طالبان مسئولیت انفجار بزرگی را که سه‌شنبه‌شب در شهر قندهار افغانستان بیش از 40کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت، رد کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، این انفجار عصر سه‌شنبه به وقت محلی رخ داد و به حدی شدید بود که به گفته شاهدان عینی باعث فرو ریختن چند ساختمان شده است. هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

یک عضو شورای ولایتی قندهار درباره این انفجار به خبرگزاری فرانسه گفته است: عین یک زمین لرزه بود. برق قطع شد و انفجار عظیمی روی داد. پلیس هم‌اکنون محل انفجار را بسته و عملیات امدادرسانی ادامه دارد..[انفجار در قندهار 100 کشته و زخمی به‌جا گذاشت]

برخی از گزارش‌ها حاکی از انفجار همزمان بمب‌های جاسازی شده در 5 خودرو است، اما برخی دیگر حاکی از آن است که بمب‌ها فقط در یک کامیون جاسازی شده بود. تعداد زخمی‌ها دست کم 60 نفر اعلام شده است.

مقام‌های محلی احتمال افزایش تعداد کشته‌ها را با توجه به ریزش چند ساختمان رد نمی‌کنند. براساس گزارش‌ها، در اثر این انفجار ساختمان مقر یک شرکت ژاپنی و یک سالن عروسی به‌شدت آسیب دیده است. گفته می‌شود که در نزدیکی محل انفجار، چند هتل و ساختمان چند سازمان غیردولتی نیز واقع است.

این بمب‌گذاری در حالی انجام شده که دولت افغانستان روز سه‌شنبه نسبت به بروز ناامنی‌های احتمالی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور هشدار داده بود. همایون حمیدزاده، سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان در یک کنفرانس خبری گفته بود که افغانستان هنوز خاطرات جنگ و ناامنی را در ذهن دارد و به گفته او افغان‌ها دیگر طرفدار خشونت و تنش نیستند.

واکنش کرزی

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان انفجارهای قندهار را محکوم کرد و آن را عملی غیراسلامی و غیرانسانی خواند. در بیانیه دیروز دفتر سخنگوی دولت افغانستان به نقل از کرزی آمده است: این حمله را دشمنان اسلام و افغان‌ها سازماندهی کردند که باعث کشته و مجروح شدن ده‌ها نفر غیرنظامی هنگام افطار شد.

در این بیانیه آمده است: پس از اطلاع از این حمله وحشیانه نشست اضطراری مسئولان امنیتی با حضور رئیس‌جمهوری برگزار و مقرر شد که با حقیقت‌یابی این مسئله، نیروهای افغان کمک‌های لازم را در اختیار خانواده‌های قربانیان و آسیب‌دیدگان قرار دهند.

کد خبر 88804

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز