همشهری آنلاین: رییس انجمن علمی داروسازان بیان این که متوسط اقلام دارویی نسخ ایرانی حدود 1.8 قلم بالاتر از متوسط استاندارد جهانی است

 بر ضرورت ارایه مشاوره دارویی از سوی داروسازان شاغل در داروخانه‌ها برای رفع این مشکل تاکید کرد؛ امری که به اذعان وی با توجه به مشغله‌های ناشی از اقتصاد بیمار داروخانه‌ها با دشواری‌های بسیاری مواجه است.

به گزارش ایسنا دکتر حمید خویی که در آستانه پنجم شهریور روز داروساز سخن‌ می‌گفت، خاطرنشان کرد: در جوامع مختلف از جمله ایران «دارو درمانی» فراتر از سهم خود در پیشگیری و درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این معنا که در مواردی که دارو درمانی انتخاب بهینه نیست، رویکرد به مصرف دارو همواره به عنوان گزینه اول مورد نظر مردم و یا حتی پزشکان است.

وی با بیان این که همیشه «دارو درمانی» گام اول در درمان بیماری‌ها نیست، ادامه داد: بسیاری از بیماری‌ها به درمان دارویی نیازی ندارند.

 به عنوان مثال بخش زیادی از بیماری سرماخوردگی با استراحت و مصرف مایعات قابل کنترل و بهبودی است. این در حالی است که بیش از 90 درصد آنتی‌بیوتیک‌های مورد مصرف در درمان سرماخوردگی‌ها غیرضروری و حتی زیان بخش است؛ چرا که آنتی‌بیوتیک‌ها ضد باکتری بوده و تاثیری روی ویروس سرماخوردگی ندارند.

[آنتی‌بیوتیک داروی سرماخوردگی نیست]

رییس انجمن علمی داروسازان، تبلیغات شرکت‌هایی دارویی طی دهه‌های گذشته و به دنبال آن تغییر فرهنگ سلامت جامعه را از دلایل سوء مصرف دارو عنوان کرد.

وی با بیان این که دارو عاملی شیمیایی است که در صورت مصرف نابه‌جا می‌تواند سلامت و حتی حیات فرد را تهدید کند، دکتر خویی در این باره ادامه داد: متاسفانه مشاهده می‌شود که بسیاری از خانواده‌های کم درآمد در کشورهای در حال توسعه به جای آن که درآمد محدود خود را صرف تامین غذاهای طبیعی کنند، همان درآمد ناچیز را برای خرید انواع مکمل‌ها و یا حتی داروهای ضد پیری، نشاط آور و اقلامی از این قبیل هزینه می‌کنند.

به گفته رییس انجمن علمی داروسازان، متوسط استاندارد جهانی اقلام دارویی در هر نسخه پزشکی حدود 7/1 قلم داروست. این رقم در ایران علیرغم اقدامات فرهنگی انجام شده بیش از 5/3 قلم دارو در هر نسخه است. این در حالی است که این ارقام به تنهایی شاخص دقیقی برای مصرف دارو در کشور نیست؛ چرا که بخش وسیعی از داروها به طور خودسرانه و بدون نسخه تهیه می‌شوند.

متاسفانه در بسیاری از موارد افراد می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌ها، داروهای درخواستی و بدون نسخه خود را به راحتی تهیه کنند. از طرف دیگر اعداد و ارقام آماری موجود در رابطه با مصرف دارو در کشور خیلی دقیق نیست.

کد خبر 88789

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز