مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

سعید پیرمحموئی: حضور در کارواش‌هایی که مخصوص شست‌وشوی اتوبوس هستند در نوع خود جالب است

 زمانی در حدود 15دقیقه آن هم در کارواش‌هایی که اندازه‌شان با تمام کارواش‌هایی که تا به حال دیده‌اید، متفاوت است، صرف می‌شود تا اتوبوس‌ها در خطوط کاملا تمیز باشند و مسافران را به سوارشدن تشویق کنند. «پیش به سوی استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی»،

«همه‌چیز باید به نحوی ترتیب داده شود که یک شهروند تهرانی بعد از پیمودن فاصله ناچیزی از منزلش به اولین ایستگاه وسایل حمل‌ونقل عمومی‌ برسد»،«بهتر است به جای استفاده از خودروهای شخصی و برای کاهش ترافیک از وسایل حمل‌ونقل عمومی‌ استفاده کنیم».

این‌ها تمام حرف مدیران شهری برای مبارزه با ترافیک است، اما با تمام این احوال  وقتی قرار می‌شود ما و شما به عنوان مسافران اتوبوس از آن استفاده کنیم، ولی اتوبوس موردنظر از نظر ظاهری شکل چندان مناسبی نداشته باشد، ترجیح می‌دهیم از آن استفاده نکنیم.
 قطعا آرامش در سفر یک مزیت است و وسایل حمل‌ونقل عمومی ‌باید این ویژگی را داشته باشند.

 مدیران شرکت‌واحد هم این موضوع را قبول دارند که زمانی آن‌چنان به ظاهر وسایل حمل‌ونقل عمومی‌ مانند اتوبوس رسیدگی نمی‌شد و آن‌ها شکل چندان مناسبی نداشتند و اگر بگوییم این خود دلیلی برای پایین آمدن آمار مسافران اتوبوس بود، شاید چندان بیراهه نگفته باشیم.

چشم انسان اصولا زیبایی را دوست دارد و انسان موجودی زیباپسند است. بنابراین به محیط اطرافش توجه ویژه‌ای می‌کند و معمولا دوست دارد از وسایل تمیز استفاده کند. این‌که مدیران شرکت‌واحد اتوبوسرانی به تمام مناطق خود اعلام می‌کنند، در صورت کثیف‌بودن ظاهر اتوبوس‌ها به شدت با مسئولان مربوطه آن منطقه برخورد می‌کنند، خود دلیلی بزرگ بر این مساله است که امروز دیدگاه مسئولان حمل‌ونقل شهری متفاوت شده است.

دیدگاهی که می‌گوید وقتی وسیله‌ای مانند اتوبوس تمیز باشد، صندلی‌های راحت داشته باشد و.... حتما شهروندان را به استفاده از آن  تشویق می‌کند و این خود باعث شده امروزه اتوبوس‌های شرکت‌واحد تقریبا هر 2شب یک بار در پارکینگ‌ها به کارواش بروند تا از نظر ظاهری شرایط مناسبی پیدا کنند. در ادامه پرونده ماشین‌شویی که درهمشهری‌مسافر مورد توجه قرار گرفته بد نیست به موضوع شست‌وشوی اتوبوس‌ها بپردازیم. 

اتوبوس‌های بی.آر.تی
خطوط بی.آر.تی یا همان سامانه اتوبوس‌ها تندرو این روزها در پایتخت حرف اول را می‌زنند و تبدیل به انتخاب اول مسافران تهرانی برای انجام سفرهای سریع شده‌اند. نسل جدید اتوبوس‌های بی.آر.تی را نیز حتما دیده‌اید. این اتوبوس‌ها با توجه به این‌که به شدت اتوبوس‌هایی پر کار در خطوط بی.آر.تی هستند، تقریبا شست‌وشویشان سریع‌تر نسبت به سایر اتوبوس‌ها انجام می‌شود و جالب است بدانید این شست‌وشو توسط بخش خصوصی انجام می‌شود که این کار در کارواش منطقه9 یا همان خیابان آزادی انجام می‌شود.

بررسی شبانه در پارکینگ
وقتی یک دستگاه اتوبوس کار روزانه‌اش را به پایان رسانده و وارد پارکینگ می‌شود، توسط عاملانی که در پارکینگ حضور دارند مورد بررسی قرار می‌گیرد. این بازرسی به دلیل مشخص شدن میزان کثیف بودن داخل و بیرون اتوبوس انجام می‌شود. بعد از انجام بازرسی اگر مشخص شود که اتوبوس موردنظر احتیاج به شست‌وشو دارد به قسمتی از پارکینگ که کارواش در آن قرار دارد، انتقال داده می‌شود تا شسته شود. اگر نمای بیرونی اتوبوس احتیاجی به شست‌وشو نداشته باشد تنها قسمت داخل اتوبوس و صندلی‌ها تمیز می‌شوند که البته این کار هر شب انجام می‌شود. 

کارواش‌های بزرگ
کارواش‌هایی که اتوبوس‌ها را شست‌وشو می‌کنند، در پارکینگ یا همان توقفگاه‌های شرکت‌واحد قرار دارند. این کارواش‌ها با سایر کارواش‌هایی که تا به حال دیده‌اید تفاوت‌های بسیار زیادی دارند و البته بزرگ‌ترین تفاوت‌شان در ابعادشان است. این کارواش‌ها مخصوص اتوبوس‌ها طراحی شده و برخلاف این تصور که آب زیادی برای شست‌وشو استفاده می‌کنند، باید گفت که مصرف آب در آن‌ها حتی کمتر از کارواش‌هایی است  که خودروهای سواری و شخصی را می‌شویند.

معمولا هر 2روز، یک‌بار
این روزها مسئولان شهری از تمام شهروندان می‌خواهند به جای استفاده از خودروهای شخصی از وسایل حمل‌ونقل عمومی ‌استفاده کنند. قطعا برای این‌که شهروندان به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی‌تشویق شوند باید این وسایل علاوه بر این که از نظر سرعت و ایمنی شرایط خوبی داشته باشند، از نظر ظاهری هم شرایط خوبی داشته باشند.

 اولویت نیز بر تمیز بودن‌شان است. این موضوع باعث شده که اتوبوس‌ها به طور معمول هر 2روز، یک‌بار مورد شست‌وشو قرار بگیرند. البته در روزهای بارانی این کار با سرعت بیشتری انجام شود. گاهی هم ممکن است اتوبوسی بعد از 48ساعت نیز احتیاج به شست وشو نداشته باشد. این موضوع بستگی به نظر عاملانی دارد که در توقفگاه‌ها حضور دارند.

آب چاه برای شست‌وشو
با خودتان فکر نکنید اتوبوس‌ها با آب شرب شست‌وشو می‌شوند چون بر اساس اعلام مسئولان کارواش اتوبوسرانی آب کارواش‌ها از آب چاه تامین می‌شوند و به هیچ عنوان اجازه تمیزی و شستن اتوبوس‌ها به وسیله آب آشامیدنی(شرب) به هیچکس داده نمی‌شود. جالب است بدانید شست‌وشوی اتوبوس‌ها در مدت زمانی حدود 15دقیقه و توسط 3نفر انجام می‌شود.

 این شست‌وشو معمولا در ساعت 10شب به بعد و توسط شیفت شب اتوبوسرانی انجام می‌شود. دقیقا در همان ساعاتی که معمولا شیفت شب تعمیرات اتوبوس‌ها را انجام می‌دهند تا در روز بعد اتوبوس بدون هیچ مشکلی سرویس‌دهی شهری‌اش را انجام دهد.

توجه ویژه به شست‌وشو
مدیران شرکت‌واحد اتوبوسرانی این اصل را که اتوبوس‌ها باید از نظر ظاهری شرایط مساعدی داشته باشند را به تمام توقفگاه‌ها اعلام کرده‌اند. این حساسیت به حدی است که اگر اتوبوس کثیفی در خط تردد کند و این موضوع توسط مسافران و یا ناظران خط گزارش شود، به شدت با مسئولان مربوطه برخورد می‌شود. 

جالب است بدانید حتی در فصل تابستان که بارندگی چندانی وجود ندارد و معمولا اتوبوس‌ها تمیز هستند نیز کار شست‌وشو ادامه دارد و مسئولان مناطق اتوبوسرانی موظف شده‌اند مراقب باشند تا هیچ اتوبوس کثیفی وارد خطوط نشود.

همشهری مسافر  

کد خبر 89826

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز