سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۵ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: با وجود تلاش دولت برای خانه‌دار کردن مردم و افزایش سقف وام‌های مسکن طی 3 سال اخیر باز هم وضعیت بازار مسکن در حد قابل انتظار بهبود نیافته است.

این درحالیست که روند افزایشی بهای مسکن و اجاره بهای مسکن از اواخر سال گذشته آغاز گردید و در سال جدید این روند افزایشی ادامه یافت.برخی از دست‌اندرکاران بازار مسکن امیدوار بودند با افزایش سقف وام‌های مسکن شرایط عرضه نسبت به تقاضا بهتر شود و در نتیجه بهای مسکن روند صعودی پیدا نکند.در مقابل نیز عده‌ای از همان ابتدا معتقد بودند که افزایش سقف وام‌های مسکن در حد فعلی نمی‌تواند زمینه‌ساز خانه‌دار شدن عموم مردم و بهبود بازار مسکن باشد.درباره علل افزایش بهای مسکن و تاثیر وام‌های مسکن بر خانه‌دار شدن مردم با محمد علی ربانی شیرازی، نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان ساختمان و مسکن گفتگو کرده‌ایم.
***
*علت اصلی افزایش بهای مسکن و اجاره بهای مسکن طی چند ماهه اخیر را ناشی از چه عواملی می‌دانید؟
افزایش بی‌رویه بهای مسکن در چند ماه اخیر و به دنبال آن بالا رفتن اجاره بهای مسکن خود از فقدان سیاست قاطع و مشخص در زمینه تولید و فروش مسکن در کشور حکایت دارد.در واقع افزایش 15 تا 20 درصدی قیمت مسکن و همچنین افزایش 40 درصدی اجاره بهای مسکن ناشی از سیاست‌های اتخاذ شده از سوی وزارت مسکن و شهرسازی هستند.البته در برهه‌هایی از سال نیز با افزایش قیمت مصالح ساختمانی و عدم اعمال سیاست‌های حمایتی از سوی دولت شاهد افزایش قیمت تمام شده مسکن بوده‌ایم و به عبارتی دیگر این امر هم یکی دیگر از علل بالا رفتن بهای مسکن و اجاره بهای مسکن محسوب می‌شود.
*مسئولان ذی‌ربط از حدود 3 سال گذشته سقف وام‌های مسکن را برای بهبود شرایط این بازار و افزایش توان خرید مردم افزایش داده‌اند. آیا این اقدام تاثیری بر خانه‌دار شدن مردم دارد؟
به دنبال افزایش قیمت تمام شده ساختمان نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که با اعطای وام‌های مسکن در حد 18 میلیون تومان و 10 میلیون تومان برای اقشار کم‌درآمد، مردم صاحب خانه شوند.در واقع بهتر بود که دولت به جای دادن این قبیل وام‌ها به مردم، وام‌های فوق را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌داد و با حمایت خود از سازندگان پروژه‌ها قیمت مسکن را کاهش می‌داد.مردم هم می‌توانستند مثلا وام 10 میلیون تومانی را پس از ساخت مسکن به صورت اقساط از قیمت خانه پرداخت ‌کنند.به این ترتیب هم مردم صاحب خانه ارزان قیمت می‌شدند و هم این وام به صورت هدفمندتر به دست مردم می‌رسید.به عبارت دیگر می‌توان گفت اعطای وام‌های مسکن نمی‌تواند به تنهایی گره‌ گشای حل مشکل مسکن مردم باشد.
* در برنامه سوم توسعه اعطای تسهیلات برای تشویق سازندگان مسکن در نظر گرفته شده بود، آیا در برنامه چهارم نیز این موضوع لحاظ شده است؟
در برنامه سوم توسعه کشور طبق ماده 137 دولت برای تشویق سازندگان مسکن در کشور تسهیلاتی را فراهم کرد تا تولیدکنندگان راحت‌تر به فعالیت خود اقدام کنند.در برنامه چهارم توسعه نیز طرح جامع مسکن مد نظر قرار گرفته است که با اجرایی شدن آن و حذف بهای زمین از قیمت تمام شده مسکن البته در شهرهای کوچک به نوعی هم به سازندگان کمک خواهد شد و هم بهای مسکن کاهش پیدا خواهد کرد.
کد خبر 9022

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز