چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کرد که در حال آماده سازی مراحل قطع رابطه با کلمبیا به دلیل صدور مجوز استفاده آمریکا از پایگاه‌های نظامی این کشور است

به گزارش الجزیره، هوگو چاوز اعلام کرد: امکان ترمیم روابط با الوارو اوریبه رئیس جمهوری کلمبیا به دلیل این اقدام وجود ندارد.

چاوز این اقدام دولت کلمبیا مبنی بر صدور مجوز استفاده آمریکا از پایگاه‌های نظامی این کشور را پیش زمینه حمله به ونزوئلا توصیف کرده است.[چاوز: آمریکا و کلمبیا تهدید به حمله نظامی می‌کنند]

چاوز در گفت و گوبا وزیر امورخارجه خود که از طریق تلویزیون پخش شد، گفت: ما باید خود را برای قطع روابط با کلمبیا آماده کنیم، زیرا به زودی این اتفاق خواهد افتاد.

در مقابل دولت بوگوتا ادعا کرده است که انعقاد قرارداد واگذاری موقت پایگاه‌های نظامی به آمریکا جهت مبارزه با قاچاق مواد مخدر ضروری است.

بر مبنای این قرار داد، آمریکا اجازه می‌یابد  7 پایگاه نظامی کلمبیا را به مدت 10 سال اجاره کند.

برمبنای توافقنامه امضا شده میان دولت‌های بوگوتا و واشنگتن  800  نیروی آمریکایی در خاک کلمبیا استقرار خواهند یافت.

با این حال جاوز نسبت به این مساله هشدار داده است که این پایگاه‌ها می‌توانند به عنوان نقاط حمله جهت سرنگونی سران آمریکای لاتین تبدیل شوند.

چاوز گفته است:"واگذاری این 7 پایگاه به یانکی‌ها به منزله اعلان جنگ علیه انقلاب بولیواری است.

دولت‌های بوگوتا و کاراکاس هم اکنون دارای مبادلات تجاری سالانه 7 میلیارد دلار هستند. اما چاوز در آستانه امضای این معاهده نظامی میان کلمبیا و امریکا تهدید کرده است که از این پس از آرژانتین کالاهای مورد نیاز خود را وارد خواهد کرد.

کد خبر 88732

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز