جمعه ۲۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری، رویت هلال ماه شوال در روز شنبه را بنا بر پیش‌بینی کارشناسان، دشوار توصیف کرد و گفت: احتمال اینکه روز دوشنبه اول شوال باشد، وجود دارد.

علیرضا موحدنژاد در نشستی خبری درباره رویت هلال ماه شوال تصریح کرد: 150 گروه مرتبط با ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در نقاط مختلف کشور رصد را از بعدازظهر شنبه آغاز و تا غروب این روز ادامه خواهند داد.

وی در یک نشست خبری که ایسنا مشروح آن را منتشر کرد،  افزود: اگر هلال ماه شوال در زمان مذکور رویت شود، گروه‌های مربوطه گزارش‌های خود را ارسال می‌کنند و با بررسی و جمع‌بندی آنها درصورتی‌که این گزارش‌ها به لحاظ شرعی اطمینان‌بخش باشد روز یکشنبه به‌عنوان عید فطر اعلام خواهد شد.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: پیش‌بینی کارشناسان این است که رویت این هلال به لحاظ نجومی دشوار خواهد بود و کارشناسان ضمن ضروری دانستن شرایط بسیار مساعد جوی برای رویت این هلال، آن را در مرز رویت‌پذیری و رویت‌ناپذیری می‌دانند.

وی اضافه کرد: در تابستان امسال چند نوبت غبارهای وسیع در سطح کشور داشتیم که کمبود بارندگی نیز به آن اضافه شده و لذا غبار زیاد است. با توجه به این مطلب ممکن است شرایط جوی باعث عدم‌رویت هلال ماه شوال در روز شنبه شود.

موحدنژاد در پاسخ به این سؤال که آیا رویت هلال در روز شنبه نیز معتبر است یا حتما باید در حوالی غروب باشد؟ اظهار کرد: این موضوع را از مقام معظم رهبری و اغلب مراجع عظام تقلید استفتا کرده‌ایم و اغلب مراجع پذیرفته‌اند که اگر هلال بعدازظهر نیز دیده شود، آغاز ماه را اثبات می‌کند و نیازی نیست که لزوما لحظاتی قبل یا بعد از غروب خورشید باشد، این موضوع نیز یک باب جدید است که به آن پرداخته‌ایم.

بسیاری از کشورهای مسلمان نیز روز یکشنبه را نخستین روز ماه شوال اعلام کرده‌اند. مؤسسه تحقیقات ملی نجوم و ژئوفیزیک مصر اعلام کرد که براساس محاسبات، عید فطر یکشنبه خواهد بود. به گزارش مهر براساس اعلام خانه تقویم قطر، یکشنبه نخستین روز ماه شوال است.

در کشورهای عربستان، کویت، امارات، عمان و بحرین نیز براساس محاسبات نجومی، روز عید یکشنبه خواهد بود. انتظار می‌رود اردن، عراق، تونس، فلسطین، موریتانی، نیجریه، جیبوتی، سومالی نیز عید فطر را روز یکشنبه 20 سپتامبر جشن بگیرند. علامه فضل‌الله از علمای شیعه نیز اعلام کرده عید فطر در لبنان روز یکشنبه خواهد بود.

با این حال، کشورهایی مثل الجزایر اعلام کرده‌اند که براساس محاسبات نجومی رؤیت هلال ماه شوال در روز یکشنبه دشوار است از این‌رو عید فطر در الجزایر روز دوشنبه خواهد بود.

کد خبر 90740

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز