شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

شمیران به دلیل وجود روستاهای کوچک و بزرگ، دهکده‌های ییلاقی و جغرافیایی با اقلیم مرطوب شمال کشور همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده

به همین علت اغلب مسافرت‌های درونشهری پایتخت در فصول مختلف سال و بویژه تابستان به این شهرستان انجام می‌شود. در این میان وجود روستاهایی چون «برگ‌جهان» به سبب داشتن اقلیم متنوع آب و هوایی و دیگر جاذبه‌های توریستی و گردشگری بسیار حائز اهمیت بوده و همه سال بخش قابل توجهی از تورهای گروهی و مسافرت‌های شخصی شهروندان نیز در این روستا صورت می‌گیرد.

 برگ‌جهان اگرچه دهکده کوچکی در شهرستان شمیران است، اما آوازه‌ای جهانی داشته و اغلب نام آن را با تولیدات مرغوب کشاورزی و دیدنی‌های طبیعی گره می‌زنند. اگر برگ‌جهان را از نزدیک ندیده‌اید می‌توانید با سطرهای این گزارش سفر مجازی خود را آغاز کنید. 

از امامزاده اسماعیل ¨ تا تنگل

 خانه علاوه بر دیدنی‌های طبیعی برگ جهان رفتن به اماکن تاریخی و بقعه‌های متبرکه آن نیز خالی از لطف نیست. آرامگاه امامزاده اسماعیل¨ع که از نوادگان امام موسی کاظم¨ع© است، در ضلع غربی روستا قرار دارد. بنای تاریخی بقعه که قدمتی بالغ بر 700 سال دارد از جنس سنگ و ساروج ساخته شده که اکنون جای خود را به بنایی هندسی با سقف شیروانی داده است. این بنا در حدود 50 مترمربع مساحت داشته و در سال‌های اخیر مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

این بقعه که تاریخ ساخت آن به قرن‌های ششم و هفتم هجری قمری بازمی‌گردد اکنون در فهرست آثار تاریخی ـ ملی ایران قرار دارد. از دیگر جاذبه‌های روستا می‌توان به تنگل خانه که تپه‌ای در ضلع شمال رودخانه است و به سمت جنوب امتداد می‌یابد اشاره کرد. این تپه 45 متری در گذشته به عنوان محلی برای در امان نگه داشتن اهالی روستا از تهاجم دشمنان استفاده می‌شد که هم‌اکنون در فهرست آثار ملی ثبت شده است. همچنین قلعه دختر از دیگر بناهای قدیمی روستا است که در سال‌های اخیر مورد بی‌مهری قرار گرفته و به مرور تخریب شده و امروزه اندک اثری از آن به چشم می‌خورد. 

  ترکیب دیدنی سنگ و چوب و طبیعت

اغلب گردشگرانی که به برگ‌جان قدم می‌گذارند با معماری متأثر از سبک‌های شمالی کشور روبرو می‌شوند و در مواجهه با اهالی گویش‌هایی شبیه به آنچه که در شهرهای استان مازندران وجود دارد می‌شنوند.

این مسئله در طوایفی چون اثباتی، پلویی، جان‌نثاری، شاهانی، طوسی، علیمردانی، کوشکستانی، لبافی، مجاوری و مقدس به خوبی دیده می‌شود و دلیلی جز همجواری با استان مازندران ندارد. در روستای بزرگ جهان اغلب خانه‌ها شیروانی است و باغچه‌ها جز لاینفک این بافت محسوب می‌شوند. همین امر بر زیبایی و جذابیت برگ جهان افزوده است.

مسافرت به این روستا از اواسط اردیبهشت هر سال آغاز شده و در ابتدای تیر به اوج خود می‌رسد. در مرداد نیز این مسئله ادامه می‌یابد اما به دلیل کاهش دما در اواخر تابستان سفر به روستا محدود شده و در فصول سرد سال به دلیل برودت بالا و بارش از حجم مسافران نیز کاسته می‌شود و اغلب اهالی شمیران برنامه اوقات فراغت خود را در آن تنظیم می‌کنند.بطور متوسط 30 درصد از یک میلیون گردشگری که هر هفته به شمیران وارد می‌شوند بازدید از لواسان بزرگ و روستای برگ جهان را در برنامه خود قرار می‌دهند. 

رودخانه، پالایشگاه هوای روستا

یکی از میراث ماندگار این روستا رودخانه مشهور برگ‌جهان است که از ارتفاعات مشرف به آن سرچشمه گرفته و پس از ورود به انشعاب‌های کوچک محلی که اغلب در فصول پر آب سال ایجاد می‌شود به سر شاخه‌های رودخانه رودبار پیوسته و سپس به سد لتیان می‌ریزد.

 این رودخانه 10 کیلومتری حوزه آبریزی در حدود 39 کیلومترمربع را شامل شده و بصورت متوسط بیش از 12 میلیون مترمکعب خروجی سالانه آب دارد. اما به عقیده اهالی منطقه توسعه روستا و برداشت بیش از حد آب از رودخانه و نیز کاهش بارش‌های فصلی در سال‌های اخیر سبب شده تا حجم آب رودخانه تا حدی با کاهش مواجه شود اما در مقایسه با سایر رشته رودخانه‌های دیگر لواسان پرآب بوده و این مسئله به تلطیف هوای این گردشگاه طبیعی بسیار کمک کرده است.

اغلب گردشگران روستای برگ جهان ضمن حضور در بافت سنتی آن چند ساعتی را در کنار رودخانه سپری کرده و از مناظر و صدای دلنشین آب استفاده می‌کنند؛ متأسفانه برخی طبیعت‌گردها ضمن بی‌توجهی به حقوق روستاییان زباله‌های خود را در حریم رودخانه رها می‌کنند و تاکنون موجبات آلودگی آن را فراهم کرده‌اند که در این زمینه لازم است دقت نظر بیشتر از سوی آنها صورت بگیرد.

غارنوردی در دهانه زندان لار

برگ جهان به دلیل داشتن پیشینه تاریخی و جاذبه‌های متنوع طبیعی و کوهستانی نه تنها مورد توجه شهروندان ساکن در تهران و حومه آن قرار گرفته بلکه در میان باستان‌شناسان و کوهنوردان نیز شهرت پیدا کرده است. وجود یک دهانه غار در سمت شمال غربی روستا، برگ جهان را به محل مناسبی برای صعود فصلی کوهپیماها و غارنوردان تبدیل کرده است.

 این غار که به «زندان خانه لار» نیز معروف است ابعادی در حدود 2 متر در 2 متر دارد و طول آن حدود 30 متر برآورد شده است. دهانه غار کوچک است و چند راه فرعی از درون آن منشعب می‌شود که همین مسئله می‌تواند برای گردشگران تازه‌کار مشکلاتی ایجاد کند. نقل شده است که در گذشته از فضای این غار به عنوان زندان استفاده می‌شد.

 فارغ از این موضوع پرداختن به بازی‌های سنتی این منطقه نظیر الک دولک و هفت‌سنگ خالی از لطف نبوده و می‌تواند به خاطره‌ای شیرین از یک گردش شمیرانی آن هم در باسابقه‌ترین روستای لواسان منجر شود. اگر می‌خواهید یک بار دیگر برگ جهان را مرور کنید نشانی گردنه قوچک، گلندوک، افجه را به خاطر بسپارید.

همچنین راه جاجرود، سد لتیان و روستای نیکنام ده نیز پیش‌رو شما قرار دارد.    تاریخی کهن به وسعت یک روستا سفر ما از لواسان آغاز می‌شود که به لحاظ تقسیمات کشوری ازجمله بزرگ‌ترین بخش‌های شهرستان شمیرانات محسوب شده و آبادی‌های متعددی را در خود جای داده است که در میان آنها «برگ‌جهان» در نوار شمال‌غربی لواسان بزرگ و مشرف به دامنه جنوبی کوهستان البرز بیش از بقیه خودنمایی می‌کند.

این روستا پیشینه تاریخی بلندی داشته و در زمره قدیمی‌ترین روستاهای این منطقه به شمار می‌رود به طوری که سفال‌های به دست آمده از لایه‌های عمیق زمین قدمت تاریخی این روستای کوهستانی را به خوبی روشن می‌کند، هرچند که طی چند دهه اخیر اغلب بناهای کهن آن تخریب شده و جای آن با ساختمان‌های مدرن امروزی عوض شده و به این شکل بافت اصیل و بومی آن کاملاً بوی معماری شهری به خود گرفته است.

از این مسئله که بگذریم به محله‌هایی چون سر ده، پا ده، رودبار و شاهان می‌رسیم که در شیب‌ها و پستی و بلندی‌های روستا بی‌خیال از هیاهوی شهری آرمیده‌اند و تنها در برخی از آنها ردپای معماری بومی و ویژه ناحیه شمیرانات دیده می‌شود. علی‌رغم اینکه چله تابستان تازه به سر رسیده اما هوای روستا بهاری و تا حدی سرد است.

همشهری محله -1

کد خبر 89612

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز