همشهری آنلاین: منوچهر متکی اعلام کرد: بسته پیشنهادی ایران امروز(چهارشنبه 18 شهریور) تحویل کشورهای 1+5 می‌شود.

خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت گزارش داد: منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب 17 شهریور پس از دیدار و گفتگو با "وتانگولا موسس" وزیر خارجه کنیا در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره زمان ارائه بسته پیشنهادی ایران به گروه 1+5 اظهار داشت: این بسته از مدتی قبل با توجه به تحولات جاری در جهان و رویدادهای مختلفی که اتفاق افتاده، به ‌روز شده است و چهارشنبه تحویل 1+5 خواهد شد.

وی به جزییات بیشتری در این زمینه اشاره‌ای نکرد.

متکی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره بسته‌های دیگری که قرار است ایران به دیگر کشورها ارائه دهد ، افزود: چارچوب دیدگاهی‌ ما در این زمینه و محورهای اساسی این بسته پیشنهادی نیز در اختیار دیگر کشورها قرار خواهد گرفت.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه ما فرصت جدیدی را برای گفتگوها و مذاکرات جهت همکاری‌های متقابل فراهم کردیم، ادامه داد: امیدواریم در چارچوب این بسته پیشنهادی بتوانیم دور جدیدی از مذاکرات را ساماندهی کنیم.

عراق و اظهارات زیباری

خبرنگاری درباره اظهارات تعجب ‌برانگیز هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق مبنی بر دخالت ایران در این کشور سؤال کرد که وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه منطقه ما گاه گاهی منطقه اظهارات عجیب است، اظهار داشت: در برخی از موارد اظهاراتی از سوی مقامات عراقی مطرح می‌شود که زمانی به هم می‌رسیم و موضوع را پیگیری می‌کنیم، مقامات این کشور عنوان می‌کنند که مطالبشان آنگونه که منتشر شده، نیست.

وی در ادامه به سفر اخیرش به عراق اشاره کرد و گفت: در این سفر شاهد مواضع روشن آقای زیباری در کنفرانس مطبوعاتی مشترک بودید. عراق طی 7 سال گذشته در پی شرایط خاصی که در این کشور به وجود آمد همواره از حمایت‌ها و مساعدت‌های ایران برخوردار بوده و ما بیشترین سهم را در کمک به ثبات و آرامش عراق داشتیم.

متکی افزود: در عین حال ما بهترین روابط را با عراق ساماندهی می‌کنیم، زیرا دو کشور همسایه هستیم و منافع متقابلی داریم.

وی با بیان اینکه در 4 ماه اول سال جاری یک و نیم میلیارد دلار صادرات به عراق داشتیم، تصریح کرد: ‌این بالاترین رقم در مبادلات تجاری دو کشور است.

وی خاطرنشان کرد: طبیعی است که روابط خوب دو کشور دشمنان و مخالفینی داشته باشد و آنها شیطنت‌های خاص خودشان را انجام دهند، اما ایران از موضع اصولی و استراتژی خود در تثبیت اوضاع در عراق و ثبات و آرامش در این کشور هرگز عقب‌نشینی نمی‌کند، زیرا معتقد است ثبات در عراق ثبات در کل منطقه است و ناامنی و بی ثباتی در عراق به کل منطقه کشیده خواهد شد.

 ایران میان سوریه و عراق وساطت می‌کنند

متکی همچنین با اشاره به ادعای مقامات عراقی مبنی بر اینکه سوریه از طریق بعثی‌های مقیم این کشور در انفجارهای اخیر عراق دخالت‌هایی داشته است، اظهار داشت: من در این زمینه به عراق سفر و با مقامات این کشور گفتگو کردم و مقامات عراقی اسناد و مدارکی را در این زمینه آماده کردند که برای پیگیری موضوع به ما تحویل دهند. بعد از آن من به سوریه سفر و با بشار اسد و مقامات این کشور دیدار و موضوع را پیگیری کردیم.

وی با بیان اینکه این وساطت خیرخواهانه ادامه دارد، گفت: در حال حاضر سفارتخانه‌های ایران در دمشق و بغداد و این دو کشور نیز از طریق سفارتخانه‌هایشان در تهران، این موضوع را پیگیری می‌کنند.

متکی ابراز امیدواری کرد که این مسئله بین دو کشور حل‌ شود.

گسترش روابط ایران و کنیا بر اساس منافع

وزیر خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران درباره سفر مقامات صهیونیستی به آفریقا با بیان اینکه یکی از تلاش‌های مستمر رژیم صهیونیستی نقش‌آفرینی در تخریب روابط دیگر کشورها با یکدیگر است، گفت: این تلاش‌ها با توجه به شناختی که کشورهای مناطق مختلف دارند، چه در آمریکای لاتین و چه آفریقا، به ثمری نرسیده است.

وی حضور وزیر خارجه کنیا در تهران را نشانگر چنین نگرشی دانست که ایران و کنیا روابط‌شان را خارج از اراده طرف و طرف‌های دیگر و براساس منافع دو ملت و کشور گسترش می‌دهند.

متکی اضافه کرد: کنیا به عنوان دروازه شرق آفریقا از اهمیت ویژه‌ای در مبادلات اقتصادی برای بسیاری از کشورهای جهان برخوردار است و در سفر رئیس جمهور به کنیا توافق کردیم شرکت‌ها و تجار و بازرگانان ایرانی ویزاهای کثیرالمسافر با اقامت‌های طولانی در آن کشور دریافت کنند که بتوانند برنامه‌ ریزی کنند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه شرکت‌های ایرانی در حوزه نیروگاه‌ها، بنادر و سدسازی در حال انعقاد قراردادهای خوبی با دوستان کنیایی هستند، گفت:‌ یک شرکت کنیایی برای سرمایه‌گذاری 250 میلیون دلاری در بنادر جنوب ایران برنامه ‌ریزی کرده که این موضوع می‌تواند در مناسبات تجاری دو کشور مهم باشد.

وی با ذکر این نکته که زمینه این تسهیلات در شرق آفریقا با توجه به سفرهایی که صورت گرفته، فراهم شده آن را نوید خوبی برای شرکت‌های ایرانی عنوان کرد.

همچنین متکی در ابتدای این نشست خبری ضمن خیرمقدم به همتای کنیایی و قدردانی از پذیرش دعوت برای سفر به ایران، با اشاره به سفر حدود 6 ماه پیش محمود احمدی‌نژاد به کنیا خاطرنشان کرد: ‌در این سفر 13 سند همکاری امضا شد و حوزه‌های گسترده‌ای از مناسبات بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های نیروگاهی کنیا، گفت: برخی از این پروژه‌ها تا حدود 80 درصد به مرحله اجرایی رسیده است.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه حوزه گسترده‌ای از همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور رقم زده شد، اظهار داشت: حدود 4 ماه پیش نخست‌وزیر کنیا به تهران سفر کرد که آن سفر تاکیدی بر تعمیق مناسبات دو کشور و گسترش همکاری‌ها بود.

متکی با بیان اینکه من و همتای کنیایی مسئولیت پیگیری پیشرفت همکاری‌های دو کشور را عهده‌دار هستیم، گفت : سفر وزیر خارجه کنیا با این هدف صورت گرفت و در گفتگوهای امروز تک تک پروژه‌ها و مواردی را که در همکاری‌های دو کشور در دستور کار قرار دارد، مرور کردیم.

به گفته وی این پیگیری‌ ها موجب می‌شود روابط دو کشور مسیر درست خود را طی کند.

وزیر امور خارجه بررسی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی را از دیگر موارد مورد گفتگو با همتای کنیایی‌اش عنوان کرد و گفت: ایران و کنیا دو عضو مهم جنبش عدم تعهد هستند و در بسیاری از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی دارای دیدگا‌ه‌های مشترکی هستند که ما در این سفر تبادل نظر‌های خوبی در این زمینه داشتیم.

کد خبر 90041

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز