص زایمان که عضو منتخب مجلس ملی عراق است، گفت از هنگام تهاجم امریکایی‌ها و سقوط رژیم صدام حسین پزشکان ربوده و کشته می‌شده‌اند.

دکتر الخوزی در ضمن سفری به اتریش به خبرنگاران  گفت: "دکترها از همان هنگام سقوط رژیم هدف قرار گرفته‌اند. برخی از آنها دزیده شده و جنازه‌شان در خیابان پیدا شده و برخی دیگر با پرداخت باج آزاد شده ‌اند."

او همچنین اطهار داشت بیمارستان‌های عراق با کمبود دارو مواجهند و نیاز شدیدی به تجهیزات جدید دارند."

او افزود: "به خاطر همین وضعیت اگر شما بخواهید به یک متخصص چشم خوب در بغداد مراجعه کنید، هرگز کسی را پیدا نخواهید کرد. وضع خدمات بهداشتی بسیار بد است."

الخوزی همچنین تخمین زد که از هنگام جنگ اول خلیج فارس در اوائل دهه 1990 میزان موارد سرطان پنج برابر شده است و این بیماران با کمبود داروهای حیاتی مواجهه هستند.

او گفت: "به نظر ما نیروهای متحد در آن زمان از اورانیوم کم‌تششع در سلاح‌های خود استفاده کردند، زیرا اغلب موارد سرطان در جنوب عراق که نزدیک کویت است رخ داده است." الخوزی که نامزد جایزه صلح نوبل در سال 2004 بود، یک طرح با حمایت بانک جهانی را برای کمک به بیوه‌زنان عراقی بنیان نهاده است. او با حمایت "زنان بدون مرز" که،یک سازمان  زنان و مستقر در وین است به اتریش سفر کرده است.

این قانونگذار عراقی که با دخترش دلیله فلاح شوکت همراهی می‌شد،گفت: "زندگی در عراق با وجود تهدید مداوم آدم‌ربایی‌ها بسیار سخت است." و افزود که به خاطر محافظت از خود و خانواده‌اش حضورش در انظار عمومی را کم کرده است.

او گفت: "ما تقریبا خودمان را در خانه زندانی کرده‌ایم و اگر برق یا سوخت برای ژنراتورها داشته باشیم، با ای‌‌میل با هم ارتباط برقرار می‌کنیم یا از موبایل استفاده می‌کنیم."
او بعد تعریف کرد که چگونه دو پزشک زن - از جمله بهترین دوستش – ربوده شده و کتک خورده‌اند. حتی کودکان برخی از پزشکان هدف قرار گرفته‌اند.

دختر الخوزی که دکتر داروساز است نیز گفت که بغداد به خصوص برای زنان به محلی خطرناک بدل شده است. او گفت دیگر در بغداد نمی‌تواند به تنهایی تاکسی بگیرد یا خرید کند.

کد خبر 9128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز