گروه بین‌الملل: مقام‌های کره‌شمالی و جنوبی قدم ‌دیگری برای کاهش تنش‌ها در شبه جزیره کره برداشتند تا امیدها برای بهبود روابط این دو دشمن دیرینه افزایش یابد

لی‌میونگ باک، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی روز گذشته ساعاتی پیش از برگزاری مراسم تشییع جنازه کیم‌دای‌جونگ، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور در دیداری کم سابقه به مذاکره با هیاتی بلند پایه از کره‌شمالی پرداخت.

سخنگوی ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی اعلام کرد که 3 مقام پیونگ یانگ در این دیدار حضور داشتند و پیام شفاهی کیم جونگ ایل، رهبر کره‌شمالی درباره گسترش مذاکرات میان 2 کشور را به اطلاع رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی رساندند.

وی فضای این ملاقات را صمیمی توصیف کرد و گفت: درصورتی که 2کشور واقعا برای حل و فصل مسائل از راه گفت‌وگو تلاش کنند هیچ مشکلی باقی نمی‌ماند که نتوان آن را حل کرد.

وی اعلام کرد که لی‌میونگ باک در این دیدار اصول اساسی سیاست دولت کره‌جنوبی را تشریح کرده و خواستار ابلاغ این پیام به کیم جونگ ایل،  رهبر کره‌شمالی از سوی اعضای هیات اعزامی  این کشور شده است.

کیم کی نام، سرپرست هیات کره‌شمالی هم پس از این دیدار گفت:‌‌ همه چیز به‌خوبی پیش رفت.مقام‌‌های کره‌شمالی و جنوبی در روزهای اخیر قدم‌های کم‌سابقه‌ای را برای بهبود سریع روابط میان 2 کشور برداشته‌اند.

روز شنبه هم هیات کره‌شمالی با هیون این تک، وزیر وحدت دو کره در سئول دیدار کرد و درخواست برای ملاقات با رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در همین دیدار مطرح شد. کیم یانگ‌گون، رئیس سازمان اطلاعاتی کره‌شمالی که روابط نزدیکی با کیم جونگ ایل دارد پس از این دیدار اعلام کرد که روابط دو کره باید در نخستین فرصت ممکن بهبود یابد.

وی تاکید کرد: ما فرصت کمی برای گفت‌وگو داشتیم اما امیدوارم نخستین دور گفت‌وگوها میان مقام‌های ارشد 2کشور در دوره ریاست‌جمهوری لی میونگ باک فرصت لازم برای برقراری گفت‌وگوهای صریح را فراهم کند.

این دو کشور همسایه هم‌اکنون به لحاظ حقوقی در حالت جنگ به سر می‌برند. جنگ 3 ساله‌ کره‌شمالی و جنوبی در سال 1953 با یک آتش‌بس موقت به پایان رسید و با گذشت بیش از نیم قرن هنوز توافق صلح کاملی میان 2کشور امضا نشده است.

دیدار حساس هیات کره‌شمالی با رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در حالی صورت گرفت که ساعاتی پس از آن مراسم تدفین کیم ‌دای ‌جونگ، رئیس‌جمهوری سابق کره‌جنوبی برگزار شد. کیم‌دای‌جونگ به‌علت تلاش هایش برای بهبود روابط با کره‌شمالی جایزه صلح نوبل را در سال ۲۰۰۰ دریافت کرده بود.

مراسم تدفین وی روز گذشته از مقابل ساختمان پارلمان آغاز شد؛ جایی که وی در سال 1998 به‌عنوان رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در آن سوگند یاد کرد.کیم دای جونگ که روز سه‌شنبه هفته گذشته در سن 85 سالگی درگذشت، در سال 2000 نشست تاریخی سران 2کشور را با حضور کیم جونگ ایل رهبر کره‌شمالی برگزار کرده بود.

کره‌شمالی در گذشته تنها یک بار به مناسبت درگذشت چونگ‌ جویونگ، بنیانگذار گروه هیوندایی هیات تسلیت رده بالا به کره‌جنوبی اعزام کرده است. با تشدید تحریم‌های سازمان ملل علیه کره‌شمالی به‌دنبال آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی این کشور مقام‌های پیونگ یانگ اکنون در تلاش برای بهبود رابطه با آمریکا و همسایه جنوبی خود هستند.

این کشور به تازگی به اقدام‌های آشتی جویانه‌ای مانند آزادکردن 2خبرنگار آمریکایی و یک کارگر کره‌جنوبی دست زده است. گفته می‌شود تحریم‌های سازمان ملل متحد فشار زیادی را به اقتصاد کره‌شمالی وارد کرده است و این کشور قصد دارد با جذب گردشگر و سرمایه‌گذاری خارجی به منابع مالی مورد نیاز خود دست پیدا کند.

گفت‌وگوی هسته‌‌ای آمریکا و کره‌

استفان بازوورث، نماینده‌ آمریکا در مذاکرات شش‌جانبه هم روز گذشته یکی از شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع جنازه کیم دای جونگ بود و همزمان شدن سفر وی با سفر هیات عالی‌رتبه کره‌شمالی موجب شده است که گمانه‌زنی‌ها درباره‌ احتمال مذاکرات هسته‌‌ای بین دو طرف افزایش یابد.

هر چند مقام‌های کره‌جنوبی سفر بازوورث را شخصی دانسته‌اند اما وی شب شنبه با وی سونگ لاک، مذاکره‌کننده ارشد کره‌جنوبی در مذاکرات شش‌جانبه دیدار و گفت‌وگو کرده است.

کد خبر 88492

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز