مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۴:۴۲
۰ نفر

احسان‌پیربرناش: اجرای طرح انضباط ‌اجتماعی، زیباسازی خیابان و نظارت بر ترافیک خیابان تنها بخشی از اقدامات در دست اجراست.

براساس اعلام شهردار منطقه19 شهرداری تهران، خیابان شهیداحسانی تا پیش از شروع فصل بارندگی، با همکاری سازمان زیباسازی، نیروی انتظامی و شورایاران محله از هر جهت سروسامان گرفته و از آشفتگی فعلی خود خارج خواهد شداگر اهل دوخت‌ودوز لباس و خرید پارچه باشید، حتماً نام عبدل‌آباد و خیابان شهیداحسانی را بارها و بارها شنیده‌اید و حتی در دفعات مکرر برای خرید پارچه‌هایی با قیمت مناسب در این خیابان حضور پیداکرده‌اید.

 پارچه‌فروشی‌های این خیابان در کنار ازدحام و شلوغی زایدالوصف آن، خیابان شهید احسانی را به یکی از خیابان‌های معروف جنوب شهر تهران تبدیل کرده‌اند که حتی اگر بخواهید با پای پیاده به این خیابان بروید باید خود را برای چندین ساعت ترافیک سنگین و اعصاب‌خردکن آماده کنید.

با این توصیفات شهرداری تهران با همکاری سازمان زیباسازی، نیروی انتظامی، شورایاران محل و هیات‌امنای بازار خیابان شهیداحسانی طرح سامان‌دهی این خیابان را در دستور کار قرار داده است. این تعامل به حدی نزدیک است که هریک از گروه‌های دخیل در اجرای این طرح سعی دارند به اندازه خود سهمی‌ در اجرای طرح داشته باشند.

 شاید جالب باشد بدانید در همین زمینه هیأت امنای 3مسجد موجود در خیابان شهیداحسانی به‌خصوص مسجد رسول‌اکرم(ص) آمادگی خود را برای در اختیار گذاشتن مساحتی از زمین های تحت اختیارشان به شهرداری اعلام کرده‌اند.

 ایجاد تعامل بین مردم، شهرداری و نیروی انتظامی
شهرداری منطقه19 را می‌توان مهم‌ترین نهاد در ایجاد تعامل‌های لازم بین نهادهای مختلف دخیل در طرح سازمان‌دهی خیابان شهیداحسانی دانست. درواقع شهرداری، درست مثل یک پیوند محکم، نهادهایی هم‌چون  نیروی انتظامی، شورایاران، معتمدین محلی و هیات‌امنای بازار خیابان شهیداحسانی را کنار هم جمع می‌کند تا بتوانند با همیاری یکدیگر بهترین راه را در جهت اجرای طرح فوق در نظر بگیرند.

در همین راستا بود که در 20مردادماه سال‌جاری به تمام حرف و حدیث‌ها پایان داد و نخستین جلسه را در رابطه با طرح سازمان‌دهی خیابان شهیداحسانی و بازار بزرگ پارچه آن برگزار کرد. در این جلسه که در محل ناحیه2 شهرداری منطقه19 برگزار شد، طرح فوق با تشکیل «ستاد سامان‌دهی خیابان شهیداحسانی» مورد پیگیری جدی مدیران شهری و نیروی انتظامی‌قرار گرفت.

 به دنبال این، جلسه دیگری در روز سه‌شنبه 3شهریورماه، برای بررسی وضعیت طرح فوق در دستور کار قرار گرفته بود که بنا به دلایلی به زمان دیگری موکول شد، اما به طور کلی مذاکرات بین شهرداری و نهادهای دخیل در این طرح به صورت مستمر ادامه داشته ومورد  بررسی دقیق قرار دارد. 

فقدان سرویس بهداشتی و مراجعه خریداران به در منازل
با کوچک‌تر شدن نهاد وسیعی هم‌چون شهرداری پایتخت، حالا دیگر افرادی از بطن محله‌های شهر در جلسات حساس شهرداری حضور می‌یابند تا از نزدیک شاهد تصمیم‌گیری‌های مدیران شهری بوده و نظرات مردم را در رابطه با طرح‌های در دست اجرا، به گوش مسئولان برسانند.

 جالب است بدانید عبادا...فتح‌اللهی، شهردار منطقه19 شهرداری تهران، استفاده از نظرات و پیشنهادات شورایاران و معتمدین محل را یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین موارد در پیشبرد طرح سازمان‌دهی خیابان شهیداحسانی می‌داند، چرا که این طرح در ارتباط مستقیم با شهروندان بوده و مشکلات آن به طور مستقیم بر آنان تأثیر خواهد گذاشت.

 البته نظرات شورایاران محل با توجه به آشنایی نزدیک با مشکلات ساکنان منطقه کمک قابل‌توجهی به اجرای طرح خواهد داشت. چنان‌چه یکی از شورایاران درباره مشکلات موجود در بازارچه پارچه می‌گوید: «از مشکلات موجود در بازار پارچه، به‌خصوص خیابان شهیداحسانی، می‌توان به نبود مأموران راهنمایی‌ورانندگی در تقاطع خیابان شکوفه و خیابان انقلاب‌اسلامی اشاره کرد.

 علاوه بر این، فقدان سرویس‌های بهداشتی در این خیابان مشکل دور از چشم دیگری است. یعنی خریداران با مراجعه به در منازل، تقاضای استفاده از سرویس بهداشتی را دارند که بروز مشکلاتی را در پی دارد».

تقبل بودجه 2میلیاردتومانی از سوی سازمان زیباسازی
یکی از اساسی‌ترین موضوعات مطرح شده در اجرای یک طرح، بحث بودجه و پشتیبانی‌های لازم مالی است. در اجرای طرح سازمان‌دهی خیابان شهیداحسانی نیز این بخش از طرح برعهده سازمان زیباسازی قرارگرفته است. براساس برآوردهای انجام شده، سازمان‌دهی این خیابان هزینه‌ای بالغ بر2میلیارد تومان را در برخواهد داشت که از سوی سازمان زیباسازی تقبل شده است.

البته نقش این سازمان در طرح فوق تنها به بحث مالی محدود نمی‌شود بلکه وظیفه انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای طرح را نیز عهده‌دار است. در حقیقت در حال حاضر اجرای برنامه‌ریزی برای طرح سازمان‌دهی خیابان شهیداحسانی، از جانب سازمان زیباسازی و پیمانکار این سازمان در دست اجراست و درنهایت نیز طرح نهایی را در این خصوص اعلام خواهد کرد، اما به طور کلی با توجه به مشکلات بارز در این خیابان، به نظر می‌رسد سازمان زیباسازی تدابیری هم‌چون پیاده‌راه‌سازی در خیابان صف(سپهسالار) یا 15خرداد را برای خیابان شهیداحسانی نیز در نظر بگیرد.

 البته نکته‌ای که مسلم است این‌که هنوز طرح مشخصی از سوی این سازمان در جلسات مشترک شهرداری تهران ارایه نشده و پیمانکار سازمان زیباسازی برنامه‌ریزی‌های موردنیاز برای طرح را در دست اجرا دارد.

اجرای طرح انضباط اجتماعی
اجرای طرح انضباط اجتماعی و کنترل عبورومرور وسایل نقلیه، بدون‌شک یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای سازمان‌دهی خیابان شهیداحسانی خواهد بود چرا که در این خیابان با توجه به عرض کم آن، حرکت عابران پیاده نیز با مشکلات فراوانی روبه‌رو است، چه رسد به اتومبیل‌ها و وسایل نقلیه خیابان!

درست به همین دلیل است که در طول روز و به‌خصوص در ساعات بعدازظهر با توجه به هجوم خریداران محلی و غیرمحلی دیگر در این خیابان جای سوزن انداختن هم نیست. حالا با این تفاسیر، نیروی انتظامی ‌با در نظر گرفتن تدابیر مناسب و مطرح کردن آن به عنوان یکی از ابعاد طرح در «ستاد سامان‌دهی خیابان شهیداحسانی» می‌تواند نقشی‌ اساسی در برقراری نظم این خیابان ایفا کند.

 حالا ممکن است برقراری این نظم با یک‌طرفه کردن خیابان امکان‌پذیر باشد یا با ممانعت کامل از ورود اتومبیل‌ها به داخل خیابان شهیداحسانی. شهردار شهرداری منطقه19تهران به طور کلی در رابطه با اجرای طرح‌های این خیابان می‌گوید: «ابتدا باید چگونگی و لزوم اجرای این طرح به نحو کامل برای شهروندان و اهالی خیابان شهیداحسانی بیان شود، سپس نیروی انتظامی وظیفه اجرای طرح انضباط اجتماعی را در دستور کار خود قرار دهد. استقرار پیمانکار،   تجهیز کارگاه  و اجرای طرح از موارد بعدی است که انجام  خواهد شد».

کد خبر 88960

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز