شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۰
۰ نفر

29سال از شروع جنگ ایران و عراق می‌گذرد؛ جنگی که با بمباران فرودگاه‌های ایران، توسط عراق آغاز شد

 البته به گفته امیرسرتیپ 2 خلبان «حمید‌رضا گودینی» فرمانده منطقه هوایی مهرآباد صدای این جنگ از مدت‌ها قبل در مناطق مرزی شنیده می‌شده، اما شروعش با بمباران فرودگاه‌های ایران بود. گودینی یکی از افرادی است که پیش از شروع جنگ در مناطق مرزی بوده و سپس به تهران آمده و در زمان بمباران منطقه هوایی مهرآباد آنجا حضور داشته است.

 به همین دلیل خاطرات زیادی از آن دوران دارد. او که اکنون فرماندهی منطقه هوایی مهرآباد را به عهده دارد، همزمان با شروع هفته دفاع مقدس برنامه‌هایی را برای اجرا در این هفته پیش‌بینی کرده است. دیدار با امیرسرتیپ 2 خلبان «حمید‌رضا گودینی» در دفتر محل کارش در منطقه هوایی مهرآباد انجام شده است.

 «من بچه شهر مرزی قصرشیرین هستم. در اواخر سال 58 و قبل از شروع رسمی جنگ می‌دیدم که چطور شهرهای مرزی بمباران می‌شود و زمانی که به تهران آمدم تا به عنوان خلبان شکاری فعالیت کنم، شاهد بمباران فرودگاه مهرآباد و شروع رسمی جنگ بودم.» این مطالب را امیرسرتیپ 2 حمید‌رضا گودینی مطرح می‌کند و می‌گوید: «رژیم بعثی عراق در روز 31 شهریور 59 با بمباران پایگاه نیروی هوایی و یکم شکاری مهرآباد جنگ را شروع کرد که ساعت بمباران حدود ساعت 2 و بعد از تعطیلی اداره بود. آن موقع من از منطقه هوایی مهرآباد خارج شده و در مسیر تهران ـ کرج بودم که در نزدیکی ملارد دیدم مردم تجمع کرده و به آسمان نگاه می‌کنند.

 برای مردم دیدن آن همه هواپیما، آن هم با ارتفاع پایین تعجب‌آور بود، اما برای ما که در این زمینه تخصص داشتیم و می‌دانستیم این پرواز برای دور ماندن از رادار کرج است، قابل اهمیت بود. در همین زمان فرودگاه مهرآباد بمباران شد، اما خوشبختانه دشمن نتوانست به اهداف خود برسد و کمترین خسارات به وسایل پروازی وارد آمده بود و دشمن با وجود آنکه در منطقه هوایی کسی آمادگی مقابله را نداشت، توانست به موفقیت برسد.» 

 با بمباران فرودگاه، گودینی به محل کار خود برمی‌گردد و در این بین شهروندان زیادی را می‌بیند که در اطراف فرودگاه تجمع کرده‌اند. او می‌گوید: «هیچ‌کس باورش نمی‌شد که عراق فرودگاه را بمباران کرده باشد. برخی فکر می‌کردند کودتا شده، چون تا آن دوران به دلیل خیانت‌های بنی‌صدر، حرفی از جنگ در مناطق مرزی زده نمی‌شد. آن روز تا چند ساعت فرودگاه وضعیت مناسبی نداشت، اما پس از آن نیروهای هوایی توانستند به خوبی پاسخ این محله را بدهند.» 

حمله نیرو‌های هوایی ایران همان پرواز همزمان 140 فروند هواپیمای شکاری برای بمباران بخش‌هایی از کشور عراق از جمله منابع اقتصادی آن کشور بود. فرمانده منطقه هوایی مهرآباد دراین‌باره می‌گوید: «سال 59 انقلاب اسلامی تازه شکل گرفته بود و به دلیل تغییرات ایجاد‌شده و از طرفی خیانت‌های بنی‌صدر هنوز انسجام کامل را نداشت و حتی بیشتر کشورها از جمله آمریکا امیدی به نیروی هوایی ما نداشتند، اما این نیرو توانست در روز دوم جنگ با اعزام 140 فروند هواپیما دشمن را غافلگیر کند.»

او می‌افزاید: «در طول جنگ و بویژه اوایل آن با توجه به اینکه از هواپیما به عنوان آرپی‌جی استفاده می‌شد، نیروی هوایی توانست در مقابل دشمن ایستادگی کرده و به کمک سایر نیروها مانع از اشغال کشور شود، در حالی که رژیم عراق فکر می‌کرد 3 روزه تهران را خواهد گرفت.» 

 29 سال از بمباران

و اکنون 29 سال از بمباران 31 شهریور 59 می‌گذرد. در این مدت فرودگاه و منطقه هوایی مهرآباد تغییرات زیادی کرده است. به گفته گودینی اکنون این منطقه اگر چه بخش کوچکی از نیروی هوایی کشور به شمار می‌رود، اما در آن کارهای بزرگ انجام می‌شود. فرمانده این منطقه می‌گوید: «با پیشرفت صنعت هوایی و قرار گرفتن تجهیزات لازم در اختیار منطقه هوایی، اکنون در مکانی که روزگاری آن را بشدت بمباران کرده بودند، این امکان را داریم که عملیات over hal بازرسی کامل هواپیما را انجام دهیم. یا در بحث پشتیبانی، منطقه هوایی مهرآباد، پشتیبان نیروهای هوایی و آجا است.»

از دیگر امتیازات منطقه هوایی مهرآباد، آموزش تعداد زیادی از خلبانان هواپیماهای شکاری است که پس از آموزش و فارغ‌التحصیلی، به نقاط مختلف کشور برای فعالیت اعزام می‌شوند. 

برنامه‌هایی برای هفته دفاع مقدس

منطقه هوایی مهرآباد اکنون علاوه بر بحث آموزش، برای خود 3 شهرک منطقه هوایی مهرآباد، توحید و آسمان را دارد که برنامه‌های هفته دفاع مقدس معمولاً در این شهرک‌ها به اجرا درمی‌آید.

البته شرکت در برنامه‌های متمرکز نیروی هوایی هم از دیگر فعالیت‌های پرسنل این منطقه به شمار می‌رود. گودینی دراین‌باره می‌گوید:‌ «نیروهای منطقه هوایی مهرآباد مانند سال‌های گذشته در برنامه‌های هفته دفاع مقدس حضور خواهند داشت که مهم‌ترین آنها شرکت در رژه هوایی 31 شهریور و با هواپیماهای شکاری و جنگنده خواهد بود.» 

 وی می‌افزاید: «بیشترین تعداد هواپیماها از منطقه هوایی مهرآباد در رژه هوایی شرکت خواهند کرد. البته شهروندان باید بدانند که انجام این رژه به شرایط جوی هوا بستگی دارد، چون در مانور ما مجبور هستیم در ارتفاع پایین‌ پرواز کنیم و به دلیل پشت سر هم بودن هواپیماها دید کم می‌شود و اگر هوا غبارآلود و ابری باشد، قادر به پرواز نیستیم.

چون انجام آن با وجود آنکه خلبانان ورزیده‌ای در مانور حضور دارند، نیاز به ریسک دارد و برای ما تجهیزات از اهمیت برخوردار است.»  شرکت در نماز جمعه، برپایی ایستگاه‌های صلواتی در مراکز محدوده منطقه هوایی مهرآباد، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی و غبارروبی مزار شهدا از دیگر برنامه‌های این منطقه هوایی در هفته دفاع مقدس است.

البته با توجه به بازگشایی مدارس، برنامه‌هایی هم برای یادآوری آن ایام و معرفی خلبانان شاخص به دانش‌آموزان و مسئولان در دستور کار قرار داده شده است. فرمانده منطقه هوایی مهرآباد دراین‌باره می‌گوید: «معمولاً جوانان و نوجوانان علاقه خاصی به پرواز دارند، در همین راستا، در این هفته پرسنل پرواز به مدارس رفته و برای آنها صحبت خواهند کرد و این حتی در مدارس خارج از منطقه هوایی هم امکان انجامش در صورت هماهنگی وجود دارد.» 

 این برنامه در هفته دفاع مقدس اجرا می‌شود، اما برای آمادگی در انجام رژه هوایی شاید چند روز قبل از 31 شهریور اهالی منطقه  امیرسرتیپ 2 حمید‌رضا گودینی  فرماندهی منطقه هوایی مهرآباد صداهایی را در منطقه هوایی مهرآباد بشنوند یا شاهد پرواز تعداد زیادی از هواپیماها به شکل همزمان باشند. گودینی دراین‌باره می‌گوید: «انجام تمرین را در دستور کار قرار داده‌ایم و چند روز قبل از رژه این کار با حضور تعداد زیادی از خلبانان انجام می‌شود و این یکی از برنامه‌های ویژه منطقه هوایی مهرآباد در این ایام خواهد بود.» 

همشهری محله - 9

کد خبر 90767

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز