همشهری آنلاین: دولت روسیه یک روز پس از آنکه کشته شدن جهار دیپلمات به گروگان گرفته خود در عراق را به طور رسمی تایید کرد،روز سه شنبه خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی این موضوع شد.

یک منبع دیپلماتیک اعلام کرده روسها خواستار آن هستند تا نشست شورای امنیت سازمان ملل امروز برگزار شود و در خصوص محکومیت قتل دیپلماتهای روس بیانیه صادر کند.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای که در این رابطه صادر کرد ضمن محکوم کردن این اقدام ضدانسانی، از رهبران عراق و فرماندهی نیروهای چند ملیتی مستقر در این کشور خواست ، مرتکبین این جنایت را به کیفر برسانند.

 گروگانگیران روز ‪ 13‬خرداد ماه، خودرو حامل دیپلماتهای روس در بغداد را مورد حمله قرار دادند که بر اثر آن یک دیپلمات کشته و چهار تن دیگر ربوده شدند.

یک گروه نزدیک به سازمان القاعده مسئولیت ربودن چهار دیپلمات روس را برعهده گرفت  و هفته پیش در اولتیماتومی از مسکو خواست در ازای آزادی آنها، نیروهایش را از چچن خارج کرده و زندانیان چچنی را آزاد نماید.

مسکو این درخواست را نپذیرفت و گروه گروگانگیر با عنوان ادعایی "شورای مجاهدان" روز جمعه اعلام کرد که گروگانها را به قتل رسانده است.

واکنش محافل سیاسی روسیه
 درهمین حال به گزارش ایرنا قتل چهار دیپلمات ربوده شده روس در عراق توسط گروهی با عنوان ادعایی "شورای‌مجاهدان" خشم دولتمردان روسیه را برانگیخته و در حالی که برخی مقامات خواهان اتخاذ تدابیر سخت علیه تروریست‌هاو حتی عراق هستند، گروه دیگر بر ارزیابی اوضاع تاکید دارند.

"سرگئی لاوروف" قتل چهار دیپلمات روس در عراق را یک ضایعه جبران ناپذیر برای روسیه خواند. وزیر امور خارجه روسیه گفت: دیپلماتهای روس قربانی بیدادگری تروریست‌ها در عراق شدند.

وی گفت: وزارت امور خارجه روسیه تلاش‌های لازم برای آزادسازی دیپلماتها را به عمل آورد.

"ولادیمیر ژیرینفسکی" معاون دومای روسیه معتقد است که روسیه باید پاسخ سخت و محکم به این اقدام تروریست‌ها دهد.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، ژیرینفسکی با اشاره به تجربه بین‌المللی، قتل دیپلماتهای روس را، اعلام جنگ به روسیه خواند و خواستار فراخوانی همه دیپلماتهای روسیه از عراق شد.

وی همچنین پیشنهاد کرد به عنوان پاسخ متقابل به این جنایت، موافقت‌نامه مربوط به کاهش بدهی عراق به روسیه (از ‪ 9به دو میلیون دلار) لغو شود. رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه ماندن دیپلماتهای این کشور در عراق پس از آغاز جنگ در این کشور را اشتباه خواند.

رییس کمیسیون امور بین‌المللی دومای روسیه هم معتقد است که تراژدی قتل دیپلماتهای روس در عراق باید بدقت بررسی شود. به گزارش خبرگزاری اینترفکس "کوفی عنان" دبیر کل سازمان ملل متحد امروز قتل دیپلماتهای روس در عراق را شدیدا محکوم کرده و خواهان آزادی همه ربوده‌شدگان در این کشور شد.

دیگر تحولات عراق
از سوی دیگر به گزارش ایسنا مثنی حارث الضاری، دبیرکل هیات علمای مسلمین عراق در گفت‌وگو با روزنامه‌ لبنانی السفیر اظهار داشت: اکثر عملیات‌های‌ تروریستی در عراق با مسوولیت سازمان اطلاعات آمریکا، انگلیس و اسراییل، برخی کشورهای مجاور و گروه‌های تکفیری که از سوی برخی نهادهای سیاسی داخلی حمایت می‌شوند، صورت می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: تا به حال برخی از نیروهای آمریکایی و انگلیسی که دست به اقدامات تروریستی می‌زدند، دستگیر شده‌اند. الضاری گفت: بسیاری از کشورهایی که آمریکا سیاست‌هایش را بر آن‌ها تحمیل می‌کند، می‌کوشند تا با استفاده‌ از شیوه‌های مختلف گروه‌های مقاومت عراق را در تنگنا قرار داده و به این ترتیب روح مقاومت را از بین ببرند.

دبیرکل هیات علمای مسلمین عراق، پیدایش تروریسم در کشورش را به اشغالگران، دولت‌های تحت فرمان آمریکا، شبه نظامیان وابسته به احزاب دولتی، دولت‌های آمریکا، انگلیس، اسراییل و برخی کشورهای مجاور نسبت داد.

یک مقام پلیس تکریت نیز به خبرگزاری چین گفت: افراد مسلح صبح روزسه‌شنبه در منطقه‌ السکک در بیجی، خدام جمعه، مهندسی عراقی را از مقابل منزلش ربودند.

این مقام افزود: افراد مسلح هم‌چنین یک کارمند اداره‌ی راه و ترابری را که دانشجوی رشته‌ حقوق نیز بود، در مسیر بازگشت از دانشگاه در جنوب تکریت ربودند.

به گفته‌ این پلیس تکریتی یکی از سران عشایر عراق در شهرک العوجه نیز ربوده شده است. وی گفت: هنوز مشخص نیست که وی از سوی افراد مسلح ربوده شده یا توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری آلمان به نقل از شاهدان عینی گزارش داد: تعدادی از افراد مسلح ناشناس صبح روز سه شنبه یک مسجد اهل سنت را به آتش کشیدند.

به گفته‌ شاهدان افراد مسلح مسجد اهل سنت "الخمره" در روستای "خرنایبات" در نزدیکی بغداد را به همراه سه منزل دیگر به آتش کشیدند. ظاهرا این اقدام در واکنش به انجام یک عملیات انتحاری در مراسم تشییع جنازه‌ یکی از شیعیان در همین روستا که 25 کشته و 36 زخمی به جای گذاشته بود، به وقوع پیوست.

خبرگزاری رویتر نیز گزارش داد: انفجار یک بمب در شهر کرکوک یک کشته و 9 زخمی برجای گذاشته است.

کد خبر 886

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز