سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

گروه اجتماعی: رئیس قوه قضاییه بر احیای نظارت دادستانی کل کشور در دادسراها تاکید کرد و گفت: در شرایط فعلی دادستانی کل نظارتی بر دادستانی‌ها و دادسراها ندارد و حتی در مورد شهر تهران نیز چنین است و این در شأن دادستانی کل کشور نیست.

صادق لاریجانی در مراسم تودیع حجت‌الاسلام دری نجف‌آبادی و معارفه حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای به‌عنوان دادستان کل کشور و همچنین معارفه آیت‌الله محسنی گرکانی به‌عنوان رئیس جدید دیوان عالی کشور، ضمن قدردانی از زحمات و خدمات دری نجف آبادی و آیت‌الله مفید بیان کرد: از طرف خودم و همکاران مراتب قدردانی را از زحمات این عزیزان دارم و امیدواریم بتوانیم در آینده از مشورت‌ها و توصیه‌های این بزرگواران استفاده کنیم.

وی در مورد آیت‌الله محسنی گرکانی گفت: در وجود این شخص جز متانت و فضل و بزرگی چیزی ندیدم و در مجلس خبرگان رهبری، ایشان بیانات بسیار متین و مفیدی داشتند و به‌رغم سن بالایی که دارند امیدواریم خداوند به ایشان توانایی بدهد تا بتوانند به‌صورت فعال خدمت کنند.

وی در مورد محسنی اژه‌ای نیز گفت: در مقام مشورت در وی جز متانت و فکر سلیم چیزی ندیدیم و امیدواریم بتواند توفیقات خوبی در عرصه پیش‌رو داشته باشد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه تصریح کرد: گمان می‌کنیم قانون اساسی برای دیوان عالی کشور نظارتی فراتر از آنچه فعلا تصور می‌شود قرار داده است و اگر تحلیل کنیم اصل 161 تاحدی معطل مانده شاید تحلیل نادرستی نباشد.

در واقع نظارت بر اجرای صحیح قانون در محاکم فراتر از نقض و ابرام است که در مواردی خاص به دیوان ارجاع می‌شود و بنده از ریاست جدید دیوان‌عالی کشور می‌خواهم در مسیر احیای نظارت گام بردارد؛ البته این امر نیاز به ساز و کار فراوان دارد.

وی همچنین نظارت دادستانی کل کشور در دادسراها را امری ضروری دانست و تصریح کرد: در حال حاضر کیفیتی که در دادستانی کل کشور مستقر است نظارتی در دادستانی و دادسراها ندارد و حتی در مورد شهر تهران نیز چنین است و فکر نمی‌کنم این امر در شأن دادستانی باشد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: امیدواریم با یافتن راهکارهای عملی و قانونی این وظیفه و اختیار برای دادستانی کل احیا شود.وی در پایان خاطرنشان کرد: نظارت دادستانی به‌طور حتم به نفع اصلاح وضعیت دادسراهای سراسر کشور خواهد بود.

آغاز اجرای عدالت از سیستم قضایی

دادستان جدید کل کشور نیز در این مراسم با تاکید بر اجرای دقیق قانون و عدالت گفت: از رئیس جدید دستگاه قضا خواسته‌ایم که اجرای دقیق قانون را از سیستم قضایی آغاز کنیم.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با تاکید بر اجرای قانون گفت: باید عدالت را از خودمان شروع کنیم و تاکید و توصیه مؤکدمان این است که اجرای قانون را نیز از خودمان آغاز کنیم و اگر نتوانیم در اعمال و کارهای تشکیلاتی و اداری خود عدالت را اجرا کنیم ممکن است در حوزه‌های دیگر نیز با مشکل مواجه شویم.

محسنی اژه‌ای بیان کرد: این قول را می‌دهم که به فضل الهی تلاش می‌کنیم با تجربیاتی که از مراحل مختلف کسب کرده‌ایم در احیا و صیانت از حقوق عامه و نظارت بر دادسراها به وظیفه خود عمل کنیم.  در ادامه این مراسم دادستان سابق کل کشور درباره موضوع نظارت دادستانی کل کشور در دادسراها گفت: تا جایی که اجازه داشتیم در این امر اقدام کردیم اما راهکارها نهایی نبوده است و نیاز به عنایت ویژه دارد.

دری نجف آبادی یادآور شد: دادستانی کل کشور باید به جایگاهی برسد تا بتواند در اصلاح مجرمان و نظارت بر زندان‌ها وارد عمل شود و درباره وضعیت یک بازداشتی و یا ده‌ها مسئله دیگر اشراف داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه تمامی اقدامات ضابطین باید در کنترل مقام قضایی باشد خاطرنشان کرد: متأسفانه در 10 سالی که دادسراها منحل شد رابطه قوه قضاییه با ضابطین کمرنگ شد که امیدواریم رئیس قوه قضاییه برای این امر تدابیر حکیمانه‌ای اتخاذ کند.

رئیس جدید دیوان عالی کشور نیز در این مراسم با بیان اینکه باید به 2 رکن فقاهت و عدالت توجه ویژه‌ای صورت بگیرد، گفت: فقاهت و عدالت 2 رکن اصلی برای قضات است.

آیت‌الله محسنی گرکانی با بیان اینکه برای شکوفایی در دستگاه قضایی باید به 2 نگاه توجه کنیم، بیان داشت: باید برای شکوفایی دستگاه قضایی به دیوان عالی کشور نگاه عمومی و ویژه‌ای داشته باشیم؛ چون یک نهاد مهم در قوه قضاییه است.

کد خبر 88661

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز