ده‌ها هزار نفر از مردم آمریکا در اعتراض به سیاست‌های درمانی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری این کشور اقدام به برگزاری تظاهرات در واشنگتن کردند

تظاهرات کم نظیری که از کاخ سفید تا ساختمان کنگره ادامه داشت.

به گزارش بی‌بی‌سی، این تظاهرات در پاسخ به تلاش‌های اوباما برای اصلاح ساختار بیمه‌های درمانی در آمریکا انجام شد. مخالفان طرح اوباما اعتقاد دارند که هزینه کردن درآمدهای مالیاتی برای تامین بیمه درمانی دولتی برای افراد فاقد پوشش بیمه منجر به تورم می‌شود و اقتصاد را به نابودی می‌کشاند.

Thousands of demonstrators gather on the plaza near the U.S. Capitol, including one who holds a sign portraying President Barack Obama as the Batman cartoon character The Joker, to participate in a "Taxpayer March on DC", protest against Obama's fiscal and economic policies including the administration's health care reform plans in Washington September 12, 2009

معترضان به سیاست‌های اوباما با انتقاد از اختصاص بودجه بیش از اندازه به بخش بهداشت و درمان، بسته‌های محرک اقتصادی و کمک مالی کلان به صنایع بانکداری و خودروسازی، اوباما را به تلاش برای پیاده کردن نظامی سوسیالیستی متهم کرده‌اند.

این در حالی است که همزمان با این اعتراض‌ها رئیس‌جمهوری آمریکا برای تبلیغ اصلاحات درمانی خود به مینیاپلیس رفت و بر اصلاح بخش بهداشت و درمان در آمریکا به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی سیاست داخلی خود تاکید کرد.

اوباما در جمع 15 هزار نفری مردم مینیاپلیس اعلام کرد: به گروه‌های ذینفع اجازه نخواهد داد از تاکتیک‌های همیشگی خود برای ممانعت از این موضوع استفاده کنند. حدود ۴۶ میلیون نفر در آمریکا فاقد بیمه درمانی هستند و اوباما سعی دارد با اصلاح قوانین موجود تا پایان سال ۲۰۰۹، زمینه برخورداری همه شهروندان این کشور را از بیمه درمانی فراهم کند.

طرح مورد نظر اوباما که ۶۰۰ میلیارد دلار هزینه دارد، ۹۷ درصد جمعیت آمریکا را تحت پوشش بیمه درمانی قرار می‌دهد. پیش از این بیل کلینتون در دوره ریاست‌جمهوری خود برای عمومی کردن پوشش بیمه‌های درمانی تلاش کرده بود که به‌علت مخالفت جمهوریخواهان کنگره با شکست مواجه شد. اوباما در سخنرانی خود تاکید کرد: من وضع موجود را نخواهم پذیرفت.

وی  اعلام کرده حاضر به شنیدن نظرات سیاستمداران هر دو جناح دمکرات و جمهوریخواه در این رابطه است. لایحه اصلاحات درمانی باراک اوباما هنوز در مجالس نمایندگان و سنای آمریکا تصویب نشده است و حتی بعضی از اعضای دمکرات کنگره درباره آن ابراز نگرانی کرده‌اند. اوباما هفته گذشته برای اطمینان دادن به مخالفان اصلاحات درمانی خود در جلسه مشترک 2 مجلس در کنگره سخنرانی کرد و خواستار تصویب هر چه سریع‌تر قانون مورد نظر خود شد.

این طر ح از شعارهای تبلیغاتی اصلی اوباما در جریان مبارزات انتخاباتی بود اما حزب جمهوریخواه و بنگاه‌های بانفوذ مالی و اقتصادی این کشور از مخالفان این طرح هستند.  اما مشکل دیگر در باره نظام درمانی آمریکا هزینه بالای آن است و منتقدان اوباما می‌گویند طرح‌های او این مشکل را بدتر می‌کند.

بیمه درمانی آمریکا به‌صورت مناسب اما محدود عمل می‌کند که این مسئله هم هزینه‌های بالایی برای دولت به همراه دارد. هزینه بیمه درمانی، بیش از 16 درصد درآمد ملی آمریکاست و این در حالی است که این رقم در هیچ کشور صنعتی دیگر جهان مشاهده نمی‌شود. فرانسه، کانادا، آلمان و تعداد معدودی دیگر از کشورهای صنعتی 10 تا 11 درصد از درآمد ملی خود را صرف بیمه‌های درمانی می‌کنند.

کد خبر 90385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز