دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت کشور سهمیه بنزین خودروهای سواری شخصی برای 3‌ماهه پاییز را 300 لیتر اعلام کرد.

این خبر درحالی اعلام شد که برخی نمایندگان مجلس به ادامه عرضه بنزین وارداتی به قیمت یارانه‌ای اعتراض کرده بودند. پیش از این قرار بود تنها در ماه مهر سال جاری سهمیه بنزین‌100 لیتر اعمال شود و برای 2‌ماه بعدی پاییز به شکل دیگری عمل شود تا میزان کسری بودجه کمتری را برای واردات بنزین محقق کند. 

محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور در این زمینه به خبرنگار ما گفت: این تصمیم هیات نمایندگان ویژه رئیس‌جمهوری متشکل از 4 وزیر 3 معاون رئیس‌جمهوری و تصویب نهایی خود رئیس‌جمهوری است.

وی علت تاخیر در اعلام این سهمیه و استمرار سهمیه‌های 6ماهه نخست سال در پاییز را ناشی از شکل‌گیری دولت دهم و رای اعتماد مجلس به وزرای عضو هیات نمایندگان ویژه رئیس‌جمهوری اعلام کرد.

رویانیان تاکید کرد: این تصمیم برای جلوگیری از افزایش نرخ حمل‌ونقل در کشور با توجه به اشتغال 600 هزار تاکسی و مسافربر و حدود 2‌میلیون وانت در کشور است.  وی افزود: براین اساس سهمیه بنزین خودروهای شخصی در 3 ماهه پاییز امسال 300 لیتر و سهمیه موتورسیکلت‌ها 108 لیتر تعیین شد. 

وی خاطر نشان کرد: اگر سهمیه‌ها‌کاهش می‌یافت قیمت‌ها بالا می‌رفت و برای مردم مشکل ایجاد می‌شد. اگر قرار بر حذف یارانه‌ها بود، امکانات لازم فراهم می‌شد و روی افزایش قیمت حمل‌ونقل مدیریتی اعمال می‌شد اما هنوز در مجلس تصویب نشده است ولی دولت با افزایش کسری بودجه از به‌وجود آمدن چالش برای خدمات حمل‌ونقل و غیره جلوگیری کرد.

رویانیان اضافه کرد: این تصمیم موجب افزایش کسری هزینه واردات بنزین می‌شود که با لایحه‌ای که به مجلس ارائه خواهد شد، با کمک مجلس باید حل شود.  وی افزود: میزان مصرف بنزین آزاد افزایش یافته و نسبت به سال قبل حدود دوبرابر شده است و این از یک جهت‌گیری مثبت حکایت دارد.  با اعلام تصمیم ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور سهمیه بنزین همه وسایل نقلیه برای 3ماه آینده از ساعت 24  امشب در کارت‌های هوشمند سوخت اعمال می‌شود.

پیش از این سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از بررسی روند اجرای مصوبه مجلس در مورد بنزین از ابتدای سال‌جاری در این کمیسیون خبر داده بود.عمادحسینی بی‌توجهی دولت به اجرای قانون و واردات بنزین و عرضه آن به قیمت یارانه‌ای را که براساس قانون مصوب مجلس باید به قیمت تمام‌شده عرضه شود، مورد انتقاد قرارداده بود.

کیفیت بنزین سوپر و نقص فنی خودروها

دیروز مهر به نقل از نمایندگان جایگاه‌داران سوخت کشور از ایجاد مشکلات متعدد فنی در خودروهای مدل بالای وارداتی ناشی از مصرف بنزین سوپر خبر داد. براساس این گزارش، کاهش کیفیت بنزین سوپر موجب افزایش تبخیر این فراورده نفتی نیز شده است. 

بیژن حاج محمدرضا درباره افت کیفیت بنزین سوپر تحویلی در سطح جایگاه‌های سوخت تهران گفت: از حدود یک ماه گذشته تاکنون، شکایات متعدد مردمی به جایگاهداران در رابطه با کاهش کیفیت بنزین سوپر و ایجاد مشکلاتی در خودروهای مدل بالای وارداتی شده است.

کد خبر 90909

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز