کسری اصفهانی: گفت‌وگو با دکتر ابوسامه عبدالمعطی نماینده حماس در تهران.

وی معتقد است اقدام رژیم صهیونیستی در ساخت شهرک‌ها یک برنامه از پیش تعیین شده برای اسکان صهیونیست‌هاست. با این کار آنها قصد خارج ساختن ساکنان حقیقی آنجا که همان فلسطینی‌ها هستند را دارند.

او معتقد است که دولت آمریکا و اسرائیل دست به یک بازی سیاسی زده‌اند؛ چرا که آمریکا اگر بخواهد بر این رژیم فشار وارد آورد می‌تواند؛ اما چنین نمی‌کند. عبدالمعطی می‌افزاید فرآیند مذاکره با این رژیم از سوی دولت رام‌الله درست نیست.

 وی دولت رام‌الله را متهم به حرکت به سوی اسرائیل کرده و می‌گوید موضع حماس قطع مذاکرات و رعایت اصول و منافع ملی فلسطین است. 

  •  با توجه به اینکه اخیراً ایهود باراک دستور ساخت 455 واحد مسکونی جدید در شهرک‌ها را صادر کرده، سوال این است که اهداف شهرک‌سازی اسرائیلی‌ها چیست؟

البته این نخستین باری نیست که رژیم صهیونیستی چنین تصمیماتی می‌گیرد. این رژیم طبق یک برنامه از پیش طراحی شده یهودی ساختن قدس را هدف گرفته تا از این طریق از زمان پیشی بگیرد و اهداف شوم خود را به انجام برساند.

 شهر قدس همواره شاهد ساخت هزاران واحد مسکونی جدید جهت پذیرش و اسکان شهرک‌نشینان صهیونیست بوده است که این اقدام به ضرر اهالی حقیقی و فلسطینیان حقیقی تمام می‌شود؛ چرا که خانه‌هایشان ویران و زمین‌هایشان مصادره می‌شود و رژیم صهیونیستی هم به اشکال مختلف آنها را تحت فشار قرار می‌دهد.

  • آیا می‌توان گفت که نتانیاهو برای تحکیم ائتلاف کابینه‌اش اقدام به تداوم ساخت شهرک‌سازی‌‌ها می‌کند؟  

این سخن صحیح است؛ لیکن انگیزه اصلی نتانیاهو برای مبادرت به یهودی‌سازی قدس در خود این شخص نهفته است. وی به لحاظ عقیدتی و ایدئولوژی سیاسی معتقد است که قدس بایستی همچنان پایتخت ابدی و یکپارچه رژیم صهیونیستی غاصب باشد. انتخاب او هم بر‌اساس این وعده‌ها صورت گرفت بدین معنا که وی در خصوص اجرایی کردن ایدئولوژی‌اش و یهودی‌سازی قدس تعهداتی داشته است.

  • رفت و آمدهای پی در پی جورج میچل (نماینده آمریکا در امور خاورمیانه) و سایر مقامات آمریکایی جهت اقناع اسرائیلی‌ها برای توقف شهرک‌سازی‌ها چه نتایجی داشته است؟ آیا این رفت و آمدها صرفاً تشریفاتی دیپلماتیک است یا به راستی در پی توقف شهرک‌سازی‌ها هستند؟


چنانچه دولت آمریکا بخواهد، می‌تواند جدا رژیم صهیونیستی را وادار به توقف نهایی شهرک سازی‌ها کند. اما دولت آمریکا این را نمی‌خواهد و به اتفاق رژیم صهیونیستی یک بازی سیاسی را به اجرا گذاشته تا به این رژیم وقت بیشتری برای اتمام پروژه یهودی‌سازی قدس بدهد.

 همچنین در پی فریب مردم فلسطین، رهبران فلسطین و سران کشورهای عرب است. آمریکایی‌ها دائماً این مسئله را مطرح می‌کنند که در پی یافتن راه حلی برای حل و فصل کشمکش بازی‌های رژیم صهیونیستی هستند.

اما آنها همچنان به کار خود ادامه می‌دهند و دولت نتانیاهو هر روز خبر تازه‌ای از ساخت شهرک‌های جدید مطرح می‌کند. به همین  دلیل ما هیچگونه نتیجه‌ای از دیدارهای میچل از منطقه متصور نیستیم، مگر اعطای فرصت بیشتر به رژیم صهیونیستی جهت تکمیل پروژه یهودی‌سازی شهر قدس و فریب هر چه بیشتر حکام عرب.

  • با توجه به اینکه اوباما سیاست تغییر را مطرح کرده و سخن از تشکیل دو دولت  گفته  چرا اسرائیل اساساً به درخواست‌های جامعه بین‌المللی مبنی بر توقف شهرک‌سازی‌ها بی‌توجه است. پشتوانه اسرائیل چیست؟

این خیره سری از جانب رژیم صهیونیستی حکایت از آن دارد که این رژیم یک رژیم نژادپرست، توسعه‌طلب و تجاوزگر است. این رژیم با همه ارزش‌های انسانی در ستیز است و با تمام قوانین و مقررات بین‌المللی هم ضدیت دارد.

 اگر بخواهیم توصیفی از این رژیم داشته باشیم باید بگوییم که کلیه شرایط ضد بشری و تجاوزات ضد انسانی را در خود دارد به ویژه علیه ملت فلسطین. افزون بر این، این رژیم از حمایت‌های نامحدود آمریکا و غرب برخوردار است، بطوری که شاهد هستیم هر رئیس جمهوری که  در آمریکا در بر سر کار می‌آید سوگند یاد می‌کند که بسان وفاداری‌اش در حفظ آمریکا، از امنیت و کیان این رژیم هم حمایت کند.

 این حمایت کور از این رژیم باعث آن شده که به تجاوزات، خیره‌سری‌ها و گستاخی‌هایش و بی‌توجهی به همه مقررات و قوانین بین‌المللی ادامه دهد.

  • آیا اختلاف و تشتت میان فلسطینی‌ها را می‌توان یکی از علل گستاخی‌های این رژیم دانست؟ چرا که اگر جبهه فلسطین متحد بود با یک اجماع نظر، بهتر می‌توانست جلوی این رژیم بایستد؟

تردیدی نیست که رژیم صهیونیستی از این اختلافات و دو دستگی میان فلسطینیان در جهت یهودی‌سازی هر چه بیشتر قدس سوء استفاده می‌کند و این کار را زیر چتر حمایت حکومت رام‌الله انجام می‌دهد. خود دولت رام‌الله هم از این وضعیت برای حرکت به سوی رژیم صهیونیستی و در غلطیدن به دامان آن بهره می‌برد.

 اینجا باید متذکر شد که رژیم صهیونیستی یهودی‌سازی قدس را حتی اگر این اختلافات و دو دستگی میان فلسطینی‌ها در بین نبود، ادامه می‌داد. این رویه همه دولت‌های صهیونیستی از بدو اشغال فلسطین در سال 1967 (یعنی بیش از 40 سال) بود. بنابراین، این اختلاف را نمی‌توان منشا یهودی‌سازی فلسطین و قدس دانست؛ اما بی‌شک رژیم صهیونیستی از این وضعیت تشتت استفاده می‌کند و از دولت رام‌الله باج‌خواهی می‌کند.

  • حماس چه راهی را برای بازگشت به میز مذاکره با فتح انتخاب می‌کند یا خواهد کرد؟ چرا که با شکل‌گیری یک جبهه متحد در فلسطین در میان تمام گروه‌های فلسطینی بهتر می‌توان فرایند مذاکره با اسرائیل را در پیش گرفت؟

مذاکره با اسرائیل یک خواست ملی نیست که جنبش حماس در پی متحد کردن سایر گروه‌ها باشد. ما معتقدیم که مذاکرات در شرایط فعلی پوچ و بی‌فایده است. ما خواستار پایان این مذاکرات و نه تداوم آن هستیم.

 آنچه حماس در‌صدد آن است وحدت ملت و سایر گروه‌های فلسطینی است حول محور ارزش‌ها و اصول ملی که در راس آن حق مسلم مقاومت، قدس شریف، بازگشت آوارگان و به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی قرار دارد.

همشهری جمعه

کد خبر 90634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز