مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۵
۰ نفر

سعید پیرمحموئی: خیابان ولیعصر بعد از یک‌طرفه شدن روزهای مهمی را سپری می‌کند، در واقع تلاش زیادی می‌شود که این خیابان زیبا و قدیمی شرایط خاص خودش را حفظ کند.

 یکی از طرح‌های ویژه‌ای که برای این خیابان درنظر گرفته شده طراحی شمای تازه‌ای  از سرپناه در قالب ایستگاه‌های اتوبوس است که از طبیعت این خیابان الهام گرفته و طی 2،3ماه آینده نیز در طول مسیر خط ویژه خیابان ولیعصر نصب خواهد شد.

مهندس اسلامی، مدیرکل اجرایی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری پایتخت و مدیرعامل  شرکت «عرف‌ایران» طی گفت‌وگویی با همشهری‌مسافر تمام جزییات طراحی و اجرای این سرپناه‌ها را بیان کرده  است.

 خیابان ولیعصر(عج) ویژگی‌های زیادی دارد که آن را از سایر خیابان‌های پایتخت و حتی ایران متمایز می‌کند. درختان بلندقامتی که برای عابران پیاده این خیابان سقفی درست کرده‌اند،در زمستان و تابستان چهره‌ای خاص به این خیابان که طولانی‌ترین و زیباترین خیابان خاورمیانه است، داده‌اند.

 بعد از یک‌طرفه شدن خیابان ولیعصر دهان به دهان بین اهالی کوچه و خیابان پیچید که برای ساخت و ساز خط‌ویژه اتوبوس‌ها می‌خواهند درخت‌های قدیمی این خیابان را که دلیل اصلی زیبایی‌اش است، قطع کنند. هر چند که این خبر تکذیب شد، اما باز هم این باور در بین همه بود! تا این‌که طرح جدید ایستگاه‌های اتوبوس خیابان ولیعصر نشان داد نه تنها قرار است درختان قدیمی این خیابان بریده نشوند بلکه الگویی هم باشد برای ایجاد ایستگاه‌ها یا به قول مهندس اسلامی سرپناه‌های جدید اتوبوس‌سواران این خیابان قدیمی.

یعنی در گپ‌وگفتش با همشهری‌مسافر اصرار داشت بگوییم سرپناه‌های ایستگاه اتوبوس در خیابان ولیعصر(عج). مدیرکل اجرایی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری پایتخت تاکید داشت که برای حفظ زیبایی و فضای سبز آن تصمیم گرفته‌اند که سرپناه ایستگاه‌های خط‌ویژه این خیابان را به‌گونه‌ای الهام گرفته از شرایط آن طراحی کنند.

 وی گفت: «خیابان ولیعصر ویژگی‌هایی دارد که برای اهالی پایتخت یادآور خاطرات خود و بلکه نسل‌های پیشین است. از یک‌سو باید به شرایط تجاری‌اش نگاه کرد و از سوی دیگر فضای سبز خاصش را هم در نظر گرفت. بنابراین باید سرپناه‌ها طوری طراحی می‌شد که به هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها ضربه وارد نشود.

 این شد که تصمیم گرفتیم سنخیتی بین شرایط اقلیمی این خیابان و سرپناه ایستگاه‌های اتوبوس در نظر بگیریم تا کار ویژه‌ای ارایه داده باشیم». کار طراحی و نصب این ایستگاه‌های جدید برعهده شرکت «عرف‌ایران» است . به همین دلیل با مهندس اسلامی، مدیرعامل این شرکت هم‌صحبت شدیم تا شهروندان به طور کامل از اهداف و چگونگی انجام این کار مطلع شوند.

  •  شما اصرار خاصی دارید که از اسم ایستگاه استفاده نکنیم و دایما تاکید می‌کنید که بگوییم و بنویسیم«سرپناه». دلیل این تاکید چیست؟

ببینید؛ایستگاه محلی است که مسافران در آن می‌ایستند تا اتوبوس یا هر وسیله نقلیه دیگری از راه برسد، اما سرپناه جایی است که مسافران می‌توانند بنشینند و از گزند برف و باران در امان باشند و اگر من از همین ابتدا اصرار دارم که بگوییم سرپناه به این دلیل است. بهتر است  در کل این گپ‌وگفت بگوییم و بنویسید سرپناه‌های ایستگاه اتوبوس در خیابان ولیعصر که البته با تمام سرپناه‌ها و ایستگاه‌های پایتخت متفاوت هستند.

  •  مبنای اجرای طرح جدید سرپناه ایستگاهای جدید اتوبوس در خیابان ولیعصر چه بود؟

می‌گفتند قرار است به درخت‌های قدیمی خیابان‌ولیعصر لطمه‌ای زده شود، اما مگر می‌شود در شهری که به فضای سبز فراوانی احتیاج دارد، خودمان با دست خودمان درخت‌هایش را قطع کنیم! خیابان ولیعصر شرایطی دارد که آن را از سایر خیابان‌ها متمایز کرده و از طرفی ما باید شرایط تجاری این خیابان را هم در نظر می‌گرفتیم، بنابراین تصمیم گرفتیم سنخیتی بین این سرپناه‌های جدید ایستگاه‌های اتوبوس و خیابان به وجود بیاوریم. درنهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که طراحی ایستگاه‌ها براساس الهام از طبیعت باشد.

  •  کار طراحی سرپناه‌ها در چه مرحله ای قرار دارد؟

قبل از هر چیز باید بگویم که این کار با مشارکت شهروندان انجام شده و برای این‌که به بهترین طرح‌ها برسیم فراخوان دادیم و تمام شرایط را به شهروندان برای طراحی این سرپناه‌ها اعلام کردیم. به طور مثال به مردم گفتیم حتی برای بحث استفاده از چوب برای سقف ایستگاه‌ها هم مشکلی وجود ندارد.

  •  اما استفاده از چوب برای ساخت ایستگاه اتوبوس به نظر کمی نامتعارف است.

اتفاقاًچوب یکی از اجزای جدانشدنی طبیعت است و وقتی قرار است در طراحی و ساخت این سرپناه‌ها از طبیعت و درختان الهام بگیریم، استفاده از چوب برای سقف سرپناه یا پایه‌های ایستگاه چندان نامتعارف نیست. از طرفی قبلا هم گفتیم شرایط این خیابان خاص است و ما هم می‌خواهیم این خیابان قدیمی و زیبا را حفظ کنیم و بر زیبایی آن بیافزاییم. بنابراین استفاده از چوب و انجام چنین کارهایی جالب به نظر می‌رسد و طرحی نو به حساب می‌آید.

  •  آیا این موضوع در طرح‌هایی که به دست شما می‌رسید، وجود داشت؟

البته طرح‌های بسیار خوبی به دست ما رسید، اما این طرح‌ها باید بیشتر بررسی شوند تا درنهایت به طرح قطعی برسیم.

  •  طرح قطعی از نظر شما چه طرحی است؟

این ایستگاه به‌گونه‌ای باید طراحی و نصب شوند که دید مسافر از مراکز تجاری خیابان ولیعصر قطع نشود و فضایی مطلوب برای مسافر وجود داشته باشد که وقتی در سرپناه انتظار اتوبوس را می‌کشد، وسعت دید داشته باشد و توجه‌اش به پیاده‌رو جلب شود. از نظر ظاهری هم می‌توان به عنوان مثال برای ستون‌های سرپناه از چیزی شبیه ستون‌های درخت و یا حتی سقف چوبی استفاده کرد.

 این موضوع حتی به حرف و حدیث‌هایی که این روزها تجار این خیابان نیز دارند، پایان می‌دهد چرا که ما در طراحی سرپناه و نصب آن‌ها به شرایط دید مغازه‌ها هم توجه کرده‌ایم. در طراحی خاص ایستگاه‌های اتوبوس در خیابان ولیعصر حتی به رنگ‌ها هم توجه شده و هر رنگ حرفی برای گفتن دارد.

  •  جالب شد، یعنی رنگ‌ها هم علامت خاصی دارند؟

بله به طور مثال برای رفیوژها (جداکننده خط‌ویژه از خیابان) رنگ آبی و سفید در نظر گرفته شده که در رنگ‌شناسی و علایم‌شناسی ترافیکی معانی خاصی دارند. به همین دلیل قصد داریم برای سرپناه‌ها نیز از چنین علایمی استفاده کنیم. همان طور که نیاز شهروندان هم در نظر گرفته شده است.

  •  منظورتان از نیاز شهروندان چیست؟

زمستان در راه است و تهران همیشه برف و باران‌های شدیدی دارد. این موضوع یکی از اولین اولویت‌هایی است که در طراحی به آن توجه شده تا مسافران در ایستگاه مشکلی احساس نکنند. حتی این سرپناه‌ها در تابستان هم یک نوع سایه‌بان محسوب می‌شوند.
 ایستگاه‌های جدید در چه محدوده‌ای از خیابان ولیعصر نصب خواهند شد؟
فعلا از عباس‌آباد تا پارک‌وی، اما قطعا تمام خیابان صاحب ایستگاه‌های متحدالشکلی خواهد شد.

  •  آیا تعداد ایستگاه‌ها مشخص شده؟

در مسیر عباس‌آباد تا پارک وی 40ایستگاه نصب خواهد شد.

  •  با چه طول و عرضی؟

قبلا هم گفتم شرایط خیابان ولیعصر کمی با سایر خیابان‌هایی که دارای خط ویژه هستند، فرق می‌کند. به طور مثال در خط3بی.آر.تی  و در بزرگراه بسیج برای این‌که از نظر طول و عرضی مشکلی احساس نمی‌شد، کمی ایستگاه‌ها بزرگ‌تر طراحی شدند و البته این موضوع به شکل دیگری در خیابان آزادی نیز وجود داشت، اما برای خیابان ولیعصر به دلیل طول و عرض خاصش با مشکلاتی مواجه بودیم. طول خیابان زیاد است ولی عرض زیادی برای طراحی ایستگاه در اختیار نداشتیم و این خود یک مشکل بزرگ بود. 

  •  درنهایت چه اندازه‌ای تصویب شد؟

یک‌ونیم‌متر عرض و 40متر طول برای هر ایستگاه.

  •  آیا تمام طرح‌ها جمع‌آوری شده است؟

تمام طرح‌ها رسیده و ما در حال بررسی هستیم. به جرات می‌توان گفت سرپناه ایستگاه‌های اتوبوس این خیابان یکی از زیباترین سرپناه‌های پایتخت خواهد شد.

  •  وبالاخره این‌که  فکر می‌کنید سرپناه ایستگاه‌های جدید چه زمانی در خیابان ولیعصر نصب می‌شوند؟

بحث طراحی و ساخت 2پروسه کاملا جدا هستند و قطعا ساخت آن  زمان‌بر خواهد بود، اما تخمین می‌زنیم 2 الی 3 ماه دیگر این ایستگاه‌ها نصب شوند.

همشهری مسافر

کد خبر 91258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز