همشهری آنلاین: مشهورترین قاضی اسپانیایی به اتهام تخطی از اختیارات خود، روز چهارشنبه 9 سپتامبر در دادگاه عالی این کشور حضور خواهد یافت.

به گزارش بی بی سی، دادگاه عالی اسپانیا روز چهارشنبه شکایت یک گروه راست گرای اسپانیایی موسوم به دستان پاک(Manos Limpias) مبنی بر اینکه بالتاسار گارسون قاضی دادسرای عالی اسپانیا پا را از اختیارات خود فراتر گذاشته است، استماع خواهد کرد.

گفته می‌شود این گروه راستگرا به دلیل آنکه گارسون قصد داشته است پرونده تحقیقات درباره جنایات علیه بشریت در دوران جنگ‌های داخلی اسپانیا و در سال‌های زمامداری ژنرال فرانکو در اسپانیا را مفتوح کند، از وی شکایت کرده است.

گارسون پیشتر خواستار انجام تحقیقات درباره ناپدید شدن 100 هزار نفر طی جنگ داخلی اسپانیا و سال‌های پس از آن شده بود.[آغاز تحقیقات بر سر قربانیان ژنرال فرانکو]

قاضی گارسون به منظور شناسایی عاملان کشتار جنگ‌های داخلی این کشور خواستارتهیه فهرست اسامی قربانیان و ناپدیدشدگان این رویداد شده بود. او همچنین خواستار نبش قبر فدرویکو گارسیا لورکا شاعر مشهور اسپانیایی شده بود.

فدریکو گارسیا لورکا در زمان جنگ‌های داخلی اسپانیا در نزدیکی گرانادا تیرباران شده بود. لورکا در گوری در شهر گرانادا به خاک سپرده شده است. گفته می‌شود وی به همراه فرد دیگری توسط جوخه‌های مرگ ژنرال فرانکو تیرباران شده است.

گارسون این تحقیقات را در کتبر سال 2008 آغاز کرد. اما این تحقیقات اکنون به دلیل شکایت گروه راستگرای دستان پاک متوقف شده است.

از همین رو گارسون باید در پی شکایت گروه دستان پاک از وی در دادگاه عالی اسپانیا حضور یابد و درباره قصدش مبنی بر انجام این تحقیقات توضیحاتی ارائه کند.

گارسون از سوی این گروه راستگرا متهم به تخطی از اختیارات خود به دلیل درخواست از بخش‌های دولتی جهت ارائه اسناد مربوط به دوران فرانکو شده است.

گارسون در سال 1998 که پینوشه دیکتاتور شیلی در لندن به سر می‌برد، دستور دستگیری او را صادر کرده بود.

کد خبر 90070

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز