یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۲۰:۳۲
۰ نفر

عرضه بنزین سهمیه‌بندی در سال 88 با توجه به قانون بودجه باید با محدودیت بیشتری انجام می‌شد ولی عرضه یارانه‌ای بنزین مانند سال قبل ادامه یافت.

برخی نمایندگان مجلس این اقدام را غیرقانونی دانسته‌اند و به دولت تذکر داده‌اند. با عماد حسینی، عضو و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • هفته گذشته 5نماینده شاخص مجلس در تذکری به دولت به اجرا نشدن قانون بودجه در مورد بنزین اعتراض کردند. این اقدام در کمیسیون انرژی به چه شکل پیگیری خواهد شد؟

ما تا پیش از این جلسه‌های مختلفی با نمایندگان دولت داشته‌ایم و از این پس و با پایان تعطیلات مجلس نیز  این مساله را پیگیری خواهیم کرد.

متأسفانه دولت با تفسیرهایی که از قانون بودجه می‌کند، اجرای آن را به تاخیر انداخت و موجب مشکلاتی شد که در 6ماه دوم به‌نظر می‌رسد سهمیه‌ها باید بیش از 50 درصد کاهش یابد.

این شرایط با تفسیر خاصی که دولت از قانون کرده به‌وجود آمده است. حال آنکه  مجری قانون، مفسر قانون نیست و باید قانون را اجرا کند. در بودجه سال 88 یارانه بنزین وارداتی حذف شد و باید دولت مازاد مصرف بنزین بیش از تولید داخل را بدون سهمیه‌بندی و براساس قیمت تمام شده عرضه کند. این متن و عین قانونی است که مجلس تصویب کرده بود و باید از ابتدای سال 88 اجرا می‌شد.

امروز شاهد هستیم که حدود 20 میلیون لیتر در روز بنزین مازاد از تولید داخلی در کشور به قیمت یارانه‌ای توزیع شده است. حال سؤال اینجاست که منبع بودجه واردات این میزان بنزین از کجا تامین شده است.

متأسفانه بارها با نمایندگان دولت بحث کردیم، گوشزد شده است ولی توجیه کرده‌اند. متأسفانه در 6ماه اول سال قانون مراعات نشده و برخلاف قانون عمل شده است. ما امیدواریم که در 6ماهه بعد به‌نحوی جبران شود.

  • دولت اعلام کرده که براساس محاسباتی کل تولید را در نیمه نخست سال یارانه‌ای عرضه کرده و حتی با اختصاص 100 لیتر در مهر‌ماه نیز قانون رعایت شده است.آیا از این به بعد با کاهش سهمیه‌ها و برخی تمهیدات معضل حل خواهد شد؟

قانون این نیست که دولت اجرا کرده است. این تفسیری است که از قانون کرده‌اند. اما مجری قانون باید قانونی که مجلس تصویب کرده اجرا کند و نه تفسیر و اجرا نماید. اگر مشکلی هست باید لایحه بدهند و اصلاح کنند. قانون صراحت دارد. مجلس بالاترین نهاد نظارتی است و باید این مسئله را بررسی کند. امیدواریم که دولت در 6ماهه دوم این کار را اصلاح کند. 

در هر صورت ما بعد از تعطیلات مجلس با جدیت این مسئله را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در مورد توجه دولت به قانونگرایی، قانون را اجرا کنند و نیازی نباشد که نهادهای نظارتی بیشتر از این در این مسئله وارد شوند.

  • در 6ماهه دوم باید سهمیه‌ها به نحو چشمگیری کاهش یابد و کاهش شدید سهمیه‌ها مشکلاتی ایجاد می‌نماید. در‌عین حال دولت از احتمال ارائه متمم بودجه سخن‌گفته است. در‌این زمینه موضع مجلس چه خواهد بود؟

این اتفاق افتاده و سهمیه‌ها باید به کمتر از 50 درصد سهمیه‌های فعلی کاهش یابد. این خلاف نظر مجلس بود و باید از اول قانون اجرا می‌شد که به این مشکل بر نمی‌خوردیم. حال فشار و انحراف این کار بر مجلس وارد می‌شود. در مورد متمم بودجه‌هم باید ارائه شود تا مجلس تصمیم‌گیری‌کند. ما هنوز در جریان این مسئله نیستیم.

کد خبر 90400

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز