دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با وجود تلاش‌های فراوان احزاب شیعه عراقی، نوری مالکی همچنان در مقابل پیوستن به ائتلاف ملی عراق پافشاری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری عراق، جدی‌ترین شرط مالکی برای پیوستن به این ائتلاف، حمایت ائتلاف ملی از نخست‌وزیری وی است و این درحالی است که اکثر طیف‌های شیعه این ائتلاف همچون صدری‌ها یا جریان اصلاح (جعفری) به‌شدت با ادامه نخست‌وزیری مالکی مخالف هستند.

با وجود این اما‌ نشست‌ها و مذاکرات طولانی رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق برای قانع نمودن مالکی جهت پیوستن به ائتلاف ملی همچنان ادامه دارد و عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، صراحتا پیوستن نخست‌وزیر عراق به این ائتلاف را خواستار شده است. این رایزنی‌ها و تلاش‌ها تا‌کنون بی‌نتیجه مانده است.

رضا جواد تقی یکی از رهبران مجلس اعلا در این‌باره به الشرق الاوسط گفته است به‌دلیل مشغولیت‌های مجلس اعلا پس از رحلت سید عبدالعزیز حکیم، نشست‌ها و مذاکرات برای پیوستن مالکی به ائتلاف ملی متوقف شده بود و ما امیدواریم که طی روزهای آینده دیداری بین مالکی و عمار حکیم برای پیگیری این مسئله برگزار شود.

این رهبر مجلس اعلای اسلامی عراق از شرط‌های از پیش تعیین شده مالکی برای پیوستن به ائتلاف ملی خبر داد که یکی از آنها شرط برعهده گرفتن پست نخست‌وزیری در دولت آینده است.

وی همچنین تاکید کرد: رهبران ائتلاف ملی با شرط‌های از پیش تعیین شده مخالف هستند. رضا جواد تقی همچنین از رایزنی‌های رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق با ایاد علاوی، رئیس فهرست العراقیه برای پیوستن این فهرست به ائتلاف ملی خبر داد.

بهاء الاعرجی یکی از نمایندگان فراکسیون صدر در پارلمان عراق نیز از اعلام ساختار نهایی ائتلاف ملی عراق طی روزهای آینده خبر داد. وی به خبرگزاری نینا عراق گفت: کمیته‌هایی برای گفت‌وگو با احزاب و شخصیت‌های سیاسی عراق برای پیوستن به ائتلاف ملی تشکیل شده است.

این مقام گروه صدر تاکید کرد که این گروه نیز در اعلام اصول کلی ائتلاف ملی جدید عراق مشارکت دارد و در راستای تشکیل یک ائتلاف ملی واقعی تلاش می‌کند.

کد خبر 89858

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز