شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

بهناز جلالی پور: زمین‌های زراعی شرکت کشت و صنعت سفیدرود، یکی از مرغوب‌ترین اراضی استان گیلان است

که حکم به واگذاری 400 هکتار از آن به مسکن مهر داده شده است. این درخواست وزیر جهاد و کشاورزی در سفر هیات دولت مصوب نیز شده است.
شرکت سهامی کشاورزی و دامپروری سفیدرود، در دهه 40 و با هدف تولید گوشت مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، جوجه، گوشت قرمز و شیر، در رشت تاسیس شده و از واحدهای بزرگ و مهم صنعتی این استان به شمار می‌رود.

حسن خسته‌بند، نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی، واگذاری زمین‌های کشت و صنعت سفیدرود را به‌دلیل ضرردهی‌های پیاپی این شرکت می‌داند.وی می‌گوید: وضعیت این شرکت به نحوی بود که سال گذشته دام و طیور آن را به اردبیل منتقل کردند و علی‌رغم آن که برای بازگشت آنها سال قبل تصمیم‌گیری شد؛ اما تا کنون این امر محقق نشده است.

نعیم مجدم، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت سفیدرود، به همشهری می‌گوید: گاوداری تنها بخش ضررده شرکت بود که سال گذشته تصمیم به جمع‌آوری این بخش گرفته شد و بخشی از دام‌ها نیز به شرکت مغان اردبیل فروخته و منتقل شدند.

وی، با بیان این که تامین علوفه دام در استان مقرون به صرفه نیست و باید از استان‌های همسایه آن را تامین کرد، تصریح می‌کند: پس از اجرای تصمیم سال گذشته، مخالفت‌هایی با آن شد که بیشتر جنبه سیاسی داشت.

مجدم، در خصوص بازگرداندن دام‌های منتقل شده به اردبیل، می‌گوید: این دام‌ها فروخته شده و اکنون برای بازگردان آنها یک بار دیگر باید آنها را خریداری کنیم، در صورتی که این کار به صرفه نخواهد بود. از طرفی نیز زمین‌های چرای دام به مسکن مهر تخصیص یافته است.
به گفته مدیرعامل شرکت کشت و صنعت رودبار، در سال جاری میزان ضرر دولت از بابت دامداری‌ها بالغ بر 800 میلیون تومان بوده است.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس معتقد است که اراضی شرکت کشت و صنعت سال‌هاست که بلااستفاده مانده است.اما مجدم، اعلام می‌کند اراضی که اکنون به مسکن مهر واگذار شده مربوط به چرای آزاد و کشت علوفه دام بوده که با انتقال آن، امکان نگهداری دام نیز از بین خواهد رفت.

اکنون گروهی همچنان به دنبال بازگرداندن دام‌های فروخته شده هستند. مجدم در عین حال که تامین بودجه آن را بعید می‌داند، اظهار می‌دارد: اصرار به داشتن صنعتی که توجیه اقتصادی ندارد و شرایط جغرافیایی استان نیز امکان آن را ندارد، بیهوده است، مگر آن که قصد بر ضرردهی بیشتر باشد.

خسته‌بند اما مخالفت چندانی با نظر دولت در واگذاری این زمین‌ها ندارد و در توجیه آن نیز می‌گوید: با توجه به کمبود زمین‌های دولتی در استان، دولت مجبور به استفاده از اراضی رها شده و دولتی اینچنینی است، به همین دلیل بخشی از آن را به مسکن مهر اختصاص داد.اما نظر مدیرعامل شرکت کشت و صنعت آن است که دولت ساده‌ترین راه را برای تامین زمین‌های مورد نیازش انتخاب کرد.

وی، تصریح می‌کند که زمین‌های زیادی در استان وجود دارد که امکان استفاده از آن وجود داشت که باید بهای آن پرداخت می‌شد؛ اما دولت از این زمین‌ها که به نوعی مجانی تمام می‌شد، استفاده کرد.

هم‌اکنون ساخت و ساز در 176 هکتار از این زمین‌ها در حال اجرا و آماده‌سازی است.نماینده مردم بندرانزلی، البته به این نکته نیز اشاره می‌کند که ضعف مدیریت در طول سال‌ها موجب ورشکستگی شرکت کشت و صنعت سفیدرود شد که البته در صورت واگذاری به بخش خصوصی امکان ارتقای وضعیت شرکت وجود داشت؛ هر چند هنوز هم با مقدار زمینی که باقی مانده می‌توانند این شرکت را به سود دهی برسانند.

مجدم، با اشاره به فعالیت‌هایی که در جهت سوددهی شرکت انجام شده، می‌گوید: کاهش تعداد نیروی انسانی، قراردادن بخش‌های مختلف به عنوان یک بخش و استقبال از همکاری و مشارکت از جمله اقدامات برای کاهش ضرردهی شرکت بود که  موثر نبود. بخش خصوصی به دنبال سود است؛ اما سرمایه گذاری در این بخش به‌دلیل آن که سودآور نیست؛ عملی نخواهد شد.

خسته‌بند، بیش از آن که نگران از دست رفتن زمین‌های زراعی و دامداری زیر اسکلت‌های ساختمان باشد، معتقد است که در استان گیلان زمین مستعد بسیار است؛ اما آنچه مهم است از دست دادن سالانه 3 هزار هکتار از اراضی به‌دلیل ایجاد صنایع، راه و اختمان‌سازی است.وی، تاکید می‌کند که در ساخت و سازها به ارتفاع ساختمان‌ها دقت شود تا زمین‌های کمتری از بین برود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت سفیدرود؛ اما معتقد است که فعالیت شرکت در بخش تولید طیور، انواع مرغ، خوراک دام و کشتارگاه قابل قبول بوده و زمین‌هایی که تا کنون برای چرای آزاد و کشت علوفه استفاده می‌شده، به جای آن که برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار بگیرد، امکان استفاده از آن در بخش طیور بوده است.

به هر حال مصوبه دولت در حال اجرایی شدن است. به اعتقاد مجدم با توجه به این که هم‌اکنون زمین‌های چرای دام از شرکت گرفته شده؛ اما همچنان اصرار به بازگرداندن دام‌های فروخته شده می‌شود.

همشهری استانها

کد خبر 89589

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز