یکشنبه ۵ مهر ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۱
۰ نفر

این روزها که همه چیز حال و هوای مهر به خود گرفته خیلی از خانواده‌ها در تب و تاب استقبال از شروع سال جدید تحصیلی هستند.

تب و تابی که با خرید لوازم‌التحریر ابتدای سال شروع شده و برای همه دانش‌آموزان بخصوص کلاس‌اولی‌ها ذوق و شوقی به همراه آورده است که فقط مخصوص این روزهای ویژه از ماه مهر است.حتماً این روزها در گذر از کوچه و خیابان‌های فرعی و اصلی منطقه چشمتان به مغازه‌های شلوغ لوازم‌التحریر افتاده است که ویترین‌هایشان مملو از لوازم‌های متنوع و رنگارنگی است که دیدنشان هر دانش‌آموزی را به سر ذوق می‌آورد.

اما بد نیست بدانید که خرید درست این گونه لوازم برای دانش‌آموزان که در طول سال تحصیلی با آنها سر و کار دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که استاندارد بودن این وسایل به نوعی ضامن سلامت جسمی دانش‌آموزان است.

در همین زمینه پای صحبت «میترا ساردویی» کارشناس سلامت مرکز بهداشت خواجه‌نظام‌الملک در منطقه 7 نشستیم که به  عنوان رابط سلامت با مدارس منطقه همیشه توصیه‌های خوبی برای والدین دارد و معتقد است خرید لوازم‌التحریر یک کار صرفاً تفریحی و سلیقه‌ای نیست و نیاز به تجربه و تخصص دارد. شما هم اگر علاقه‌مند هستید با نکات ظریف خرید درست لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان آشنا شوید بد نیست نگاهی به این توصیه‌ها بیندازید.

خرید کیف مدرسه

اگر قصد خرید کیف نو دارید بهتر است در خرید کیف مدرسه بسیار دقت کنید. چرا که کیف مدرسه قرار است تعداد زیادی کتاب و دفتر را در خود جای دهد و از همه مهم‌تر با ستون فقرات، کتف، گردن و مچ دست دانش‌آموزان سر و کار دارد. ¦ اول اینکه از همان روز خرید کیف، که البته نوع کوله‌پشتی‌اش از همه بهتر و راحت‌تر است و بیشتر توصیه می‌شود، استفاده صحیح از آن را به دانش‌آموزتان بیاموزید.

استفاده از یک بند و بلندتر کردن بند باعث ایجاد فشار بیشتر به کمر می‌شود و موقعیت آن بایستی در انحنای کمر قرار بگیرد. ¦وزن کوله‌پشتی نبایداز 10 تا 15 درصد وزن دانش‌آموز بیشتر باشد، یعنی اگر وزن دانش‌آموز 30 کیلوگرم باشد کوله او با محتویاتش می‌تواند حداکثر 3 تا 5/3 کیلوگرم وزن داشته باشد.

بهتر است کوله‌پشتی‌ای که انتخاب می‌کنید چند قسمتی و چند لایه باشد تا وزن آن پخش شود. کوله‌پشتی باید بند پهن به اندازه حداقل 5 سانتی‌متر داشته باشد تا فشار کمتری به شانه‌ها وارد شود.

 بند کمری اضافه هم از فشار به کمر می‌کاهد. ¦وقتی کوله روی پشت قرار می‌گیرد باید صاف ایستاد و صاف راه رفت و نبایستی به جلو یا طرفین خم شد. ¦از خرید کیفی سنگین که وزن زیادی را بر بدن تحمیل می‌کند پرهیز کنید.

 کافی است چند کتاب و دفتر درونش بگذارید تا تبدیل به چمدان مسافرتی شود. وزن استاندارد کیف و محتویاتش برای دبستانی‌ها 5/2 تا 5/4 کیلوگرم و برای دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستان 7 کیلوگرم است.

خرید کفش مدرسه

از آنجایی که به روایتی پا قلب دوم انسان است و کفش مدرسه هم قرار است ساعات زیادی در پا بماند، خرید کفش مناسب هم در میان این لوازم مدرسه بسیار حائز اهمیت است. کفشی که قرار است پاهای دانش‌آموزان را از خانه تا مدرسه و ساعات حضور در مدرسه همراهی کند و آنها را از گزند مصون بدارد باید با ملاحظاتی خریداری شود:

 به راحتی کفش توجه ویژه داشته باشید. کفشی مناسب کودکان دبستانی است که پوشیدن و درآوردن آن راحت باشد. ¦زیره و پاشنه کفش از نکات مهمی است که باید به آن توجه ویژه کرد. زیره کفش باید نرم و انطعاف‌پذیر باشد و باعث لیز خوردن نشود، زیره هاییک تکه با ارتفاع 2 تا 3 سانتیمتر بهترین نوع کفه کفش برای دانش‌آموزان است.

 بهترین زمان برای خرید کفش ساعات آخر روز است تا در صورت ورم، کفش با سایز مناسب خریداری شود. ¦ به اندازه و قالب کفش دقت کنید. کفش نباید خیلی گشاد یا تنگ باشد و پنجه‌ها را اذیت کند. ¦از آنجایی که کفش مدت زیادی به پای دانش‌آموزان است، بهتر است جنس رویه کفش از پارچه یا چرم باشد تا پا امکان عبور هواداشته باشد.

همشهری محله - 7

کد خبر 91247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز