چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: در حالی که از جنگل‌های بلوط مریوان به‌عنوان یکی از نادر‌ترین عرصه‌های جنگلی یاد می‌شود، برآوردها حاکی از آن است که تنها طی سال 1386 بیش از 10 هزار هکتار از بلوط زارهای کهنسال در مریوان طعمه حریق شده است

با این همه برای خاموش کردن این آتش‌ها تلاش قابل توجهی صورت نگرفته است. از همین روست که طی سال‌جاری نیز نزدیک به 70 مورد آتش سوزی در این جنگل‌ها گزارش شده است.

این ماحصل گفته‌های فعالان محیط‌زیست مستقر در کردستان به‌ویژه مریوان است که می‌گویند با توجه به حیاتی‌بودن این جنگل‌ها از مسئولان ذی‌ربط تقاضا دارند برای اطفای آتش‌سوزی‌ها، مقابله به موقع با آن و در نهایت جلوگیری از نابودی این جنگل‌ها چاره‌ای بیندیشند.

ازنگاه  مسئولان

سرهنگ ایروانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در گفت‌وگویی کوتاه با همشهری، آتش سوزی با این وسعت را کذب محض عنوان کرد و گفت: تنها بخش کوچکی از جنگل دچار حریق شده بود که خوشبختانه موفق به اطفای آن شدیم.

ایروانی، وقوع این آتش‌سوزی‌ها را به نقطه مرزی و جنگل‌های بلوط عراق نسبت داد و گفت: در این جنگل‌ها البته آتش‌سوزی‌هایی در مناطقی که جزو اراضی ایران نیست رخ داده که اطفا آن به‌عهده ما نیست. از آنجایی که این آتش‌سوزی‌ها در مرز و در فاصله نزدیک مرزی رخ داده ممکن است برخی تصور کنند که این اراضی جنگلی تحت مدیریت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل تاکید کرد: یگان حفاظت حتی نسبت به نابودی یا قطع یک درخت واکنش نشان می‌دهد چه برسد به آنکه روزهای متمادی بخشی از نادرترین اراضی جنگلی دچار حریق باشد آن وقت ما دست روی دست بگذاریم و شاهد نابودی آن باشیم.

در عین حال، ایلنا طی گزارشی که روز سه‌شنبه روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفت اعلام کرده بود جنگل‌های اطراف مریوان از تیر ماه امسال تا‌کنون حدود 70 بار آتش گرفته است، اما سازمان محیط‌زیست استان با وجود اینکه امکانات لازم برای مهار آتش سوزی را داشته هر بار به بهانه‌های مختلف از این اقدام سرباز زده است.

در این خبر به نقل از سیروان خوانچه‌زر، یکی از اعضای انجمن سبز چیا ( یک سازمان مردم‌نهاد در شهرستان مریوان) ‌آمده بود:‌ اعضای این انجمن با بیل و شن کش آتش‌ها را مهار می‌کنند اما سازمان محیط‌زیست با وجود اینکه هلی‌کوپتر دارد هر با ربه بهانه‌ای خود را کنار می‌کشد.

گویا سازمان حفاظت محیط‌زیست اصلا مهار آتش را وظیفه خود نمی‌داند. بنابر این اعضای این انجمن با کمترین امکانات سعی می‌کنند که آتش را مهار کنند. این عضو انجمن ادامه داده بود:‌ سازمان منابع طبیعی استان البته کمک‌های اندکی برای خاموش کردن آتش انجام داده است اما بودجه 18 میلیون تومانی که برای این کار اختصاص داده شده  بسیار اندک است.

خوانچه زر در ادامه تاکید کرده بود چون در استان نتوانستیم سازمان حفاظت محیط‌زیست را قانع کنیم که مهار کردن آتش برعهده آنهاست به تهران آمدیم تا گلایه خود را به گوش سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور برسانیم.

این فعال محیط‌زیست نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در دست داشت که طی آن فهرست مفصلی از مناطقی که طی 3 ‌ماهه اخیر دچار حریق شده با ذکر دقیق محل و زمان آتش‌سوزی در آن درج شده بود.

بخشی از این نامه بدین قرار است: شهرستان مریوان با بیش از 90 هزار هکتار یعنی از سرسبزترین مناطق کشور است. اما طی سال‌های اخیر به‌دلیل به‌وجود آمدن آتش‌سوزی دچار بحران زیست‌محیطی شده، به‌طوری‌که در سال 1386 بیش از 10هزار هکتار از جنگل‌های این شهرستان از بین رفته و در سال 1388 تا به حال بیش از 70 مورد آتش‌سوزی گزارش شده است که این بحران زیست‌محیطی جدی را در منطقه به‌وجود آورده است.

واکنش محیط‌زیست مریوان

خیرالله مرادی در رابطه با اینکه چرا در زمینه مهار کردن آتش جنگل‌های مریوان اقدامی انجام نمی‌دهد به ایلنا گفت: مهار کردن آتش در این مناطق وظیفه سازمان جنگل‌ها و مراتع است و سازمان حفاظت محیط‌زیست هیچ‌گونه مسئولیتی در این زمینه ندارد.

او ادامه داد: وظیفه سازمان حفاظت محیط‌زیست، آگاه‌سازی و آموزش مردم برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی است.

آتش‌سوزی‌ها منشأ خارجی دارد

این گزارش می‌افزاید: همشهری طی گزارشی که پیش از این منتشر شد اخبار مربوط به آتش سوزی در جنگل‌های مریوان را از مدیرکل منابع طبیعی استان جویا شد که مهندس توفیقی با اشاره به وقوع بیش از 210 فقره آتش‌سوزی درجنگل‌های کردستان طی سال 87 تصریح کرد: بخش عمده این آتش‌سوزی‌ها ناشی از ضعف مسئولان منابع طبیعی عراق در مهار حریق‌های آن سوی مرز است، چرا که منابع طبیعی عراق در این بخش به تازگی شکل گرفته و متأسفانه مسئولان این منطقه در بخش حفاظت از جنگل بسیار ضعیف هستند.

وی با اشاره به اینکه طول خط آتشی که از سمت عراق وارد جنگل‌های کردستان ایران می‌شود بالغ بر 5 کیلومتر است، تصریح کرد: اطفای این خط آتش به‌دلیل ارتفاعات صعب‌العبور و وجود مین‌های متعدد با دشواری همراه بود.

توفیقی، خشکی هوا را از دیگر عوامل آتش‌سوزی در مناطق تحت مدیریت خود عنوان کرد و افزود: امسال پس از مدت‌ها تلاش، موفق به کنترل دام در مرتع و جنگل شدیم و در نتیجه بخش عمده‌ای از تخریب‌های اراضی جنگلی و مرتعی مصون ماند. از سوی دیگر بر اثر بارش‌های متعدد، مسئله خشکی هوا تا اندازه‌ای برطرف شده است.

این گزارش می‌افزاید: 120 هزار هکتار از عرصه‌های کردستان پوشیده از جنگل است که عمده‌ترین گونه‌های آن را بلوط ایرانی، دارمازو، بنه و انواع گلابی‌های وحشی تشکیل می‌دهند.

«بلوط چوب‌پنبه» و نوعی افرا که بومی اروپاست 2گونه ارزشمند دیگری است که در این منطقه می‌روید.

کد خبر 89404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز