مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۹
۰ نفر

حسین رامادان: جمع‌آوری زباله از سطح شهر جزو خدمات مهمی از سوی شهرداری محسوب می‌شود

که ‌هر‌چند در نگاه اول ساده به‌نظر می‌رسد، اما در عمل وقتی با یک یا دو روز تاخیر انجام شود، فاجعه‌ای در محل زندگی‌‌مان شاهد خواهیم بود که حتی توصیف کردنش هم وحشتناک است. از همه مهم‌تر بوی بد زباله‌های انباشته‌شده است. از قرار معلوم در یکی از مناطق تهران طرح‌هایی برای بوزدایی مخازن زباله آن‌هم با استفاده از ترکیبات گیاهی صورت گرفته که در نوع خود قابل‌توجه است. با این گزارش همراه باشید.

حتما شما هم در خبرهای سال گذشته از طریق رسانه‌ها‌ متوجه شدید که در شهر ناپل ایتالیا به دلیل این‌که جایی برای دفن زباله وجود نداشت‌، تا هفته‌ها‌ زباله‌ها‌ی تولیدی شهروندان  این شهر  در کنار خیابان‌ها و سر کوچه‌ها‌ تلنبار می‌شد.انباشته شدن زباله‌ها در سطح شهر ناپل علاوه برتولید بوی بد در سطح شهر، منظره‌ای نازیبا و غیر‌قابل‌تحمل به‌‌وجود آورده بود، به‌‌طوری که مسئولان شهری مجبور شدند برای انتقال این زباله‌ها‌ به مناطق دیگر و دفن آن‌ها هزینه‌ها‌ی زیادی را‌ متحمل شوند.

در تهران با این گستردگی‌، کمی موضوع را جدی بگیریم خواهیم فهمید اگر یک شب، تنها یک شب زباله‌ها‌ی تولیدی شهروندان از سطح شهر جمع‌آوری نشود با بیش از 8‌تن زباله تولیدی روزانه مردم مواجه می‌شویم که تصورش هم غیر‌ممکن است. با این وصف، علاوه‌بر تصاویر مشمئزکننده، بوی بد زباله‌ها ساکنان منطقه‌ای را که ابتدا زباله‌ها‌ در آن‌جا دپو و سپس به مناطق بازیافت یا مراکز دفن بهداشتی در خارج شهر انتقال می‌‌یابند، ‌آزار می‌دهد، به‌طوری که بیشترین بخش شکایات شهروندان در خصوص جمع‌آوری زباله به این موضوع مربوط می‌شود.‌

همین امر باعث شد، ‌شهرداری منطقه‌22 تهران در طرحی ابتکاری با مشارکت و بهره‌مندی از تجربیات یک شرکت خارجی با استفاده از ترکیبات گیاهی اقدام به بوزدایی مخازنی کند که تا دیرزو باعث فرار شهروندان از آن‌ها می‌شد. قطعاً آگاهی از چگونگی اجرای این طرح  موفق  باعث اجرا شدن آن در دیگر نقاط پایتخت خواهد شد .

بررسی درخواست‌ها‌ی مردمی
سهیل کوثری سرپرست سابق  حوزه امور شهری و محیط‌زیست منطقه‌22 شهرداری تهران، درباره اجرای این طرح به همشهری‌زندگی می‌گوید: «جمع‌آوری زباله‌ها‌ی شهر بخشی از وظایف مامورین شهرداری را شامل می‌شود که هر‌چند ممکن است ابتدا کار ساده‌ای به نظر برسد، اما در عمل حساسیت‌ها‌یی دارد». وی ادامه داد:

 «بر‌اساس نظر‌سنجی و بررسی درخواست‌ها‌ی مردمی، اعتراض به بوی نا مطبوع  زباله‌های  جمع‌آوری‌شده در مخازن یا مناطق خاص، قسمت مهمی از اعتراضات شهروندان را شامل می‌شد. به‌این‌ترتیب ما به‌فکر چاره کار افتادیم و برای رفع این مشکل طرح‌ها‌ی مختلفی را مطالعه کرده و در‌نظر گرفتیم».

شست‌وشوی مخازن و بوزدایی
کوثری در ادامه تصریح کرد: «به‌همین‌منظور برای رفع این مشکل دو‌طرح را در دستور‌کار قرار دادیم؛ یکی شست‌وشوی مخازن و دیگری بوزدایی. در بخش شست‌وشوی مخازن زباله‌ها‌ی کنار خیابان ابتدا از محلول خاصی برای ضد‌عفونی و تمیز کردن آن‌ها استفاده کردیم که با استقبال شهروندان مواجه‌شد تا مانع گسترش عوامل بیماری‌زا هم‌چون مگس و پشه و سایر حشرات شود.‌ این اقدام رضایت مردم را در‌پی داشت، اما برای تکمیل اجرای طرح به کار بوزدایی پرداختیم تا ضمن بهره‌گیری از تجربیات یک شرکت خارجی و تهیه آن محصول خاص بتوانیم بوی نامطلوب ‌مخازن زباله  را برطرف کنیم».

بوزدایی، عطر‌افشانی نیست
کوثری در پاسخ به این سوال که آیا بوزدایی با محلول‌هایی انجام می‌شود که رایحه خوش دارد یا این‌که از فرمول خاصی تشکیل شده، می‌گوید: «این ترکیب بوی خاصی ندارد، چرا که بوی خوش ممکن است به‌دلیل وجود اسانس، برای شهروندان حساسیت‌زا باشد.

این محلول از تلفیق بیش از 60‌نوع محصول خاص به‌وجود می‌آید که ترکیبی است از آمینو‌اسیدها‌، روغن‌ها‌ی طبیعی، مواد‌معدنی و عناصر مرکبی که قابل‌برگشت به محیط‌زیست هستند و ماندگاری کمی هم دارند. از طرفی کاربردش هم آسان است و به هنگام شست‌وشوی مخازن نیاز‌ به نیروی متخصص ندارد که همین امر کار ما را راحت‌تر می‌کند».

اجرا در ناحیه‌4 شهرداری منطقه‌22
به‌هر‌حال برای نخستین بار استفاده از محلول  بوزدا به‌صورت پایلوت در ناحیه‌4 شهرداری منطقه‌22 تهران صورت گرفت تا پس از سال‌ها شهروندان دیگر شاهد بوی نامطبوع برخی مخازن زباله‌ها‌ی این منطقه نباشند. هر‌چند این بوی نامطبوع زباله بازهم به نوع بسته‌بندی و عدم‌توجه شهروندان به تفکیک زباله‌‌های تر و خشک بستگی دارد.

 مثلا قرار دادن برخی فلزات در بین کیسه‌ها‌ی زباله‌ها‌ی تر باعث پار‌ه شدن و بیرون ریختن ‌‌محتویات درون کیسه‌ می‌شود. این در‌حالی است که بر اساس یک طرح علمی و جهانی در‌ حالی شاهد بوزدایی زباله‌ها‌ی منطقه‌ای از تهران بودیم که این طرح با توجه به موفقیتش می‌رود تا در آینده تمام منطقه و کل شهر تهران را در‌برگیرد.

استفاده از این طرح در ایستگاه‌های انتقال گاز
کوثری ضمن اشاره به این نکته که این محلول خاص در اختیار معدود کشورهای جهان است و ما طی عقد قراردادی با یک شرکت اقدام به این کار کردیم، به همشهری‌زندگی می‌گوید: «می‌توان از این محلول جدای از بوزدایی زباله‌ها‌ی متعفن، در برخی ایستگاه‌های انتقال گاز شهری هم استفاده کرد».

وی ادامه داد: «مثلا موادی را  به گاز اضافه می‌کنند تا بو داشته‌‌باشد که این کار برای ساکنان محله اطراف این ایستگاه‌های انتقال دردسر‌ساز شده، ولی با اجرای این طرح و استفاده از تجارب این‌چنینی می‌توان شرایطی را فراهم آورد که با این بوزدایی که ترکیبات گیاهی دارد و متناسب با محیط‌زیست است، دیگر شاهد این قبیل مشکلات برای شهروندان نباشیم».

همشهری زندگی

کد خبر 90861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز