دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۲۰:۳۸
۰ نفر

تخفیف جدید شهرداری برای ساخت و ساز در تهران آیا شهر را از بحران «بی‌پولی» نجات می‌دهد؟

 نگاه اول:

 صدها خیابان، هزاران کوچه، میلیون‌ها آدم. مقدار زیادی هم دود اضافه‌اش کنید می‌شود تهران؛ شهری که شب و روز ما در آن می‌گذرد و خدا می‌داند اداره‌‌اش چقدر پیچیده و دشوار است. شهر ما از بعضی کشورهای دنیا هم بزرگ‌تر است و هر کدام از مناطقش حکم یک شهر را دارند، شهرهایی که هر روز ساختمان‌هایش قد می‌کشند و مهمانان جدیدی در دل خود جای می‌دهند. تهران پا به سن گذاشته ما حسابی به خرج افتاده و برای سرپا ماندنش باید پول به پایش ریخت.

نگاه دوم:

 معضل بافت فرسوده با آنکه در بسیاری از مناطق تهران بسیار جدی است، اما در منطقه ما چندان نگران کننده نیست، با این حال ساختمان‌های فرسوده به صورت پراکنده در منطقه وجود دارد که صدای ریزش آجرهایشان به گوش می‌رسد. مدیریت‌شهری قصد دارد فکری اساسی برای این معضل کند.

نگاه سوم:

2 معضلی که تاکنون گفته شد، یک راه حل مشترک دارد. رونق یافتن بازار ساخت‌وساز هم باعث نوسازی ساختمان‌های منطقه می‌شود و هم شهرداری بابت عوارضی که از سرمایه‌گذاران می‌گیرد، می‌تواند جیب خالی شهر را پر کند.

نگاه چهارم:

کاهش میزان ساخت‌وساز در تهران، در یک سال گذشته بسیار چشمگیر و البته نگران‌کننده بوده است. مدیریت شهری خوب می‌داند که ادامه یافتن این شرایط، اوضاع را روز به روز وخیم‌تر می‌کند، به همین دلیل چندی پیش شورای شهر تهران تصویب کرد به آنهایی که قصد ساخت‌وساز دارند 25 درصد تخفیف عوارض پروانه ساختمانی تعلق بگیرد.

 همین خبر بهانه‌ای شد برای ویژه‌نامه این هفته که 2 بحث را پیگیری می‌کند؛ اول میزان و چالش‌های ساخت‌وساز در منطقه و دوم، میزان درآمدهایی که مدیریت شهری باید به صورت پایدار از مردم بگیرد. 

همشهری محله- 6

کد خبر 89716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز