مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

نیره بهتری: تا دیروز صف‌های طولانی و مراکز شلوغ معاینه‌فنی و تذکرات پیاپی پلیس دغدغه شهروندان تهرانی بود،‌ اما امروز خلوتی مراکز معاینه‌فنی دغدغه مدیران شهری شده است

قبول کنید که کاهش میزان مراجعه ‌شهروندان به مراکز معاینه از 14000مراجعه در روز به 1300مراجعه آرامش قبل از توفانی است که با پایان ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد. بنابراین پیشنهاد اکازیون ما را برای انجام  معاینه‌فنی در 5دقیقه حتما بپذیرید.ماه مبارک رمضان هم مثل همه ماه‌های سال یک دوره زمانی 30 یا 31روزه است که تک‌تک روزهایش در یک سال محاسبه می‌شود.

گرچه این ماه به دلیل برکات خاص خود ماهی متفاوت از دیگر ماه‌ها خوانده شده ، اما در هیچ جای تقویم روزهای این ماه مبارک به رنگ قرمز حک نشده که بعضی از ما که البته بهتر است بگوییم بیشتر ما ماه رمضان را ماه استراحت و فراغت از کار و زندگی می‌دانیم. کاهش ساعت کاری هم که مزید بر علت شده تا گوش‌مان را به روی روایت «کار امروز را به فردار مسپارید»

ببندیم و بعضی هایمان فرصت را برای تکمیل ذخیره خواب و استراحت غنیمت شماریم. کارهایی که قطعا فردای ماه رمضان با سختی و مشقت چندبرابری باید به انجام آن  اقدام کنیم. مثل همین معاینه‌فنی که تا یکی، دو روز قبل از ماه مبارک رمضان، یکی، دو ساعت در صف‌های طولانی آن معطل بودیم.

البته ما سعی می‌کنیم خالی شدن مراکز معاینه‌فنی را به حساب تنبلی و کاهش اهرم فشار پلیس راهنمایی‌ورانندگی نگذاریم . بنابراین اصلا نتیجه‌گیری نمی‌کنیم، اما بد نیست نظر 3 ،4 نفر از مدیران 7مرکز معاینه‌فنی شهر تهران را درخصوص آرامش قبل از توفان معاینه‌فنی بخوانید.

بدون قفل چرخ هم می‌توان معاینه‌فنی داد

وحید نوروزی، مدیرعامل مرکز معاینه‌فنی شهرداری تهران که در شگفتی کاهش چشمگیر مراجعه شهروندانی که ساعت‌ها در صف معاینه‌فنی به انتظار می‌ایستادند، مبهوت است به همشهری‌مسافر می‌گوید: تا پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز معاینه‌فنی در روز به 13هزار  رسیده بود که با آغاز این  ماه ، این تعداد به 1300 تا 1400مراجعه کاهش پیدا کرده که رشد نزولی قابل توجهی را نشان می‌دهد.

نوروزی می‌گوید: به‌رغم این‌که ساعت کاری کارمندان در ماه مبارک رمضان کاهش پیدا کرده و مراکز معاینه‌فنی نیز برای افزایش ساعت پذیرش مراجعان به طور شبانه‌روزی اعلام آمادگی کرده بودند، اما استقبال ناچیز شهروندان از مراکز، باعث کاهش ساعات کاری آن‌ها به 7،8ساعت در روز شده  است. به گفته مدیرعامل مرکز معاینه‌فنی شهرداری تهران، ظاهرا تا زمانی که بعضی ازمردم قفل چرخ را بر چهره اتومبیل‌های خود نبینند، حاضر به انجام معاینه‌فنی که البته امری ضروری برای خودشان نیز هست، نمی‌شوند.

آتش نشانی و اورژانس در اولویت

شیخی، مدیر مرکز معاینه‌فنی خیابان سراج عوامل متعددی را باعث کاهش آمار مراجعه‌کنندگان به این مراکز می‌داند. به گفته شیخی با پایان یافتن سفرهای تابستانی و همین‌طور کاهش فشارهای پلیس به خاطر ماه مبارک رمضان، شهروندان نیز در انجام این مهم سهل‌انگاری می‌کنند.

در حالی‌که با آغاز فصل تابستان و تعطیلات تابستانی، شهروندان برای این‌که در طول سفر با مشکل روبه‌رو نشوند، استقبال خوبی از معاینه‌فنی داشتند. بنابراین بهتر است با فرهنگ‌سازی اهمیت و ضرورت معاینه‌فنی را برای شهروندان نهادینه کنیم. شیخی هم‌چنین با اشاره به ابتکاری که در این مرکز صورت گرفته می‌گوید:

 پیش از این‌که شاهد رکود آمار مراجعه‌ شهروندان در ماه مبارک رمضان باشیم، برنامه‌ای را برای دعوت از شرکت‌ها، ارگان‌ها و سازمان‌های محدوده این مرکز با ارسال نامه‌ای ترتیب دادیم و ساعات معینی را برای هر گروه اختصاص دادیم. هم‌چنین سازمان‌هایی که فعالیت‌شان از حساسیت بالایی برخوردار است مثل آتش‌نشانی و اورژانس را در اولویت قرار دادیم.

معاینه‌فنی در عرض 5دقیقه

مرکز معاینه‌فنی بزرگراه شهیدچمران یکی از مراکز فعال و شلوغ بود که روزانه بیش از 1300مراجعه داشت اما  با آغاز ماه مبارک رمضان این آمار به کمتر از 100مراجعه در روز کاهش پیدا کرده است. جولائیان، مدیر این مرکز درباره کاهش مراجعه شهروندان به همشهری‌مسافر  می‌گوید:

 اتمام اعتبار یک‌ساله معاینه‌فنی خودروها، آلودگی هوا، خروج خودروهای فرسوده از چرخه، الزامات قانونی پلیس راهنمایی‌ورانندگی و مسایلی از این دست دلایلی هستند که شهروندان را متعهد به انجام معاینه‌فنی می‌کنند، اما متاسفانه آن‌چه در حال حاضر اتفاق افتاده، کاهش بی‌حد و اندازه مراجعه شهروندان به مراکز معاینه‌فنی است. او ادامه داد:

 پیش از آغاز ماه مبارک رمضان هر فردی برای انجام معاینه‌فنی باید 2 ،3 ساعت در صف‌های طولانی معطل می‌شد، اما با توجه به خلوتی مراکز در این ماه افراد در عرض 5دقیقه می‌توانند معاینه‌فنی اتومبیل خود را انجام دهند. در صورتی که باز هم روش بهتر، تقسیم زمان انجام معاینه‌فنی خودروها در طول روزهای سال است.

دارندگان سرویس‌های مدارس عجله کنند

یکی دیگر از مراکز معاینه‌فنی که روزهای آرامی ‌را سپری می‌کند، مرکز خاوران است. تنباکویی، مدیرعامل مرکز کنترل ترافیک خاوران در این‌باره تصریح‌کرد: در حالی که انتظار می‌رفت با توجه به کاهش ساعت کاری ادارات، ‌در ماه مبارک رمضان رجوع شهروندان به مراکز بیشتر شود، باکمال تعجب شاهد کاهش قابل‌توجه مراجعه‌کنندگان هستیم.

 او با اشاره به نزدیک شدن به فصل گشایش مدارس می‌گوید:‌ یکی از مهم‌ترین گروهی که باید برای انجام معاینه‌فنی به مراکز مراجعه کنند‌، ‌سرویس‌های مدارس هستند. با توجه به این‌که چند روزی بیشتر به باز شدن مدارس باقی‌نمانده،‌ دارندگان سرویس‌های مدارس باید هر چه سریع‌تر اقدام کنند. او معتقد است:

حفظ امنیت دانش‌آموزان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و رانندگان اتومبیل‌های مدارس باید به این مساله توجه داشته باشند. علاوه بر این‌که در صورتی که معاینه‌فنی نداشته باشند،‌ به لحاظ قانونی نیز اجازه تردد در سطح شهر و جابه‌جایی دانش‌آموزان را نخواهند داشت. او هم‌چنین در پایان به شهروندان تهرانی توصیه می‌کند، از روزهای خلوت و آرام مراکز معاینه‌فنی استفاده کنند.

همشهری مسافر

کد خبر 89709

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز