چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: 120 عضو پیشین پلیس مخفی و نظامی سابق شیلی در بزرگ‌ترین تحقیقات دستگاه قضایی این کشور به نقض حقوق بشر در دوره دیکتاتوری پینوشه (1973 - 1990) متهم شدند

خبرگزاری آلمان گزارش داد، قاضی ویکتور مونتیگلیو (Victor Montiglio) گفت: "به این ترتیب ما به خاتمه (روشن شدن جنایات رخ داده) نزدیک‌تر شده‌ایم."

وی مظنونان را متهم به همدستی در ربودن مخالفان دیکتاتور سابق شیلی کرده است. در این جریان ده‌ها نفر از جمله رهبر حزب کمونیست به قتل رسیدند.

در میان متهمان مانوئل کونترراس (Manuel Contreras)، اولین رییس پلیس مخفی سابق دیکتاتور آگوستو پینوشه  (دینا) به چشم می‌خورد. وی به خاطر دیگر موارد نقض حقوق بشر در مجموع به 300 سال زندان محکوم می‌شود.

میریا گارسیا (Mireya García)، سخنگوی اتحادیه بستگان قربانیان ربوده‌شده و ناپدیدشده دوره دیکتاتوری گفت: "این روند باید با زندانی شدن متهمان خاتمه یابد. در غیر این صورت دستگاه قضایی اقدام مضحکی را انجام می‌دهد."

این دادگاه در حالی برگزار می‌شود که دولت سه ماه و نیم تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فاصله دارد و به خاطر فاش شدن این مساله زیر فشار قرار دارد که اعضای سابق دستگاه دیکتاتوری تا امروز مشغول کار بوده‌ و دستمزدهای بالایی دریافت کرده‌اند.

در دوره دیکتاتوری پینوشه حدود 3100 نفر به قتل رسیده و دستکم 50 هزار نفر قربانی شکنجه شدند. تاکنون علیه 711 عامل این جریان از پلیس و ارتش شکایت شده است. 51 تن از آنان در حال حاضر محکوم به زندان شده‌اند.[عوامل پینوشه به 7 سال حبس محکوم شدند]

کد خبر 89371

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز