همشهری آنلاین: نخست وزیر سابق فرانسه به اتهام بدنام کردن نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه در دادگاه مورد محاکمه قرار خواهد گرفت.

به گزارش الجزیره، دومنیک دوویلپن متهم است که در زمان مبارزات انتخاباتی برای جانشینی ژاک شیراک رئیس جمهوری سابق فرانسه  به نیکلا سارکوزی افترا وارد آورده است. پرونده مرتبط با این قضیه در دادگاه با نام ماجرای فساد مالی کلیر استریم گشایش یافته است.

ماجرای فساد مالی کلیر استریم مربوط به پولشویی و اختلاس تحت عنوان شرکتی به همین نام است که در جریان معاملات غیرقانونی اسلحه و صادرات ناوهای محافظ به تایوان رخ داده است.

موضوع اصلی مورد رسیدگی در این دادگاه فهرستی است که پیشتر و در زمان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری فرانسه درباره افرادی که از فروش چندین فروند ناو محافظ به تایوان حق حساب دریافت کرده بودند، انتشار یافته بود. مدتی بعد مشخص شد که این فهرست ساختگی بوده است.

اما نام یکی از افراد در این فهرست بیش از بقیه اسامی جلب توجه می‌کرد؛ نیکلا سارکوزی که در آن زمان وزیر دارایی و کشور فرانسه بود. سارکوزی ادعا دارد که دوویلپن نخست وزیر سابق این فهرست را برای تخریب وی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری فراهم کرده بود.

در صورت اثبات این جرم انتخاباتی، دوویلپن 55 ساله به جرم مشارکت در ایراد تهمت و افترا به رئیس جمهوری کنونی فرانسه، مشارکت در استفاده از جلعیات و سلب اعتماد عمومی در پرونده‌ای که موضوع آن به سال 2004 بازمی‌گردد به پنج سال زندان و پرداخت 45 هزار یورو محکوم خواهد شد.

دومینیک دوویلپن  نخست‌وزیر سابق فرانسه که به اتهام دخالت در قضیه کلیراستریم در دادگاهی در فرانسه محاکمه خواهد  شد، در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه فرانسوی لوپاریزین اعلام کرده بود: من در این ماجرا قربانی  شده‌ام و به هیچ وجه دادگاهی را که تحت نفوذ"نیکلا سارکوزی  قرار دارد، قبول ندارم و آن را باطل اعلام می‌کنم.

وی افزوده بود: نیکلا سارکوزی بطور آشکار در روند این پرونده مداخله دارد و فشارهای کاملا غیرقابل قبولی بر دادگاه اعمال می‌کند.
 
نخست‌وزیر سابق فرانسه در ادامه گفته بود: نفوذ و سلطه سارکوزی بر این دادگاه مسیر و راه را برای عدالت سیاسی ناعادلانه باز و هموار کرده است. اغراض نفسانی که وی در مورد قضیه کلیراستریم از خود بروز داده و می‌دهد بطور مؤثر بر روند تحقیقات غیرمنصفانه و جانبدارانه دادگاه تأثیر می‌گذارد.
 
دوویلپن در پایان تصریح کرده بود: «نیکلا سارکوزی تمامی اهرم‌ها را در دست دارد و ریاست تمامی جریانات و حوزه‌های قضائی را بر عهده دارد و این در حالی است که خود یکی از طرف‌های حقوقی درگیر در این پرونده است.بنابراین این پرونده هرگز سیر طبیعی و منصفانه خود را طی نخواهند کرد و در آن من تنها قربانی خواهم بود.

کد خبر 90834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز