کریم اعظمی: امیررضا واعظی‌آشتیانی مدت‌هاست که تبدیل به چهره شماره یک باشگاه استقلال شده است.

 او زمانی مدیریت این باشگاه را بر عهده گرفت که آبی‌های تهران با مربیگری ناصر حجازی و سپس فیروز کریمی ضعیف‌ترین نتایج ممکن را در سال‌های اخیر گرفته بودند و همین موضوع باعث شده بود تا امیر قلعه‌نویی پس از دو سال دوری از استقلال، هدایت این تیم را بر عهده بگیرد. همه چیز بین آشتیانی و قلعه‌نویی خوب پیش می‌رفت ولی چالش‌های بزرگ و کوچک در طول فصل که بین آنها به وجود آمد، باعث شد تا اختلاف‌ها به شدیدترین حد ممکن برسد و آشتیانی با وجود اینکه قلعه‌نویی، استقلال را قهرمان لیگ کرده بود به راحتی از او عبور کند.

تصمیمات او همان‌قدر که مخالف دارد، موافقان خاص خودش را هم دارد. آشتیانی پس از جدایی قلعه‌نویی بسیاری از لیدرهای قدیمی باشگاه استقلال را که خودش معتقد بود بیشتر طرفدار فتح‌الله ‌زاده هستند تا طرفدار تیم، کنار گذاشت و برای ساماندهی تماشاگران استقلال در ورزشگاه‌ها افراد جدیدی را به کار گرفت.

آشتیانی در آخرین هفته‌های لیگ سال گذشته هم چند بار تصمیم گرفت تا تمرینات استقلال بدون حضور تماشاگران برگزار شود که این موضوع هم حرف و حدیث‌های زیادی را به همراه داشت ولی مدیرعامل استقلال از موضع خود عقب‌نشینی نکرد و حتی این روش در فصل جاری هم به کار گرفته شده و استقلالی‌ها در طول هفته حداقل دو یا سه روز بدون حضور تماشاگران یا خبرنگاران تمرین می‌کنند.

جنجالی‌ترین تصمیم واعظی‌آشتیانی در چند ماه اخیر اما به ممنوع‌المصاحبه شدن بازیکنان استقلال مربوط می‌شود. قبل از شروع فصل بود که مدیرعامل استقلال در اردوی ترکیه به بازیکنان اعلام کرد که به هیچ عنوان حق ندارند به صورت تلفنی با خبرنگاران مصاحبه کنند که البته این روش تا حدود زیادی حاشیه‌ها را از استقلال دور کرد.

حالا آشتیانی تبدیل به چهره اول در باشگاه استقلال شده و خودش تمامی مسائل ریز و درشت را زیر نظر دارد و وظایف افراد را در چارت اداری و فنی باشگاه مشخص کرده است. حدود یک سال از مدیریت واعظی‌آشتیانی در باشگاه استقلال می‌گذرد و خصوصیات رفتاری او نشان می‌دهد که به هیچ‌عنوان حاضر نیست نسبت به مواضع و عقاید خود عقب‌نشینی کند.

همان‌طور که رفتارهای امیر قلعه‌نویی و سیستم مربیگری او در استقلال مطابق با ایده‌های واعظی‌آشتیانی نبود، بعضی از سیاست‌های فدراسیون فوتبال هم مطابق با خواسته‌های مدیرعامل استقلال نیست به عنوان مثال آشتیانی در مورد واگذاری بلیت‌فروشی به باشگاه استقلال، همچنان نسبت به مواضع قبلی‌اش اصرار دارد.

اعتراض بازیکنان استقلال

تا چند هفته پیش بازیکنان استقلال موضوع ممنوع‌المصاحبه شدن خود را چندان جدی نمی‌گرفتند ولی جریمه شدن چند بازیکن باعث شد تا آنها کمتر با رسانه‌ها مصاحبه کنند و فقط پاسخ خبرنگارانی را بدهند که در تمرین استقلال حاضر می‌شوند. واعظی‌آشتیانی قبل از شروع لیگ در مصاحبه‌ای اعلام کرد که خبرنگاران فقط می‌توانند در ورزشگاه دستگردی و با حضور نماینده باشگاه استقلال با بازیکنان این تیم مصاحبه کنند که البته این موضوع برای رسانه‌ها و همچنین بازیکنان تیم آبی‌پوش تا حدود زیادی غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

هرچند واعظی‌آشتیانی به مسئول روابط عمومی باشگاه استقلال این وظیفه را داده تا مصاحبه‌های بازیکنان در روزنامه‌های مختلف جمع‌آوری شود تا در صورت تشخیص باشگاه جریمه‌هایی برای آنها در نظر گرفته شود ولی بسیاری از بازیکنان استقلال همچنان با روزنامه‌ها مصاحبه می‌کنند که این موضوع چندان برای ‌آشتیانی خوشایند نیست.

مدتی پیش رضا عنایتی که یکی از بازیکنان پرنفوذ و تاثیرگذار استقلال محسوب می‌شود در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تصمیم باشگاه برای ممنوع‌المصاحبه کردن بازیکنان بیش از حد سختگیرانه است چرا‌که خبرنگاران به دلیل محدودیت‌های زمانی نمی‌توانند از محل کار خود که بیشتر در مرکز شهر واقع است به اکباتان بیایند و از طرفی بازیکنان هم این حق را دارند که در مورد آخرین وضعیت خود، بازی‌های لیگ و مسائل مختلف دیگر مصاحبه کنند.

با گذشت چند هفته موضع باشگاه استقلال در مورد ممنوع‌المصاحبه شدن بازیکنان تغییر نکرده که این موضوع باعث ناراحتی برخی از آنها از تصمیمات واعظی‌آشتیانی شده است. نکته جالب توجه دیگر این است که بازیکنان استقلال به راحتی سال‌های گذشته، دیگر نمی‌توانند پیراهن‌های خود را به هوادارانی که در محل تمرین یا مسابقه حضور دارند بدهند.

مدتی پیش بود که سیاوش اکبرپور و بیژن کوشکی به دلیل دادن پیراهن‌های خود به نزدیکان‌شان، از طرف باشگاه با جریمه 2 میلیون تومانی مواجه شدند. تصمیمات سخت برای اکثر بازیکنان استقلال قابل هضم نیست ولی بعید به نظر می‌رسد که این شرایط برای آنها تغییر کند. 

وضعیت مبهم جباری و جان‌واریو

ا گذشت سه هفته از لیگ برتر، مجتبی جباری و فابیو جان‌واریو دو هافبک بازیساز استقلال هنوز برای این تیم بازی نکرده‌اند و شرایط مبهمی دارند.

 جباری که قبل از شروع لیگ از ناحیه رباط صلیبی دچار کشیدگی شدید شد، همچنان امیدوار است که بدون عمل جراحی آسیب‌دیدگی‌اش برطرف شده و به تمرینات بازگردد. او در مورد آخرین وضعیت‌اش می‌گوید: «فعلا که اتفاق خاصی نیفتاده و قرار است تا دو، سه روز آینده در تمرین استقلال حاضر شوم تا پای مصدومم را به پزشک باشگاه نشان دهم.

آن وقت می‌توان به طور دقیق درباره شدت آسیب‌دیدگی صحبت کرد.» جباری در پاسخ به این سئوال که آیا احتمال دارد کار به عمل جراحی کشیده شود، تاکید می‌کند: «هنوز چیزی مشخص نیست. اگر به طور قطع مشخص شده بود که پایم به عمل جراحی نیاز دارد آنقدر خودم را معطل نمی‌کردم و همان کاری را می‌کردم که پزشکان توصیه کرده‌اند.

بنابراین تا دو، سه روز دیگر منتظر می‌مانم تا وضعیتم به طور دقیق مشخص شود.»جان‌واریو، هافبک برزیلی استقلال هم دوباره با این باشگاه اختلاف پیدا کرده و در تمرینات حاضر نمی‌شود. او که قبل از شروع فصل در مورد قرارداد مالی‌اش حرف و حدیث‌های زیادی به وجود آمد، بسیاری از جلسات تمرینی را از دست داد و همین موضوع باعث شد تا مرفاوی از فابیو در ترکیب استقلال استفاده نکند.

جان‌واریو انتظار داشت در بازی با فولاد خوزستان به میدان برود ولی اسم او از فهرست 18 نفره خط خورد تا این هافبک برزیلی به حالت قهر اردوی استقلال را ترک کند. البته کنار گذاشته شدن از ترکیب استقلال تنها دلیل ناراحتی جان‌واریو نیست چرا‌که این بازیکن در مورد مسائل مالی و دریافت حق و حقوقش با باشگاه استقلال دچار اختلاف شده و در تمرینات شرکت نمی‌کند.

کد خبر 88703

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز