گروه اقتصادی: اخبار منتشره از قاچاق روزانه 40 میلیون لیتر سوخت از کشور محال است و به هیچ عنوان صحت ندارد

رئیس ستاد حمل ‌و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور اظهارات هفته پیش محمدرضا فرزین، معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی را مبنی بر قاچاق روزانه 40 میلیون لیتر سوخت از کشور رد کرد.

فرزین که سخنگوی طرح تحول اقتصادی و حذف یارانه‌ نیز هست در اظهارات خود از ادامه قاچاق سوخت با وجود سهمیه‌بندی و عرضه سوخت با کارت‌های هوشمند خبر‌داده بود.
علاوه بر بحث قاچاق در سال‌جاری مسئله تخصیص بودجه برای واردات نیز از بحث‌انگیز‌ترین مسائل کشور است.

در مجلس شورای اسلامی برخی نمایندگان نسبت به تخصیص بودجه به واردات بنزین و عرضه آن به قیمت یارانه‌ای اعتراض کرده‌اند.از ابتدای سال‌جاری دولت براساس مصوبه قانون بودجه موظف بود تا حدود 40 میلیون لیتر بنزین تولید داخل را به قیمت یارانه‌ای و بنزین وارداتی را به قیمت تمام‌شده به مصرف‌کنندگان عرضه کند.

محمد رویانیان اما دیروز در گفت‌وگو با ایسنا اظهارات معاون وزیراقتصاد و سخنگوی دولت در طرح حذف یارانه‌ها را ردکرد. وی تاکید کرد که هیچ‌یک از منابع دولتی چه وزارت نفت و چه ستاد مبارزه با قاچاق اظهارات وی را تایید نمی‌کنند.

سردار محمد رویانیان دیروز پس از پایان جلسه کار‌گروه حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت، افزود: روزانه 63 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که با توجه به‌وجود کارت‌های هوشمند سوخت، میزان دقیق مصرف هر فرد مشخص است، حال چطور می‌شود 20 میلیون لیتر بنزین روزانه قاچاق شود؟

وی با اشاره به مصرف روزانه 90 میلیون لیتر گازوئیل در کشور گفت: 50 درصد این میزان در بخش حمل‌ونقل مصرف می‌شود که با توجه به‌وجود کارت‌های هوشمند سوخت، میزان دقیق مصرف مشخص است و 50 درصد دیگر نیز در نیروگاه‌ها و سایر مراکزی که نیازمند گازوئیل هستند استفاده می‌شود، شاید از این محل‌ها درصد کمی قاچاق شود اما قطعا 40 میلیون لیتر در روز نخواهد بود و هیچ سند و مدرک مستندی هم در این خصوص وجود ندارد.

کد خبر 91267

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز