یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: چند روز بعد از اظهار نظر معاون فرهنگی وزیر درباره تعطیلی نمایشگاه کتاب تهران و استناد این حرف به اتحادیه ناشران تهران، حسن کیائیان ‌رئیس این اتحادیه در نامه‌ای به این اظهارات پاسخ داد

به گزارش همشهری آنلاین در این نامه که نسخه‌ای‌ از آن برای همشهری‌آنلاین ارسال شده  رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ضمن اشاره به برداشت نادرست از سخنانش تعطیلی نمایشگاه را به صلاح ندانست.[شاید نمایشگاه کتاب فعلا برگزار نشود]

وی به اصل سخنانش درباره توقف فعالیت نمایشگاه اشاره کرد ونوشت: نقل قول از اینجانب در سر مقاله بیست و هشتمین شماره نشریه صنعت نشر که در برخی از خبرگزاری‌ها و جراید نیز منعکس گردیده و از آن به پیشنهاد توقف نمایشگاه بین‌المللی کتاب تعبیر شده است بر مبنای نظر کارشناسی ریاست محترم سازمان آتش‌نشانی شهر تهران بوده که در آن به خبرگزاری ایسنا گفته بودند: «... امسال هم مانند سال‌های پیش، سازمان آتش‌نشانی با ارائه شواهد و مدارک موضوع نامناسب بودن مصلی را برای برگزاری نمایشگاه کتاب به اطلاع همگان رساند، اما امسال نیز هیچ کس این هشدارها را جدی نگرفت... نبودِ شیر آتش‌نشانی، وجود انبوه مواد قابل اشتعال، انبوه جمعیت دیدارکننده، گرمای هوا و راهروهای باریک و غیرقابل عبور، خطر بالقوه‌ای بود که ممکن بود حادثه‌ای را به فاجعه‌ای عظیم مبدل کند...»

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران همچنین آورد:در نوشته اینجانب از مسؤولان شورای شهر، شهرداری تهران و نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست شده تا «... از هم اکنون به فکر رفع این مشکل برای نمایشگاه سال آتی باشند. امری که اهمیتی حیاتی دارد و در غیر این صورت چنانچه تا زمان شروع به کار نمایشگاه کتاب اردیبهشت 89 مشکل حل نشود، با وجود آگاهی به تمامی مشکلات ناشی از این تصمیم، پیشنهاد توقف نمایشگاه بین‌المللی کتاب را تا حل و فصل مصلی یا آماده شدن فضای جایگزین برای آن داریم!»

همان‌گونه که ملاحظه می‌کنید این پیشنهاد مشروط بوده و ارجاع به زمانی شد که جنابعالی و دیگر مسؤولان ذیربط نسبت به رفع دغدغه‌ی رئیس سازمان آتش‌نشانی تهران اقدامات لازم را انجام داده و نتیجه‌ای نگرفته باشید.

بی‌شک به شما هم اگر بگویند که برگزاری نمایشگاه کتابی به دلیل مشکلات عدیده ممکن است به یک فاجعه¬ی عظیم انسانی منجر شود چنین چیزی را خواهید گفت.

 کیاییان با اشاره به این نکته که بیست و دو سال از برپائی نمایشگاه کتاب تهران می‌گذرد و با توجه به اهمیت و جایگاه خاصی که این نمایشگاه در تقویم بین المللی نمایشگاه‌های جهان پیدا کرده است و برخی نمایشگاه‌های منطقه (از جمله نمایشگاه کتاب ابوظبی) تلاش دارند تا جایگزین نمایشگاه کتاب تهران شوند، نوشت: بدیهی است که تعطیلی حتی یک ساله این نمایشگاه نیز به صلاح کشور ما و صنعت نشر نوپایمان نباشند.

 رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران سپس در نامه خود نوشت:درخواست می‌شود به جای آن که بررسی تعطیلی چند ساله نمایشگاه کتاب تهران در دستور کار شورای سیاستگزاری نمایشگاه آن وزارتخانه محترم قرار گیرد تلاش بعمل آید با بهره گیری از حداکثر امکانات نهادها و سازمان‌های ذیربط نسبت به حل و فصل مشکلات مطرح شده در مصاحبه ریاست محترم سازمان آتش‌نشانی تهران اقدام گردد تا نمایشگاه دچار وقفه نشود.

در ضمن با توجه به سخنان مسؤول محترم مصلی که در جراید هفته پیش منتشر گردیده، چنانچه ادامه کار نمایشگاه در مصلی عملی نباشد، و جایگزین مطمئن دیگری نیز برای این کار در تهران وجود ندارد پیشنهاد می‌شود مجدداً برگزاری نمایشگاه کتاب در مکان دائمی نمایشگاه‌ها نیز در دستور کار آن شورای محترم قرار گیرد تا شاید در صورت امکان و رفع مشکلات موجود بتوان، نمایشگاه سال آتی را در آن محل که پیشتر نوزده سال در آن برگزار شده بود برگزار نمود.

 وی در پایان آمادگی این اتحادیه برای برگزاری نمایشگاه را اعلام کرد و افزود:بدیهی است در این راستا چنانچه  کمکی از ناحیه این اتحادیه ساخته باشد آماده هر گونه همکاری هستیم.

کد خبر 90363

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز