مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

ساسان شادمان منفرد: می‌گویند در بعضی از کشورها اگر با خودرو کثیف به خیابان بیایید پلیس شما را جریمه می‌کند

البته چنین چیزی را به‌صورت رسمی در  منابع مان  پیدا نکردیم، اما مگر حتماً باید جریمه در کار باشد تا فردی خودرو‌یش را بشوید؟ تمیز بودن خودروها به زیباتر شدن شهرمان کمک شایانی می‌کند، ضمن این که فکر می‌کنم زمانی که سوار خودرو تمیزی می‌شوید از سواری آن لذت می‌برید.

 این ها را گفتیم تا شما خودرو خود را با روشی باصرفه شست وشو دهیدباور می‌کنید که آن‌قدر خودرو خود را نشسته بودم که یک‌بار یکی از اقوام از سر دلسوزی اقدام به شستن آن کرد! بعدهم با اصرار یکی از دوستان و به‌قصد حضور در تریا یا همان کافی‌شاپ یکی از کارواش‌ها، خودرو را به‌دست دلاک‌های اتومبیل سپردم تا آن را حسابی بشویند و بعد هم مشت و مال بدهند!

 برخلاف من یکی از همسایگان تقریباً هفته‌ای 2بار با استفاده از سطل و یک ابر به‌ روشی درست و با کمترین مصرف آب خودرو خود را می‌شوید. خب، بعضی‌ها حال و حوصله‌اش را دارند و این کار را انجام می‌دهند و برخی دیگر هم علاقه‌ای به شست‌وشوی دستی خودرو خود ندارند، اما به هرحال فکر نمی‌کنم گشتن با اتومبیلی که نه داخل و نه خارجش تمیز است کار چندان خوشایندی باشد.

 هزینه کارواش البته به‌علاوه انعام کارگران رقم سنگینی محسوب نمی‌شود و این امکان برای کلیه صاحبان خودرو فراهم است تا وسیله نقلیه خود را تمیز نگه دارند. در کنار این مسایل بعضی‌ها هم برای خود دستگاه‌هایی خریده‌اند که به آن کارواش خانگی  گفته می‌شود.

 دستگاهی که از حداقل آب، حداکثر توان را می‌سازد و با آن می‌توان به‌سادگی وسیله نقلیه را شست.اما در دنیا نیز به‌طور کلی 4نوع کارواش یا سامانه شست‌وشوی خودرو وجود دارد که قصد داریم درخصوص آن‌ها توضیحات مختصری ارایه دهیم.

دستی
یکی از مدل‌های رایج در دنیا کارواش‌های دستی هستند. مانند بیشتر مدل‌هایی که در ایران وجود دارد و بسیاری از صاحبان خودرو برای شست‌وشوی  وسیله نقلیه خود به یکی از آن‌ها مراجعه می‌کنند. خودرو ابتدا به‌وسیله شیلنگ‌های مخصوص به‌وسیله کارگر مربوطه به همراه کف تولیدشده از شوینده ویژه، شست‌وشو داده شده و سپس به‌وسیله چند کارگر دیگر خشک شده و داخل آن به‌وسیله جارو برقی و دستمال نظافت می‌شود. این روشی معمول است که در تمامی کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و کسانی که وسواس خاصی به خودرو خود دارند معمولاً این روش را بیشتر ترجیح می‌دهند.

سلف ‌سرویس
این مدل را شاید کمتر دیده یا اصلاً ندیده باشید، چراکه در بعضی کشورها استفاده از دستگاه‌های ژتونی و سکه‌ای بسیار رواج دارد. در این روش کارواش وسیله‌های مربوط به شست‌وشوی خودرو را در اختیار شما قرار  می دهد و کافی است با انداختن سکه یا ژتون مخصوص از آن‌ها استفاده کنید. این وسایل شبیه به وسایل کارواش خانگی هستند. در این روش نیز خود فرد باید خودرو‌یش را نظافت کند. اگرچه هزینه استفاده از این مدل پایین‌تر از کارواش است، ولی به هرحال دردسرهای مربوط به خودش را دارد، زیرا شما خودتان دست به‌کار شده‌اید و باید برای تمیز شدن خودرو زحمتی را متقبل شوید.

دستگاه‌های خودکار
دستگاه‌های کوچکی هستند که بر طول و عرض خودرو به‌وسیله دست حرکت داده می‌شود و اتومبیل را شست‌وشو می‌دهند. این مدل نیز زیاد با استقبال روبه‌رو نشد و احتمالاً آن را اصلاً ندیده‌اید. در دنیا و خصوصاً در آمریکا و اروپا در جایگاه‌های عرضه سوخت این روش متداول است. در بسیاری کشورها پمپ‌بنزین‌ها تنها سوخت عرضه نمی‌کنند و در کنارشان، تعمیرگاه، فروشگاه و چندین سامانه خدماتی نیز وجود دارد که این مدل کارواش نیز در برخی جایگاه‌ها مشاهده می‌شود. برای کسانی که فرصت زیادی ندارند، سود جستن از این روش برای تمیز کردن وسیله نقلیه مناسب به‌نظر می‌رسد.

تونل
این روش نیز یکی از متداول‌ترین روش‌ها در شست‌وشوی خودرو به‌حساب می‌آید که انواع آن را حتماً دیده‌اید. خودرو وارد تونل می‌شود و روی یک نقاله قرار می‌گیرد. حرکت نقاله به سمت جلو وسیله نقلیه را به برس‌های بزرگ و آب‌پاش‌ها می‌رساند و دست آخر نیز شما آن طرف تونل با خودرویی تمیز خارج می‌شوید. در این روش زمان بسیار کمتری صرف می‌شود ولی عده‌ای بر این باورند که همین سرعت باعث می‌شود که خودرو آن‌چنان که باید و شاید تمیز نشود. تنظیم دقیق برس‌ها و آب‌پاش‌ها و هم‌چنین سرویس کردن دستگاه‌ها کمک شایانی به بهبود کیفیت چنین کارواش‌هایی می‌کند.

کافی‌شاپ
 وبالاخره این که وقتی خودرو شما درحال شست‌وشو است، می‌توانید از امکانات داخل برخی کارواش‌ها استفاده کنید. این یکی از بهترین و ایده‌آل‌ترین پیشنهادها در کارواش می‌تواند باشد! در دنیا بسیاری از کارواش‌های دستی دارای فروشگاه و کافی‌شاپ هستند. بدین‌ترتیب بسیاری برای استفاده از این مدل‌ها تشویق و ترغیب می‌شوند.  انتظار کشیدن برای شست‌وشوی خودرو باعث فرار کردن عده‌ای از این مقوله می‌شود. برای همین هم خیلی‌ها علاقه‌ای به کارواش نشان نمی‌دهند. بنابراین اگر محیطی در کنار این محل برای تفریح و استراحت وجود داشته باشد، شاید موضوع انتظار منتفی شود.

همشهری مسافر

کد خبر 89821

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز