همشهری آنلاین: ناتو اعلام کرد نیروهایش پس از عملیات هوابرد برای آزادی یک خبرنگار غربی، به خاطر جلوگیری از "تلفات بیشتر" مجبور به جا گذاشتن جسد یک خبرنگار افغان شدند

خبرگزاری آلمان از کابل گزارش داد، نیروهای انگلیسی سه‌شنبه شب به خانه‌ای حمله کردند تا استیفن فارل، خبرنگار انگلیسی - ایرلندی تبار و سلطان منادی، خبرنگار افغان که هر دو برای روزنامه نیویورک تایمز کار می‌کردند را آزاد کنند.

فارل در این حمله که در منطقه چاردره ولایت قندوز انجام گرفت، آزاد شد، اما منادی هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. یک سرباز انگلیسی و یک زن هم در تبادل‌آتش با زندانیان کشته شدند.

مرگ منادی موجی از خشم را در افغانستان برانگیخت و انجمن خبرنگاران محلی در کابل از ارتش به خاطر رها کردن جسد منادی انتقاد کرد.

این گروه رفتار ارتش را با جسد منادی، "استاندارد دوگانه" و "غیرانسانی" خواند.

نیروهای ناتو در افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کردند: "حین عملیات در مجموعه‌ای که دو گروگان در آن نگهداری می‌شدند، تبادل‌آتش شدیدی میان شورشیان و نیروهای نظامی رخ داد. پس از آنکه نیروهای‌مان آقای فارل را پیدا کردند، مرگ آقای منادی تایید شد. زیر آتش‌ مداوم شورشیان و برای جلوگیری از تحمیل تلفات بیشتر، نیروهای ارتش محل را تخلیه کردند."

این دو خبرنگار یک هفته پیش حین گفت‌وگو با روستاییان محلی در چاردره، یک روز پس از حمله هوایی که به دستور ارتش آلمان توسط جت‌های آمریکایی صورت گرفت، ربوده شده بودند. فرماندار این منطقه گفت 130 تن که برخی از آنان را غیرنظامیان تشکیل می‌دادند، در این حمله کشته شدند.

دولت افغانستان، سازمان ملل و ناتو هر یک مشغول تحقیقاتی مجزا در این منطقه هستند.

کد خبر 90255

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز