یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: تلاش‌های شهرداری برای آزادسازی خیابان ملل متحد تاکنون بی‌نتیجه بوده است

و حریم این خیابان برخلاف مصوبه هیات دولت در سال‌های گذشته مبنی بر انتقال همه دستگاه‌های دولتی از خیابان ملل متحد و تبدیل خیابان به باغ ملی کماکان دراختیار این وزارتخانه است. این درحالی است که تمام اماکن این خیابان اعم از وزارت امور خارجه فضای موزه‌ای است و باید زودتر تخلیه شود.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی(CHN)، براساس قوانین شهرداری چنانچه شخصی حتی تمام خانه‌های دو سمت یک خیابان را خریداری و تملک کند، امکان تصرف خیابان را ندارد. این در حالی است که وزارت امور خارجه به واسطه در اختیار داشتن بخشی از املاک خیابان ملل متحد، تقریبا خیابان را از آن خود کرده و راه‌های دسترسی آنرا به شدت محدود ساخته است. [آشنایی با تاریخ تهران]

شهردار منطقه 12 تهران در رابطه با تملک خیابان به واسطه تملک خانه‌های اطراف گفت: این موضوع در بن بست‌های خیلی کوچک شدنی است. چنانکه اگر شخصی املاک دو سمت یک کوچه را بخرد از شهرداری تقاضای تجمیع می‌کند و شهرداری کوچه را به وی می‌فروشد و املاک به همراه بن‌بست یک تکه شده و سند واحد می‌گیرند ولی چنین امکانی برای هیچ خیابانی متصور نیست.

نادر کرمی افزود: در ارتباط با خیابان ملل متحد و وزارت امور خارجه بحث‌های امنیتی مطرح است. با این حال شهرداری به هیچ وجه رویه اتخاذ شده ازسوی وزارت امور خارجه را تائید نمی‌کند. چنانکه حتی به شهرداری گفته شد که پیاده روهای خیابان ملل متحد که ازنظر کف سازی مشکل دارد را اصلاح کند ولی شهرداری کف‌سازی را منوط به آزاد کردن خیابان کرد.

درپی این اقدام وزارت امور خارجه، مراکز مهمی مانند موزه و کتابخانه ملی ملک در این خیابان بن بست شده و به سختی راه دسترسی دارند. کرمی در این باره تصریح کرد: هیات دولت در سال‌های گذشته مصوبه‌ای داشته که براساس آن باید همه دستگاه‌های دولتی از خیابان ملل متحد رفته و آنجا تبدیل به باغ ملی شود، ولی متاسفانه به این موضوع بی‌توجهی شده است درحالیکه تمام اماکن این خیابان اعم از وزارت امور خارجه فضای موزه‌ای است و باید زودتر تخلیه شود ولی یک اراده جدی پیگیر این موضوع نیست.

شهردار منطقه 12 ادامه داد: ما حق نداریم شهر را محصور کرده و در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار دهیم. بعضی نقاط مانند مجلس و ساختمان ریاست جمهوی خاص بوده و مسائل امنیتی در آن مطرح است اما خیابان ملل متحد که چنین شرایطی ندارد بلکه یک وزارتخانه‌ای است که به سهولت به می‌تواند به نقطه دیگری نقل مکان کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شهرداری که حتی برای یک گالری نقاشی کوچک هم تابلوی راهنما نصب می‌کند چطور برای مجموعه نفیس و با شکوهی مثل کتابخانه و موزه ملک آنهم در شرایطی که در بن بست خیابان ملل متحد گیر کرده اقدام به نصب تابلوی راهنما نمی‌کند، گفت: نبود تابلو در ابن نقطه و برای این اثر مهم از مواردی است که از قلم افتاده اما آنرا در برنامه می‌گذاریم و هرچه سریعتر برای این مجموعه تابلوی راهنما نصب خواهیم کرد.

کتابخانه و موزه ملی ملک بخشی از موقوفات حاج حسین ملک است که وی آنرا وقف آستا قدس رضوی و استفاده از آنرا برای عموم آزاد کرد. [شناسایی بناهای قدیمی تهران]

 سردر باغ ملی

 
 
 
کد خبر 89110

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز