پنجشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۸
۰ نفر

محمد سرابی: مدت‌هاست یک سازمان به‌اصطلاح خصوصی با مسئولیت‌های مهم و حساس بحث‌های زیادی را به راه انداخته است

تنها حضور این سازمان و افراد نیست که این همه جنجال به پا کرده ؛ نوع فعالیت شان ، بی‌رحمی و... همه دلیلی است براین همه جنجال.در گزارش یک نشریه بین‌المللی هم به تازگی  اعلام شد که سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) از مزدوران مرکز «بلک واتر» برای تعقیب القاعده و دستگیری و انتقال نیروهای آن در خاورمیانه استفاده می‌کند. بلک واتر یکی از چند تشکیلات خصوصی بزرگ آموزش جنگجو در آمریکاست. این مرکزها مزدورانی را برای عملیات جنگی مثل تیراندازی با سلاح‌های پیچیده، کار با مواد منفجره، حمله چریکی به مراکز حساس، نگهبانی از اردوگاه‌ها، محافظت از شخصیت‌های سیاسی و حتی بازجویی از زندانیان، آموزش می‌دهند و نیروهای خود را در اختیار ارتش آمریکا یا هر کسی که آنها را استخدام کند می‌گذارند. اغلب این جنگجویان از سربازان یا مأموران امنیتی سابق هستند و برای حضور در مأموریت‌های پرخطر دستمزدهای بسیار زیادی در حدود یک میلیون  تومان در روز، می‌گیرند.

عکس یادگاری مزدوران بلک واتر در عراق

آمریکا پس از حمله به عراق و افغانستان برای باقی ماندن طولانی در این کشورها برنامه‌ریزی کرد و قسمتی از کارهای مربوط به ارتش را به پیمانکاران خصوصی سپرد؛کارهایی مثل تأمین غذا یا تعمیر خودروها. قسمتی از اقدامات حفاظتی و نظامی هم به پیمانکارانی مثل بلک واتر واگذار شد ولی خشونت بیش از حد مزدوران این مرکز دردسرساز است. در سال 2007 در میدان «نیسور» بغداد مأموران بلک‌واتر که در حال گشت‌زنی و حفاظت از مسیر عبور و مرور کاروان‌های ارتش آمریکا بودند به مردم تیراندازی کردند و چند نفر را کشتند.

دولت عراق بعد از این اتفاق فعالیت بلک واتر را در خاک عراق ممنوع اعلام کرد اما هنوز هم این تشکیلات با نام‌های مستعار در عراق ، افغانستان و پاکستان مشغول کار است.

ظاهر خشن مأموران بلک‌واتر و علامت روی لباس آنها تا حدی نوع فعالیت‌های این مرکز را نشان می‌دهد. علامت بلک واتر اثر پنجه یک حیوان وحشی در میان نشانه تیراندازی است.

کد خبر 89179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز