سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۵
۰ نفر

یکی از مشکلات اساسی منطقه، وجود بافت‌های فرسوده مسکونی است که سکونتگاه بخش عمده‌ای از شهروندان هستند

مسئولان حوزه شهرسازی و معماری شهرداری منطقه، میزان این فرسودگی را بیش از 70 درصد تخمین زده‌اند و با توجه به این آمار، موضوع احیا  بافت فرسوده تنها با رونق نوسازی و ساخت‌و‌ساز میسر خواهد شد و می‌تواند به خارج شدن از رکود ساخت و ساز فعلی کمک کند.

ارائه امتیاز و تسهیلات به شهروندان منطقه، موضوع تازه‌ای نیست و ما در هر برهه از تاریخ خدمت‌گذاری مدیریت فعلی شهرداری تهران شاهد آن بوده‌ایم، اما این‌بار مسئولان شهرداری تهران در حوزه شهرسازی تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته‌اند تا شهروندان منطقه بیش از پیش برای ساخت و ساز و نوسازی خانه‌های فرسوده خود اقدام کنند.

 تخفیف 25 درصدی در پرداخت عوارض نوسازی در موضوعات مختلف همچون عوارض زیربنا، تراکم، تغییر کاربری، پیش‌آمدگی، حق تشرف و... از تسهیلات جدید و ویژه‌ای است که برای شهروندان در نظر گرفته شده و می‌تواند نقش بسزایی در کاهش هزینه‌های شهروندان و رونق بازار ساخت و ساز داشته باشد.

 برای اطلاع بیشتر از این مصوبه ویژه ـ که به تازگی به مناطق شهرداری ابلاغ شده ـ و آگاهی از فعالیت‌های مجموعه شهرداری منطقه در زمینه رونق بازار نوسازی و ساخت و ساز، سراغ «مهدی طاهری» معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه رفتیم. 

  • حوزه شهرسازی و معماری شهرداری منطقه، چه اقداماتی برای احیای بافت فرسوده و رونق بازار ساخت و ساز انجام داده است؟ 

 شهروندان منطقه از توان مالی پایینی نسبت به مناطق دیگر برخوردار هستند و مسلماً زمانی که عوارض نوسازی و پروانه ساختمانی بالا باشد، تمایلی برای ساخت و ساز نشان نمی‌دهند. به این منظور و با عنایت مسئولان شهرداری تهران، تسهیلاتی برای این گروه از اقشار جامعه در نظر گرفته شده تا آنان را هر چه بیشتر به نوسازی املاک خود تشویق کند. با توجه به اینکه 70 درصد از بافت مسکونی منطقه فرسوده و دارای قطعات ریزدانه هستد، به شهروندانی که در این محدوده اقدام به ساخت و ساز کنند، به میزان 50 درصد تخفیف در عوارض مربوطه در نظر گرفته‌ایم. البته در کنار این موضوع، اگر شهروندان اقدام به تجمیع املاک خود کنند و مساحت ملک آنها به 200 مترمربع برسد، از پرداخت عوارض پروانه ساختمانی معاف هستند.

  • از نگاه شما، بیشترین اقدامات نوسازی باید در کدام محله صورت گیرد؟

 فرسودگی املاک مسکونی ناحیه 3 شهرداری منطقه مثل نعمت‌آباد بسیار جدی است و به همین نسبت در مقابل حوادث غیرمترقبه از جمله زلزله آسیب‌پذیر هستند. علت اصلی این فرسودگی هم استفاده از مصالح ساختمانی کم‌دوام و غیراستاندارد در ساخت ساختمان‌های مسکونی و رعایت نکردن مقررات ملی ساختمان و استاندارد 2008 زلزله است.

  • آمارها نشان می‌دهد که سال گذشته بین 350 تا 360 پروانه ساختمانی توسط حوزه شهرسازی و معماری به شهروندان ارائه شده است. وضعیت صدور پروانه در 6 ماه اول سال چگونه است؟

 از اول فروردین ماه سال جاری تاکنون، 150 پروانه ساختمانی صادر کرده‌ایم که مساحت آن به 70 هزار مترمربع می‌رسد. امیدواریم با ارائه تسهیلات جدید به شهروندان، بازار ساخت و ساز در منطقه رونق بگیرد.

  • درباره تسهیلات ویژه در امر صدور پروانه ساختمانی، که از چندی پیش به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسیده، صحبت کنید.

 طبق این  مصوبه، شهروندانی که هزینه‌های صدور پروانه را به صورت نقدی و یکجا بپردازند، از تخفیف 25 درصدی صدور پروانه ساختمانی شامل عوارض زیربنا، تراکم، تغییر کاربری، پیش‌آمدگی، حق تشرف و... برخوردار خواهند شد و ارائه این تسهیلات بطور یقین تأثیرات مثبتی در ساخت و ساز و رونق بازار مسکن خواهد گذاشت.

  • این تسهیلات، جدا از تسهیلات قبلی ارائه می‌شوند؟

بله.

  •  شهروندان چگونه می‌توانند از این تسهیلات به صورت یکجا استفاده کنند؟

 همانطور که گفتم، شهروندانی که در محدوده بافت فرسوده سکونت دارند، می‌توانند در زمان تخریب و نوسازی از تخفیف 50 درصدی استفاده کنند و با توجه به مصوبه اخیر، زمانی که این گروه از شهروندان اقدام به پرداخت نقدی عوارض مربوطه کنند، از 25 درصد تخفیف خوش‌حسابی استفاده می‌کنند. با این حساب، این شهروندان از تخفیف 75 درصدی در امر نوسازی و ساخت و ساز استفاده می‌کنند و تنها 25 درصد از هزینه‌ها را متقبل می‌شوند. البته، در تلاش هستیم با برگزاری جلسه‌ای با مسئولان شهرداری تهران، پرداخت عوارض نوسازی در  این محدوده را به صفر برسانیم تا شهروندان براحتی به نوسازی بپردازند.

  • تسهیلات شما به صاحبان املاک مسکونی دیگر منطقه برای نوسازی چیست؟

 تخفیف 25 درصدی عوارض در صورت پرداخت نقدی عوارض صدور پروانه ساختمانی، شامل حال آنها می‌شود. این موضوع فرصت مناسبی برای این افراد است تا از تسهیلات موجود استفاده کنند.

  • برای استفاده از تسهیلات جدید، مهلت و زمان مشخصی تعیین شده است؟

 بله، شهروندان تا 4 ماه فرصت استفاده از این تسهیلات را دارند و مهلت تعیین شده، دوباره تمدید نمی‌شود. برخی املاک مسکونی منطقه موقوفی هستند.

  • برای صاحبان این املاک در زمینه ساخت و ساز چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

طبق قوانین و مقررات شهرسازی نباید به این املاک امتیازی برای ساخت و ساز داده شود، اما با توجه به عنایت دکتر معصومی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران برای رفاه و آسایش شهروندان، امتیازاتی هم به آنان در نظر گرفته است. اگر این املاک دارای سند باشند، در ازای هر مترمربع اصلاحی، 3 مترمربع تراکم به آنها داده می‌شود.

  • میزان عوارض برای صدور پروانه چگونه تعیین می‌شود؟

 هزینه صدور پروانه از طریق سیستم هوشمند صورت می‌گیرد. طبق دفترچه راهنمای وزارت دارایی که هر 4 سال یک بار توسط سازمان برنامه و بودجه ارائه می‌شود، ارزش سالانه و قیمت منطقه تعریف و طبق فرمول خاص هزینه‌های تراکم و سایر عوارض که در سیستم هوشمند تعریف شده،

  • با توجه به مساحت آن اعلام می‌شود. چرا رونق ساخت و ساز در منطقه، از اهمیت بسزایی برخوردار است؟

مسلم است که سکونت در منازل مسکونی ناامن و فرسوده، جان شهروندان منطقه را تهدید می‌کند وامکان وقوع حادثه‌ای دلخراش در آنها وجود دارد. اگر ساخت و ساز در منطقه رونق بگیرد، در حقیقت برای نجات جان انسان‌ها قدم برداشته‌ایم. در پایان، چه صحبتی با شهروندان ساکن در منازل مسکونی فرسوده دارید؟ با توجه به تسهیلات جدیدی که شهرداری تهران برای صدور مجوز برای شهروندان در نظر گرفته، درنگ و صبر جایز نیست و به جا هست شهروندان هرچه زودتر از این تسهیلات استفاده کنند.

همشهری محله - 19

کد خبر 89948

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز