سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین - محسن احمدی: پرونده فرش عشایر فارس برای ثبت در فهرست میراث ناملموس به یونسکو ارسال شد.

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی میراث فرهنگی استان فارس در گفتگو با خبرنگار مهر در شیراز در این خصوص با اشاره به روندی که برای این موضوعات باید طی شود، گفت: در ابتدا مطالعاتی پیرامون سابقه، قدمت، تاثیر در زندگی اقتصادی مردم و... پیرامون یک اثر صورت می گیرد و برای این امر پرونده ای نیز تشکیل می شود سپس این پرونده به سازمان مرکز ارسال شده تا کارشناسان مرکز نیز در این خصوص بررسیها و مطالعات خود را انجام دهند و چنانچه مشخص شد یک اثر قابلیتهای ثبت دارد اقدامات لازم را برای آن انجام می دهند.

حبیب شهبازی اضافه کرد: برای فرش عشایر فارس چنین مراحلی طی شده و سابقه و قدمت آن نیز از سوی میراث فارس برای ثبت مورد بررسی قرار گرفته ضمن اینکه باید در نظر دشت که فرش فارس از سابقه و قدمت بسیار طولانی برخوردار بوده و قابلیتهای ثبت در فهرست میراث را در یونسکو دارد.

وی خاطرنشان کرد: فرش عشایر نیز به عنوان یکی از ضروریات زندگی عشایر مردم فارس همواره تولید می شده و وجود داشته به گونه ای که اگر برای این اثر قدمتی در نظر گرفته شود بازهم سابقه ای قدیمی تر از آن را نیز می توان برای فرش عشایر فرض کرد.

فرش فارس را به نوعی می‌توان مادر فرش ایران نام نهاد. وجود قالیچه سنگی حجاری شده بر درگاه غربی تالار صد ستون تخت‌جمشید که اولین بار توسط تیلیا باستان‌شناس ایتالیایی مورد توجه قرار گرفت و مشابهت آن با قالی پازیریک و مشابهت هر دو با نقوش تخت‌جمشید و در مجموع حجاریهای دوران هخامنشی، وجود فرشبافی و اعتلای آن را در فارس آن دوران محقق می‌سازد. مورخین یونانی همراه اسکندر مقدونی نیز از فرش ارغوانی رنگی یاد می کنند که در قبر کورش در پاسارگاد گسترده بوده‌اند.

آنچه مشخص است تاریخ مستند و تردیدناپذیر فرش فارس از سده دوم هجری آغاز می‌شود. به استناد آن می توان دریافت که دستبافتهای فارس در صدر اسلام و حداقل از قرن دوم هجری به آن درجه از اعتبار و شهرت رسیده بود که از اقلام عمده باج و خراج و مالیات باشد.

قرن هشتم هجری را میتوان روزگار عظمت فرشبافی فارس دانست. اعتلای فرشبافی فارس به آنجا رسیده بود که غازان‌ خان، بافت فرشهای کاخ خود در تبریز را به قالیبافان فارس سفارش داد.

در قرن نهم و دهم با آمدن طلایه ‌داران قشقایی به فارس، هنر فرشبافی این خطه رونقی تازه گرفت و این هنر بیش از پیش در مناطق ایل ‌نشین تمرکز یافت، این تمرکز که تا زمان حاضر کم و بیش ادامه یافته ویژگی اساسی فرشبافی فارس به شمار می رود.

کد خبر 90548

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز