شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: لازلو سولیوم رئیس جمهوری مجارستان اعلام کرد که به دلیل آنکه از سفرش به اسکواکی ممانعت شده است به این کشور سفر نخواهد کرد.

به گزارش الجزیره، سولیوم روز جمعه طی اظهاراتی در میانه پل مرزی رودخانه دانوب که دو کشور اسلواکی و مجارستان را به یکدیگر مرتبط می‌‌کند، گفت: ما یادداشتی را از وزارت امور اخارجه اسلواکی دریافت کرده‌ایم مبنی بر این که آن‌ها ورود شخص من به این کشور را ممنوع اعلام کرده‌اند.

او افزود: این وضعیتی غیر قابل توجیه و توضیح در روابط این دو کشور متحد است. بویژه که وزارت امورخارجه اسلواکی اعلام کرده است که حضور من به معنای یک تهدید امنیتی برای این کشور خواهد بود.

لازلو سولیوم قرار بود در  مراسمی به منظور بهره برداری از تندیس استفان یکی از پادشاهان قرون وسطای مجارستان در شهرک کمارنو در آن سوی مرز با اسلواکی حضور یابد.

روبرت فیکو نخست وزیر اسلواکی در مقابل گفت که اکمارنو در خاک اسلواکی است و شهرکی واقع در خاک مجارستان نیست، سولیوم هر زمان دیگری به اسلواکی بیاید مورد استقبال قرار خواهد گرفت، اما در روز 21 اوت که یک روز تاریخی است قصد او برای ورود به خاک اسلوکای در این روز تحریک محض بوده است.

فیکو در ادامه گفت که سولیوم می‌خواهد درگیری ایجاد  کند و ما از بروز درگیری جلوگیری می‌کنیم. وزارت امورخارجه اسلواکی یک   یادداشت دیپلماتیک برای سفیر مجارستان فرستاده که در آن به این نکته اشاره شده است که به سولیوم اجازه ورود داده نخواهد شد.

فیکو در ادامه هشدار داد: اگر چه ما می‌خواهیم به طور دیپلماتیک رفتار کنیم. اما اگر او(سولیوم) به این یادداشت بی اعتنایی کند، به معنای نقض حقوق بین‌الملل تمامیت ارضی اسلواکی قلمداد خواهد شد و ما از ورود وی به خاک کشورمان با استفاده از نیروی زور جلوگیری خواهیم کرد.

در تاریخ 10 اوت سال 1968 نیرو‌های ارتش شوروی که در آن مجارها نیز عضویت داشتند وارد خاک اسلواکی(که در آن زمان چک اسلواکی، متشکل از دو کشور چک و اسلواکی بود) شدند و به دوره‌ای از اصلاحات موسوم به بهار پراگ در این کشور خاتمه دادند.

موضوع دیگر حساسیت بر انگیز در این میان ترکیب جمعیتی کشور اسلوکی است، در حدود 10 درصد از جمعیت این کشور را مجارها تشکیل می‌دهند.

به همین علت مجارستان اخیرا نسبت به اجرای قانون جدید زبان مصوب دولت اسلواکی که موجبات تبعیض بیشتر علیه اقلیت مجار زبان این کشور را فراهم می‌آورد به سازمان ملل اعتراض کرده است.

بر مبنای این قانون جدید زبان هر فردی در محاورات روزانه خود در دولت و بخش های دولتی از زبان‌های اقلیت استفاده کند به پرداخت مبالغی تا سقف 5 هزار دلار جریمه می شود.

روابط میان این دو همسایه که سابق بر این هر دو در بلوک شرق قرار داشتند و از سال 2004 هر دو به عضویت اتحادیه اروپا درآمده‌اند از  سه سال پیش پس از و از زمان ورود  حزب راستگری افراطی SNS که به تنفر از اقلیت‌ها شهره است، به دولتی که توسط فیکوی چپ گرا اداره می‌شود، تیره شده است.

مجارستان و اسلواکی همچنین از اعضای منطقه شنگن محسوب می‌شوند. در میان کشور‌های عضو شنگن کنترل مرزی و جود ندارد و شرایط برای سفر میان کشور‌ها تسهیل شده است.

کد خبر 88358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز