کبری آجربندیان: محمد بنیادی، معاون پرورشی آموزش و پرورش استان تهران درخصوص تربیت و خاستگاه آن در اسلام گفت: تربیت نسبت خاص و ویژه‌ای است که توسط انسان‌های فرهیخته، اندیشمند و مسلط به مسائل تربیتی باید اعمال مدیریت شود.

 قرآن کریم تربیت اصلح را با آیه «الحمدالله رب العالمین» در انحصار خداوند می‌داند و سپس آن را از طریق انبیای الهی، اولیا، اوصیا و عالمان نیک‌سرشت به امت آموزش می‌دهد. وی با بیان اینکه تربیت به یک طبقه خاص معطوف نمی‌شود، گفت: تربیت فرآیندی است که همه افراد در آن نقش بسزایی دارند، برخی به صورت کلی و برخی دیگر به صورت جزیی.

به طور مثال لیدرها در هر جامعه‌ای و در هر بخشی، حرکت‌های کلان جامعه را دنبال می‌کنند و از طریق سیاستگذاری‌های کلان بر تربیت کل جامعه نقش دارند و یک مشاور و یا معلم زیست‌شناسی بر تربیت دانش‌آموزان برای نیل به اهداف عالی انسانی تلاش می‌کند.

 کتاب امروز فقط برای نسل امروز

وی درخصوص محتوای کتب درسی و همخوانی آنها با مسائل دینی در آموزش و پرورش کشورمان  گفت: ما معتقدیم کتب موجود در آموزش و پرورش و حتی تمامی علوم در جهان هستی، از علوم توحیدی به شمار می‌روند، بر این اساس هر علمی در هر حوزه‌ای همچون فیزیک، شیمی، ریاضیات، زیست‌شناسی و ... علم توصیه است. اما در عین حال معتقدم که کتاب امروز اصلا مناسب تدریس برای دانش‌آموز فردای ما نیست.

بنیادی ادامه داد: در حال حاضر این کتاب‌ها مجموعه‌ای است که اندیشه‌های حداقلی دینی را به دانش‌آموزان انتقال می‌دهد.وی در عین حال تاکید کرد: باید بپذیریم که اندیشه‌های بشری همواره با دو نقص نسبی و مطلق مواجه بوده است. این نقص نسبی در همه کتاب‌های ما وجود دارد و از آنجا که در هر موضوعی که این نقص نسبی به چشم ما می‌خورد، لذا در این مورد هم امری طبیعی است.

وی اما در پاسخ به اینکه «برخی نقص‌های نسبی، مخرب و ویرانگر هستند، در مقابل این معایب چه باید کرد؟» اظهار داشت: به نظر می‌رسد در این رابطه باید ابتدا طرح مسئله کرد که در برخورد با برخی تعارضات چه راهکاری باید در نظر گرفت. به عنوان مثال می‌توان به قضیه طرح فرضیه داروین در دروس زیست‌شناسی و تناقض آشکار این نظریه با مبانی دینی ما پرداخت.

معاون پرورشی آموزش و پرورش استان تهران افزود: یک صورت قضیه این است که آیا پرداختن به نظریه داروین در دروس دبیرستانی‌‌ها ضرورتی دارد؟ آیا می‌توان اصلا این نظریات را حذف کرد و یا باید برای آنها پاسخی مناسب و قانع‌کننده برخاسته از متون دینی و مبانی فقهی اسلامی یافت و به دانش‌آموز ارائه داد.

وی ادامه داد: اوایل انقلاب با آنکه نظریه مارکسیسم در مدارس تدریس می‌شد، ولی ضد آن را تعلیم می‌دادند. ضدیت برخی علوم و نظریات با مبانی اسلامی ما، چالشی است که باید به صورت جدی بدان پرداخت و به سرعت نسل جوان و نوجوان کشورمان را اقناع کرد.

 راهکار چیست؟

بنیادی جهت حل مسئله فوق و مسائلی نظیر آن به ارائه پیشنهاداتی پرداخت و گفت: به نظر من، یک گروه ارزیاب متشکل از دانش‌آموزان و محققان و مولفان و معلمان باید به بررسی نیازها و پرورش‌های علمی دانش‌آموزان در عرصه‌های مختلف بپردازند.

 وی ادامه داد: ما هیچ راه گریزی نداریم. در صورت طرح یا عدم طرح چنین مسائلی که احتمالا با مبانی فکری ما هم در تعارضند، همواره عده‌ای موافق و عده‌ای دیگر مخالفند. ولی ما مجبوریم تا طبق نیازهای فکری دانش‌آموزان، برایشان برنامه‌ریزی و به پرسش‌هایشان پاسخی مشابه دهیم.

کتب دینی با محوریت قرآن کریم تالیف شود

معاون پرورشی آموزش و پرورش استان تهران گفت: من به عنوان یک معلم و سپس یک محقق، با وجود کتاب تعلیمات دینی با این سبک و سیاق مخالف بوده و هستم. وی ادامه داد: من نظریات خودم و دلایل مخالفتم را به گروهی که در بحث بومی‌سازی کتب درسی فعالیت می‌کنند نیز ارائه داده‌ام.

به نظر من کتب دینی باید با محوریت قرآن کریم تنظیم و تالیف شود تا دانش‌آموزان بتوانند با منبع اصلی این کتاب یعنی قرآن پیوند خورده و در این‌باره به تحقیق و تفحص بپردازند. وقتی مرجع و منبع مشخص باشد، خواننده به راحتی می‌تواند بدان دسترسی یافته و به تحقیق و پژوهش بپردازد. بنیادی در این‌باره نیز به بیان نقطه نظرات و پیشنهادهای خود پرداخت و گفت: قرآن بیش از 1000 قصه دارد.

در مقطع ابتدایی حداقل می‌توان 270 قصه از مجموع قصص قرآن را برای دانش‌آموزان بازگو کرد تا ابتدا با شنیدن قصه، میل و کشش دینی در بچه‌ها ایجاد و تقویت گردد.  وی سپس به دوران راهنمایی و دبیرستان اشاره کرد و گفت: در مقطع راهنمایی می‌توان کمی عمیق‌تر شد و با ضرب‌المثل‌های قرآنی و آیات و متشابهات به ذهن دانش‌آموز نفوذ کرد و سپس در مقطع دبیرستان می‌توان قرآن را به طور کامل در اختیار دانش‌آموز قرار داد تا هرکسی از طریق تحقیق و پژوهش به مبانی عمیق فکری و متعالی دینی دست یابد.

همشهری جمعه

کد خبر 91233

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز