یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

رئیس‌جمهوری پیشین کره‌جنوبی را که هفته پیش از دنیا رفت، باید پایه‌گذار آشتی و دوستی 2 کره دانست.

کیم‌دای‌جونگ پایه‌گذار سیاست آفتاب تابان است که به‌عنوان نخستین گام‌ها در نزدیک کردن 2کره شهرت زیادی دارد. وی هنگامی از دنیا رفت که روابط کره‌شمالی و جنوبی به پایین‌ترین سطح در سال‌های اخیر رسیده‌بود.

با وجود این اما مرگ این برنده جایزه صلح نوبل هم به کمک آشتی 2کره در بحرانی‌ترین زمان خود آمد و کره‌شمالی هیاتی را برای شرکت در مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری جونگ راهی سئول کرد. شاید یخ‌های روابط 2 کره از این طریق آب شود.

یک روز پیش از مرگ رئیس‌جمهوری سابق کره‌جنوبی، کیم جونگ ایل رهبر کره‌شمالی با همه درخواست‌های هیون جونگ اون رئیس یک گروه خودروسازی در کره‌جنوبی که به پیونگ یانگ سفر کرده بود موافقت کرد.

درخواست هیون جونگ اون شامل اجازه دیدار و باهم بودن خانواده‌هایی که در 2 کشور زندگی می‌کنند و گسترش توریسم به‌خصوص در منطقه کومگانگ بوده است. توریسم در این منطقه به‌طور خاص پس از آنکه یک سرباز کره‌شمالی، یک توریست کره‌جنوبی را به‌دلیل ورود به منطقه ممنوعه کشت، دچار رکود شده است.

فعالیت‌های خوب دیگری هم از سوی 2 کره پس از مرگ رئیس‌جمهوری سابق کره‌جنوبی برای نزدیکی به یکدیگر صورت گرفته است. رهبران کره‌جنوبی وی را به‌دلیل یک دهه تلاش برای دمکراسی و ریسک بالای سفر به پیونگ یانگ ستایش می‌کنند و در سوی دیگر رهبران کره‌شمالی هم از این رهبر فقید کره‌جنوبی به نیکی یاد می‌کنند.

کره‌شمالی بلافاصله پس از مرگ کیم‌دای‌جونگ اعلام کرد که هیاتی را برای شرکت در مراسم خاکسپاری و ترحیم وی راهی سئول کرد.با وجود سرسختی‌های 2 سال گذشته سئول درباره ورود هیات‌های کره‌شمالی به این کشور این بار رهبران کره‌جنوبی با این خواست پیونگ یانگ موافقت کردند.

از سویی آنگونه که خبرگزاری رسمی کره‌جنوبی- یونهاپ- اعلام کرده است کره‌شمالی به‌زودی گفت‌وگوهای اقتصادی میان 2کره را از سر خواهد گرفت و خط آهنی هم برای انتقال مسافران میان 2 کره راه‌اندازی خواهد شد.

در اواخر سال گذشته میلادی کره‌شمالی محدودیت‌های فراوانی را برای ورود کالا و افراد از مرز مشترکش با کره‌جنوبی اعمال کرد. در اوایل ماه می‌سال‌جاری هم کره‌شمالی اعلام کرد همه قراردادها و توافق‌های اقتصادی خود با کره‌جنوبی را به حالت تعلیق درآورد و در نقطه صفر مرزی هم به دلخواه خود مالیات و عوارض وضع کرد.

روابط پیونگ یانگ- سئول از 18 ماه پیش و همزمان با روی کار آمدن رئیس‌جمهوری جدید کره‌جنوبی وخیم‌تر شد. مخصوصا آنکه لی‌میونگ‌باک ارسال کمک‌های بشر دوستانه به کره‌شمالی را منوط به خلع سلاح هسته‌ای پیونگ یانگ کرده است. با بالاگرفتن بحران، پیونگ یانگ هم چندین موشک برد کوتاه و بلند را آزمایش کرد.

کره‌شمالی همچنین تلاش‌هایش برای گفت‌وگو با آمریکا را افزایش داده است. در جدیدترین تحول دراین باره دیپلمات‌های کره‌شمالی با بیل ریچاردسون فرماندار نیومکزیکو دیدار کردند.

کارشناسان این دیدار را گامی دیگر از تمایل پیونگ یانگ برای گفت‌وگو با واشنگتن بر سر برنامه هسته‌ای‌‌اش ارزیابی کرده‌اند. ریچاردسون پس از این دیدار نتیجه را بسیار مثبت اعلام کرد. پس از این دیدار بود که سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده از آمادگی واشنگتن برای گفت‌وگوهای دوجانبه با پیونگ یانگ در حاشیه مذاکرات شش‌جانبه هسته‌ای سخن گفت.

پیونگ یانگ آوریل سال‌جاری میلادی اعلام کرد که از گفت‌وگوهای شش‌جانبه خارج شده است و اینک همه امیدوارند باردیگر کره‌شمالی بر سر میز مذاکره بنشیند.

در اوایل ماه جاری میلادی هم پیونگ یانگ با آزادکردن 2 خبرنگار آمریکایی- با وساطت بیل کلینتون رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده- گام دیگری را در جهت صلح و آشتی برداشت.
مراسم ترحیم کیم‌دای‌جونگ هم از معدود فرصت‌ها برای آشتی میان 2کره و مقدمه‌ای است برای نزدیکی بیشتر و گفت‌وگوهای آتی رهبران پیونگ یانگ و سئول.

شینهوا/21 آگوست 2009
مترجم: احسان تقدسی

کد خبر 88493

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز