گروه سلامت: درپی انتشار خبر مربوط به تولید سوسیس و کالباس‌های غیراستاندارد از سوی گروه سلامت روزنامه همشهری و پیگیری خبرگزاری‌ها پس از چاپ این مطلب، استانداری تهران درباره سوسیس و کالباس‌های غیر‌بهداشتی جلسه فوق‌العاده تشکیل داد.

این جلسه در استانداری، با حضور نماینده وزارت بهداشت، نماینده استاندار تهران، نماینده دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی و سایر دستگاه‌های مرتبط تشکیل شد.

حال سؤال اینجاست که آیا فقط با اطلاع رسانی رسانه‌ها و تشکیل اینگونه جلسات، این مشکلات برطرف خواهد شد یا همان دور باطل همیشگی تکرار خواهد شد که وزارت بهداشت دراین زمینه مسئول و مقصراست یا مؤسسه استاندارد؟ که متأسفانه پس از مدتی کشمکش و توپ را به زمین یکدیگر انداختن این موضوع نیز پرونده‌اش بسته می‌شود و متخلفین نیز به سودجویی خودو به بازی گرفتن سلامت مردم ادامه خواهندداد.

انتقاد مجلسی‌ها

حسینعلی شهریاری، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در این خصوص گفت: وزارت بهداشت به وظیفه خود در نظارت بر سلامت و ایمنی سوسیس‌ها و کالباس‌های داخلی و برنج‌های خارجی عمل نکرده است، درحالی‌که این مواد سلامت مردم را به خطر انداخته است.

وی افزود: مؤسسه استاندارد اخیراً در زمینه نظارت بر استاندارد مواد‌غذایی فعال شده و 2 گزارش مهم درباره آلودگی سوسیس، کالباس و برنج‌های خارجی داده که قابل تأمل است و جای نگرانی دارد اما ای کاش این نظارت‌ها همیشگی بود درحالی‌که متأسفانه معمولاً شاهد کم دقتی و اهمال نظر در نظارت بر مواد‌غذایی هستیم که مشکلات مهمی را برای سلامت مردم ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: امیدواریم این گزارش‌ها و نظارت‌ها تداوم یابد اما ارائه گزارش از سوی مؤسسه استاندارد وظیفه وزارت بهداشت را ساقط نمی‌کند، وقتی مؤسسه استاندارد چنین گزارشی را منتشر می‌کند باید پرسید که چرا وزارت بهداشت تاکنون به وظیفه‌اش در زمینه نظارت بر این مواد‌غذایی عمل نکرده است، زیرا هر موضوعی که به سلامت مردم مربوط باشد در مرحله اول رسیدگی به آن وظیفه وزارت بهداشت است.

وی گفت: سؤال این است که چرا وزارت بهداشت در این زمینه سکوت اختیار کرده و در مورد مواد‌غذایی پر مصرفی که سلامت مردم را به خطر انداخته است هیچ نظارت و اقدامی نمی‌کند.

شهریاری افزود: وزارت بهداشت که آزمایشگاه‌های مرجع غذا دارد می‌تواند به راحتی این مواد‌غذایی را آزمایش کند و گزارش آن را اعلام کند اما سؤال اینجاست که چرا وزارت بهداشت که خود مسئولیت تأمین سلامت مردم را دارد باید منتظر گزارش مؤسسه استاندارد باشد و در پی آن نظارت خود را اعمال کند.

وی ادامه داد: این توجیه که استاندارد ملی برای برخی مواد‌غذایی تعریف نشده است نیز که از سوی برخی مسئولان وزارت بهداشت مطرح شده، ‌قابل‌قبول نیست و نوعی فرافکنی است.

موضع‌گیری مؤسسه استاندارد

این گزارش حاکی است، مدیرکل مؤسسه استاندارد استان تهران در رابطه با سوسیس ‌و کالباس‌های غیربهداشتی و موضع‌گیری وزیر بهداشت گفت:‌ای کاش وزیر بهداشت به حرف‌ها و مستندات ما هم گوش می‌داد.

مهدی پورهاشم افزود: مؤسسه استاندارد در قبال تخلف برخی کارخانه‌ها در تولید غیر‌بهداشتی سوسیس و کالباس از همه ظرفیت‌های قانونی ماده 9 قانون این مؤسسه استفاده خواهد کرد.

وی تأکید کرد: غیر‌استاندارد بودن یک محصول از شرکتی به معنای غیر‌استاندارد بودن همه محصولات آن شرکت نیست.  وزیر بهداشت گفته است سوسیس و کالباس‌های تولید داخل آلودگی ندارد.

مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در گزارشی 18نوع سوسیس و کالباس‌های تولید شده در کارخانه‌های داخلی را غیراستاندارد و غیربهداشتی اعلام کرده است. درحالی‌که استانداری تهران موضوع تولید و عرضه سوسیس و کالباس‌های‌ غیر‌بهداشتی را به‌طور ویژه پیگیری کرده و جلسه‌‌ای را نیز به این منظور تشکیل داده است.

بهتر بود از مواد بهتری استفاده می‌کردند

در همین حال، مرضیه وحید دستجردی در جمع خبرنگاران درباره آ‌لودگی سوسیس و کالباس‌ها گفت: وزارت بهداشت گزارش مربوط به سوسیس و کالباس‌ها را به مراجع مربوطه ارائه کرده است، براساس این گزارش این مواد‌غذایی که در کشور تولید می‌شود، هیچ‌گونه آ‌لودگی ندارد گر چه ممکن است برخی از آنها از بعضی موادی استفاده کرده‌ باشند که بهتر بود استفاده نمی‌کردند و از مواداولیه بهتری استفاده می‌کردند.

وی در پاسخ به این پرسش که پس گزارش مؤسسه استاندارد چه مبنایی دارد، گفت، خبر ندارم.

اقدام به جای خبر دادن

مسعود پزشکیان، وزیر پیشین بهداشت و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز گفت: ممکن است سوسیس و کالباس‌های غیربهداشتی آلودگی میکروبی نداشته باشند اما باید جلوی توزیع آنها گرفته شود و مؤسسه استاندارد به جای خبر دادن باید در این زمینه اقدام عملی کند.

وی افزود: من هم در روزنامه‌ها گزارش غیربهداشتی بودن سوسیس و کالباس‌ها را خوانده‌ام، در یکی از روزنامه‌ها نوشته شده بود، 80درصد سوسیس و کالباس‌ها غیربهداشتی و غیراستاندارد هستند، اگر این گزارش صحت داشته و علمی باشد، جای درنگ نیست و مؤسسه استاندارد به جای اعلام و انتشار گزارش باید رأساً برای برخورد با آنها اقدام کند و جلوی توزیع آنها را بگیرد.

وی گفت: اطلاع رسانی صرف و انتشار گزارش که دردی را دوا نمی‌کند، منطق حکم می‌کند، همان مرجعی که این بررسی را انجام داده و به این نتیجه رسیده باید برخورد قانونی را هم انجام دهد و اجازه ندهد سلامت مردم بیش از این به خطر بیفتد. 

وی افزود: اینکه وزیر بهداشت اعلام کرده این سوسیس و کالباس‌ها آلودگی نداشته با غیراستاندارد و غیربهداشتی بودن آنها مغایرتی ندارد، ممکن است آ‌لودگی میکروبی نداشته باشد اما مثلاً نوع چربی و مواداولیه آنها غیربهداشتی بوده و بالاتر از حد استاندارد باشد و برای انسان مضر باشد یا بسته‌بندی آنها غیراستاندارد و غیربهداشتی باشد، که در این صورت هم باید با آنها برخورد شود.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه هم مؤسسه استاندارد، هم وزارت بهداشت و هم حتی وزارت کشاورزی هر یک مسئولیت‌هایی دارند که باید در آن چارچوب پاسخگو باشند. البته مؤسسه استاندارد هم باید مستندات علمی خود را ارائه کند.

تولید سوسیس و کالباس با آشغال گوشت

علیرضا مرندی عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران برخی از سوسیس و کالباس‌ها را غیربهداشتی اعلام کرده و وزارت بهداشت از آلوده نبودن آنها خبر داده است، هر دو درست می‌گویند.

وی افزود: مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران راجع به کیفیت برخی سوسیس و کالباس‌ها و نوع مواد مصرفی آن گفته که غیربهداشتی هستند ولی وزارت بهداشت از آلودگی نداشتن آن از نظر میکروبی خبر داده است، هر دوی آنها می‌توانند درست گفته باشند. 

وی گفت: اداره استاندارد فرضاً گفته باشد که در تهیه سوسیس و کالباس از گوشت به مقدار کم استفاده شده یا فلان ماده در آن زیاد باشد و وزارت بهداشت در مورد آلوده نبودن سوسیس و کالباس‌ها خبر داده درحالی‌که استاندارد غذایی آنها ممکن است صحیح نباشد.

هردوی آنها یک حرف را می‌زنند. عضو کمیسیون بهداشت مجلس اضافه کرد: اگر مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران می‌گوید تولید‌کننده سوسیس و کالباس از گوشت استفاده نمی‌کند و از امعا و احشای حیوان در تهیه آن استفاده می‌کند و وزارت بهداشت می‌گوید آلوده نیست، شاید سوسیس و کالباس آلوده نباشد ولی از پروتئین گوشت به حد کافی استفاده نشود.

مرندی گفت: باید بدانیم که مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران چه ایرادی از سوسیس و کالباس گرفته است و از وزارت بهداشت سؤال شود که ممکن است تولید‌کنندگان سوسیس و کالباس از آشغال گوشت استفاده کنند ولی آلوده نباشد و میکروب نداشته باشد ولی کیفیت آن پایین باشد.

کد خبر 91154

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز